Over 2900 deltagere lagde vejen forbi, da LOOP Forum åbnede dørene til Nordens førende forum for cirkulær økonomi. Blandt udstillerne var Elgiganten, som satte fokus på håndtering af elektronisk affald.
Sidst i april valfartede over 2900 erhvervsledere, eksperter og politikere til LOOP Forum på Lokomotivværkstedet i København. Fællesnævneren for dem alle er, at de arbejder med – eller interesserer sig for – innovative løsninger, der skal hjælpe forbrugere og virksomheder med at reducere og genanvende.
Også miljøminister Magnus Heunicke var mødt op for at understøtte arbejdet mod en mere bæredygtig fremtid.
– Vi er nødt til at tænke mere cirkulært, når vi fremstiller produkter og i vores valg som forbrugere. Den form for vidensdeling, der blev præsenteret på LOOP Forum – på tværs af brancher, forsyningskæder og landegrænser – er med til at drive arbejdet med den cirkulære økonomi fremad, siger miljøministeren.
En del af løsningen
Udstillerne kom fra så forskellige brancher som elektronik, tekstil, affaldshåndtering og den maritime sektor.
I Tech-området havde Elgiganten meldt sig under de grønne faner for at imødekomme branchens mange udfordringer.
Kædens adm. direktør, Peder Stedal, deltog i flere paneldebatter, hvor han forklarede, hvordan elektronikbranchen kan være en del af løsningen. I den forbindelse fortalte han om de mange initiativer, Elgiganten har søsat for at reducere, genbruge, genanvende og forlænge produkters levetid.
– LOOP Forum er en messe, der giver aktører inden for branchen mulighed for at dele deres viden på tværs af lande og virksomheder. Selv om vores virksomhed ikke umiddelbart virker grøn, gør vi meget for den grønne omstilling. Elgiganten deltager, så vi kan tage dialogen med de øvrige deltagere og vores kunder for at bidrage til en mere bæredygtig fremtid, siger Ditte Opstrup Andersen, kommunikationschef hos Elgiganten.
LOOP forum
•Er en vidensplatform med konkrete løsninger, som på tværs af værdikæder og sektorer samler eksperter, politikere, investorer og virksomheder, der efterspørger eller tilbyder konkrete løsninger og teknologier til en cirkulær omstilling.
• I årets arrangement deltog 2900 erhvervsledere, eksperter og politikere, 200 talere på fem scener og mere end 150 udstillere.
• LOOP Forum vender tilbage næste år: den 24. – 25. april 2024.
På rette vej
Arrangørerne af LOOP Forum glæder sig over en tydelig udvikling i forhold til sidste års arrangement:
– Vi har brug for endnu mere fokus på den helt essentielle omstilling af vores økonomi, og der er behov for en national strategi for cirkulær økonomi i Danmark. Men jeg glæder mig over, at dialogen og samtalerne allerede har flyttet sig markant fra sidste år, og det er netop hele formålet med LOOP at skubbe på denne vigtige agenda. Vi kan næsten ikke vente med at komme i gang med forberedelserne til næste år, siger Mette Post, som er stifter af LOOP Forum.
elgiganten | loop forum | magnus heunicke | peder stedalLæs også....
Som landets første lancerer OK Køkkenrenovering et nyt cirkulært koncept, hvor gamle køkkenelementer indsamles og omdannes til nye. På den måde kan træets levetid forlænges med op til 88 år.
Energimærket har længe været afgørende for danskernes valg af hvidevarer, men kravet om bæredygtighed stopper ikke ved maskinerne. I dag skal hele køkkenet udstråle god, grøn samvittighed.
De seneste år er begrebet bæredygtighed blevet en vigtig del af den offentlige debat i takt med, at der er kommet en øget bevidsthed om, at klodens ressourcer er begrænsede. Men hvad er bæredygtighed egentlig?
Kan min vaskemaskine repareres? Svaret er ja. Og svaret bliver mere konkret med et nyt eco-design direktiv fra 2021.
Manualer i efterårsdragt. I en digital tid er spørgsmålet, om det hele kan gøres enklere … ?
Bæredygtighed handler blandt andet om ansvarlig genanvendelse af ressourcerne. Og den familieejede virksomhed HJ Hansen i Odense har gennem fem generationer været med til at sikre, at den cirkulære økonomi fungerer, også når det kommer til hvidevarer.
Mens der hos producenterne er et stort fokus på at skabe en mere bæredygtig produktion og at komme med tiltag, der kan hjælpe forbrugerne på vej til øget bæredygtighed i hverdagen, er kendskabet til disse tiltag begrænset blandt de almindelige forbrugere. Her er det kun kendskabet til energimærket, der rigtig er slået igennem. Det viser en rundspørge blandt en række hvidevarebutikker i Odense.