Enkle hvidevarer kan give noget af den klarhed, forbrugerne efterspørger.
72% af forbrugere finder verden anstrengende, kompleks og udfordrende. 70% af os ser “regeneration” som den væsentligste aktivitet i fritiden.
Den tyske producent Siemens præsenterede disse data på producents pressemøde under IFA-messen 2024 i Berlin. Forbrugerne har en “ny længsel efter enkelhed”, har brug for at passe bedre på sig selv, gøre mindre og VÆRE mere i hverdagen.
Siemens har derfor “self care” og enkelhed som tema i virksomhedens 2024-produktnyheder:
“Mit hus skal fungere, Køkkenet er ikke et statussymbol, men et sted, hvor livets praktiske udfordringer løses på den enklest mulige måde”, lød det fra Michael Mehnert, CEO for Siemens.
Konkrete nye produkter fra Siemens var en espressomaskine med intuitivt brugerinterface, også til avancerede produkter som cold brew. En IQ 700 ovn, der selv genkender de retter, som forbrugeren sætter ind i den. Og som noget nyt en ovn med indbygget air-fryer.
“Vi skal reducere kompleksiteten. Med air-fryer funktion i ovnen er der et produkt mindre på køkkenhylden”, som Michael Mehnert tørt fremhævede.
På vaskemaskiner har Siemens, som andre producenter, arbejdet videre med den innovation, der har været på vej de senere år: Den automatiske dosering (I-DOS), hvor forbrugeren fylder vaskemiddel på og kan køre 20 vaske, inden der fyldes på igen.
“Autodosering på vaskemaskiner er et godt eksempel. Forbrugeren skal vide og kunne mindre. Apparaterne skal kunne overtage vores viden. Vi skal betjene mindre – og apparaterne skal betjene os mere”, lød det.
AI er OK
Siemens har, som tidligere år, en del kunstig intelligens indbygget i produktserierne. Det var da også “naturligt”, at en del af selskabets præsentation foregik via en AI-kvinde på en skærm.
Er forbrugerne med på AI-legen?
Siemens har spurgt forbrugerne – og fået et temmeligt præcist snapshot:
28% af os benytter AI produkter i dagligdagen. 49% af os vil gerne lukke AI ind i hjemmet på betingelse af, at de nye produkter faktisk giver fordele og muligheder, der ikke var der før…
Læs også....
Tre kinesiske forretningsfolk troppede tirsdag op på Powers hovedkontor i Glostrup, hvor de troede, de havde aftalt et møde med elektronikkædens direktør, Jesper Boysen. Det var den foreløbige kulmination på et omfattende identitetstyveri, hvor en mand har udgivet sig for at være Powers direktør – og bestilt tusindvis af varer i Kina.
IFA fylder 100 og tech-messen er i live. Måske kunne messen næste år gå et spadestik dybere.
At gøre den ny kunde til stamkunde er drømmen for producenter og forhandlere. Men det er svært ...
På årets IFA-messe præsenterede TCL et udvidet produktsortiment, som er designet til at revolutionere hjemmeunderholdning. Blandt andet i kraft af et nyt samarbejde med Bang & Olufsen.
Danske Thermex er på IFA for første gang - og er "pretty geeky" omkring luftudskiftning.
Fynske Ztove debuterer på IFA med en produktnyhed, en kogebog og en vision om madlavning ved præcis temperatur.
Samsung indtog i dag scenen ved IFA for at sprede budskabet om "AI for alle." Visionen er at demokratisere AI ved at gøre den tilgængelig, så flere mennesker får glæde af teknologien.