15. marts 2020  |   Trends  |   Bæredygtighed  |   Politik  |   Bæredygtighed

Skal skoven fældes?

Manualer i efterårsdragt. I en digital tid er spørgsmålet, om det hele kan gøres enklere … ?

Bæredygtighed
15. marts 2020  |   af Henrik Egede

Den trykte manual – er den nødvendig?

I dag ankommer hvidevarer til forbrugeren med en tommetyk, trykt manual vedlagt. Ofte på mange sprog og med mange detaljer. Hvorvidt manualen gemmes eller kasseres, er op til forbrugeren.

Men har vi egentlig i 2020’erne, brug for en trykt manual? Er det, i lyset af vores klimabekymringer, en bæredygtig måde at sælge på …?

Det spørgsmål har servicechefen i Gram A/S, Allan Lendal, stillet sig.

”Er forbrugeren ikke bedre tjent med at have brugsanvisning og informationer on-line. Oplysninger, som er opdaterede og nemme at gå til?”, spørger han.

”Det er både et miljøspørgsmål – og et spørgsmål om god service”, mener Allan Lendal.

Desuden er det en særlig praktisk udfordring, at producenten skal trykke nye manualer ved den mindste produktændring – eller hvis der opdages fejl i dem.

”En fejl kan jo rettes på ti minutter på nettet”, siger Allan Lendal.

Allan Lendal ser tydelige tegn på, at forbrugerne smider manualerne ud sammen med pap fra emballagen. I Gram alene downloades manualer 7000 gange pr. måned.

Bo Dalsgaard, Dansk Erhverv, vurderer, at en ændring af kravene ikke er realistisk på den korte bane – men ser samme tendens: at flere og flere forbrugere i realiteten er bedre stillet med en oplysning om, at brugsanvisningen findes på nettet.

Det er i dag muligt for forbrugeren at ”slippe for” den trykte brugsanvisning, men så skal det være tydeligt aftalt mellem sælger og køber.

Lovgivningen siger dette om brugsanvisninger og manualer:

Der skal følge en brugsanvisning eller manual med varen, hvis det er nødvendigt.
Du har krav på at få de nødvendige oplysninger om fx brug og vedligehold.
Det kan fx være en vejledning i, hvordan et usamlet møbel skal samles, en brugsanvisning til en mobiltelefon, oplysning om hvilken temperatur en madvare skal opbevares ved eller en vaskeanvisning til et stykke tøj.
Brugsanvisningen skal have et omfang, der gør det muligt for en almindelig forbruger at bruge og udnytte varen. Det kan være alt fra et lille vaskesymbol til en hel håndbog. Brugsanvisningen skal følge med, når du køber varen.

bæredygtighed | brugsanvisninger
Del på

Tilmeld dig automatisk advisering om nyheder fra Hvidvare-Nyt - klik her
Læs også....
Nu skal hele køkkenet være grønt
Energimærket har længe været afgørende for danskernes valg af hvidevarer, men kravet om bæredygtighed stopper ikke ved maskinerne. I dag skal hele køkkenet udstråle god, grøn samvittighed.

Ikke fucke med batterierne – nu på tegnsprog
Bodil Jørgensen skælder stadig danske forbrugere ud. Dem, der ikke vil høre, og nu også dem, der ikke kan høre...

Sammen om grønne løsninger
Over 2900 deltagere lagde vejen forbi, da LOOP Forum åbnede dørene til Nordens førende forum for cirkulær økonomi. Blandt udstillerne var Elgiganten, som satte fokus på håndtering af elektronisk affald.

Se hvad du kan spare på energirigtige hvidevarer
De høje el- og energipriser vejer tungt i budgettet hos mange danskere. Derfor hjælper Electrolux nu forbrugerne med at vurdere, hvor meget man kan spare ved at skifte til et konkret produkt.

Reparation: max 1000 kr
Kan den repareres? 1000 kr. er smertegrænsen for forbrugeren, når det gælder reparation af hvidevarer.

De’Longhi præsenterer nyt bæredygtighedsmanifest
Under parolen ”Transforming with integrity” beskriver De'Longhi intentioner, motiver og mission på tre fokusområder inden for bæredygtighed, hvor virksomheden ønsker at gøre en forskel.

Retten til den rette reparation
Forbrugerne har ikke bare ret til reparation, men krav på rette reparation. APPLiA udgiver ny bog til professionelle montører.

Hildebrandts helikopter
På APPLiA-dagen udfordrede Steen Hildebrandt branchen med et skarpt fokus på vores fælles ansvar for klodens tilstand.

Dialog med de unge
APPLiA Europe har fået ny, meget klimabevidst formand.

BSH melder vækst over hele linjen
Hvidvare-nyt var med, da den tyske gigant BSH i foråret inviterede verdenspressen til virtuelt pressemøde. Det kom i høj grad til at handle om vækst og bæredygtighed.

Butikskæder satser på bæredygtighed
Power udvider snart RePower-konceptet med en stor butiksafdeling for genbrugte varer. Også Elgiganten arbejder på at skabe øget opmærksomhed om en bred vifte af bæredygtige tiltag.


Annonce