25. oktober 2022  |   Branchenyt  |   Marked

“Smart” er folkeeje

De fleste kender i dag til smart-funktionalitet – og de færreste er villige til at betale ekstra for det.

Marked
25. oktober 2022  |   af Henrik Egede

Der var engang … hvor “smart” var virkelig nyt.

For snart 20 år siden kunne forbrugerne på en messe i Herning færdes i et hjem, der var “smart” og et hjem, der ikke var det. I det smarte hjem var hvidevarer, alarmer og varmestyring reguleret via internet. I det ikke smarte hjem talte produkterne ikke sammen.

Hvad dengang var nyt, er i dag kendt af de fleste.

Andelen af danske forbrugere, der kender til muligheden for at styre sin vaskemaskine eller ovn via smartphone og internet er i 2022 steget til 87%. Det er endda en fordobling i forhold til for fem år siden (2017), hvor kun 44% af forbrugerne erklærede, at de kendte denne mulighed.

Det fremgår af Epinions undersøgelse af forbrugeradfærd 2022 for APPLiA Danmark.

Smarte produkter er blevet folkeeje – endda i en sådan grad, at de smarte funktioner nu forventes indbygget i produkterne. I al fald er kun et mindretal af forbrugerne villige til at betale ekstra for at kunne styre vaskemaskinen eller ovnen via smartphone.

77% af forbrugerne erklærer sig “ikke villige” til at betale for smart funktionalitet, mens kun 4% “helt sikkert” er villige til at betale for den slags. Analysen viser, at unge forbrugere – 25-35 år – er en anelse mere villige (7%) end ældre forbrugere (2%) til at betale for smart-funktioner.

Epinion udførte undersøgelsen i september 2022 for APPLiA Danmark.

forbrugeradfærd | smart home
Del på

Tilmeld dig automatisk advisering om nyheder fra Hvidvare-Nyt - klik her
Læs også....
2024 og hurtigt videre
2024 blev et temmelig afdæmpet år for afsætningen af hvidevarer og små elektriske husholdningsapparater.

2025 i spåkuglen 
APPLiAs direktør har i nogle år været del af det teknologiske "spåmandspanel", som Berlingske Tidende bruger til at forudse året, vi går ind i. Hvad er tendenserne i teknologi - og hvad kan vi som forbrugere forvente?

Black Friday blev god 
Black Friday 2024 overgik efter alt at dømme - med afstand - Black Friday 2023.

Den fysiske butik er favoritten
Forbrugerne foretrækker fortsat "nogle at snakke med", når de køber hvidevarer og elektronik.

Viljen til at betale for “bæredygtig” falder
Inflation og usikkerhed udfordrer forbrugerne på det bæredygtige valg.

Elgiganten øger overskud  
Elgiganten afslutter regnskabsåret 2023-2024 med et overskud, trods faldende efterspørgsel på elektronik og hvidevarer. Øget markedsandel og effektiv drift har været nøglen til succes.

Hver tredje er loyal
Loyaliteten mod varemærker og salgssteder er ca. 35%, når der købes nyt.

Forbrugerne ved, hvad de køber
Forbrugerne har lært lektien: de ved godt, stort set, hvor længe hvidevarerne holder.

Breddesport 
Køb af hvidevarer er en breddesport. Næsten alle er involveret, når der træffes beslutning om nye hvidevarer.

Forbrugernes humør er bedre
Forbrugernes humør har længe været i dybfryseren eller i al fald i det mellemfornøjede område.

Afsætning uden Schwung
1. halvår 2024 gav ikke et løft for afsætningen af hvidevarer. Afsætningen af skærme voksede.


Annonce