7. januar 2025  |   Trends  |   CES 2025

Samsung udfolder sin AI-vision på CES 2025

Samsung styrker og udvider sin AI-strategi for at skabe bedre brugeroplevelser i hverdagen. Visionen udfoldes på den netop åbnede CES-messe i Las Vegas.

CES 2025
7. januar 2025  |   af Søren Bang Hansen

Med ”AI for Alle” vil Samsung give hverdagslivet et løft ved at tilbyde personaliserede tjenester på tværs af de mange intelligente og forbundne apparater.

For eksempel med Ambient Sensing, der forstår brugerens miljø og situation ved at analysere menneskelige bevægelser og lyde, så apparaterne kan tilpasse sig brugernes rutiner.

– Ved CES i år gentager vi vores dedikation til at levere personaliserede oplevelser gennem vores implementering af AI og vi vil fortsætte vores rejse med AI både i og uden for hjemmet – en rejse der ikke bare varer det næste årti, men det næste århundrede, fastslog Samsungs Vice Chairman Han.

Sikker og sund

Når AI bliver mere udbredt og personlig, vokser behovet for at beskytte brugerne.

Samsungs Knox Matrix sikrer hårde hvidevarer, mobile enheder og tv’er med signatur-blockchainteknologi, hvor de forbundne enheder arbejder sammen for at beskytte hinanden og brugerens hjem og data mod cyberangreb.

Nye AI-drevne sundhedsindsigter kan hentes via Samsungs Galaxy Watch smart-ure eller den elektroniske fingerring Galaxy Ring.

De nye funktioner skal give brugerne en bedre forståelse af deres data, så de kan træffe informerede beslutninger om deres velvære, lyder budskabet fra Samsung.

Kloge skærme overalt

Også tv’et bliver stadig mere intelligent med finesser som undertekster i realtid og enkel søgning efter det, der vises på skærmen (fx en bestemt skuespiller).

Den overordnede vision er, at tv’et skal være et centralt knudepunkt, der samler og serverer opdateringer om hjemmets apparater, sikkerhed og beboere – inklusive kæledyr.

– Samsung ser ikke tv’er som simple enheder til passivt forbrug, men som interaktive, intelligente partnere, der tilpasser sig dine behov, uddyber SW Yong, President og Head of Visual Display Business.

Det store tv i stuen står dog ikke alene. Samsung har en strategi om ”Screens Everywhere”, som afspejles i en række nye køleskabe, vaskemaskiner og ovne med indbyggede skærme. De små skærme på 7 eller 9 tommer giver blandt andet adgang til underholdningstjenester, AI-funktioner og digitale indkøb.

– Samsung ser ikke tv’er som simple enheder til passivt forbrug, men som interaktive, intelligente partnere, der tilpasser sig dine behov, sagde SW Yong, President og Head of Visual Display Business.

AI i bilen

Et nyt partnerskab bringer Samsungs SmartThings-platform ind i Hyundais elbiler.

Og sammen med datterselskabet Harman vil Samsung forandre biloplevelsen med en intelligent ”copilot”, der kan forudse behov, mens føreren fokuserer på vejen.

På CES 2025 viser Samsung også en kaskade af AI-løsninger til virksomheder, hoteller og skoler, som bl.a. hjælper med at styre energiforbrug og vedligeholdelse. Selv skibsfarten rækkes en hjælpende hånd i form af Samsungs AI-teknologi.

Det skal dog nævnes, at CES primært er en amerikansk messe, og det er langtfra givet, om eller hvornår de mange nyheder lanceres i Danmark.

ai | ces 2025 | samsung | smarte hjem
Del på

Tilmeld dig automatisk advisering om nyheder fra Hvidvare-Nyt - klik her
Læs også....
CES 2025 handler om AI
Kunstig intelligens bliver et gennemgående tema, når CES 2025 samler tech-branchen i Las Vegas fra 7. til 10. januar.