1. september 2022  |   IFA 2022

Siemens: ændrede værdier

Den tyske producent Siemens ser ændrede værdier hos forbrugeren. Forbrugeren vil ikke længere have mere, men bedre. Ny vaskemaskine, LED-lys i fryseren og mange andre innovationer.

IFA 2022
1. september 2022  |   af Henrik Egede

Ja, hvorfor har ingen fundet på dette før: LED-lys i fryseren, så forbrugeren kan se, hvad der foregår. Og undgå madspild.

Den tyske producent Siemens lancerede på IFA, blandt meget andet, denne lille nye og fikse feature, som vil være at finde i fremtidens topmodeller inden for fryseskabe fra producenten.

Nyheden er ikke helt tilfældig, men falder i linje med det koncept om “New Living”, som var den røde tråd i Siemens pressepræsentation onsdag på IFA messen i Berlin.

“Vi er ude af corona-pandemien – og vores værdier er ændrede”, slog Siemens tyske direktør Michael Mehnert fast.

Hjemmet betyder i dag mere for os end tidligere – og dette er kommet for at blive. Forbrugerne vil ikke længere have mere, de vil have bedre. De indre værdier og det autentiske vinder frem på bekostning af den “praleeffekt”, der tidligere kunne være over køb af hvidevarer og forbrugerelektronik.

Endelig havde Siemens med hjælp fra analytikere spottet, at forbrugerne ikke nødvendigvis vil spare tid, men ønsker “tidssuverænitet”, dvs. styr på egen tid.

På produktsiden var der foruden LED-lyset i fryseren meget andet at hente, bl. a. en vaskemaskine, der vasker op til 65% hurtigere, med automatisk dosering af vaskemiddel (I-Dos) og med automatisk scanning af, hvilket vaskemiddel, der bruges.

“Maskiner doserer bedre end mennesker”, hed det.

Læs mere om de konkrete produktnyheder hos Siemens og i næste udgave af Hvidvare-Nyt.

forbrugeradfærd | fryser | ifa 2022 | ifa messe | siemens | vaskemaskine
Del på

Tilmeld dig automatisk advisering om nyheder fra Hvidvare-Nyt - klik her
Læs også....
IFA 2022 i tal
IFA 2022: Elektronikmessen er (næsten) tilbage på fuld styrke. 161.000 besøgende til fem dages show.

Regionalisering: chance eller risiko?
Industrien forsøger at forkorte forsyningskæderne - og det har sine fordele. Indlæg på IFA + Summit.

Verden skal på afvænning
IFA havde sat ræven til at vogte får. "Forbrugerne er blevet junkies - og verden skal på afvænning, hvis menneskeheden skal overleve", sagde filosoffen Peter Sloterdijk.

Køkkenhaven rykker ind i køkkenet
Vi går mod koldere tider - men med nye produkter lanceret på IFA kan køkkenhaven leve videre inden døre.

Køleskabet isoleret med lava
Verdens første fryseskab med energiklasse B blev præsenteret af Liebherr på IFA. BluRox er isoleret med knuste lava-sten.

Maleriet er en luftrenser
Verdens vistnok tyndeste og mest effektive vægmonterede luftrenser er forklædt som et maleri.

Mieles mikro-støvsuger suger designpriser til sig
Miele Boost CX1 lanceres i løbet af september. Boost CX1 kan prale af stærk ydelse, nem betjening - og hele to designpriser.

Arcelik: sæt en pris på naturen
Industrien er nødt til at forholde sig til den pris, naturen betaler for hvidevarer og elektronik. Bemærkelsesværdig keynote på IFA fra Hakan Bulgurlu, CEO for Arcelik og formand for APPLiA Europe.

IFA i ny verdensorden
Hvor IFA tidligere snævert handlede om markedsføring af produktnyheder, er IFA 2022 i øjenhøjde med den ny verdensorden.

Verdens mest kompakte opvasker
Daan Tech producerer i Vendée, Frankrig, med i alt 49 ansatte. Foruden den kompakte opvasker producerer virksomheden også en kompakt mini-ovn, Joe, som er på vej på markedet.

Samsung lover bæredygtighed – og 20 års garanti
På IFA-messen i Berlin præsenterede Samsung i dag sin vision for bæredygtighed og en smartere livsstil.