25. oktober 2022  |   Branchenyt  |   Marked

“Smart” er folkeeje

De fleste kender i dag til smart-funktionalitet – og de færreste er villige til at betale ekstra for det.

Marked
25. oktober 2022  |   af Henrik Egede

Der var engang … hvor “smart” var virkelig nyt.

For snart 20 år siden kunne forbrugerne på en messe i Herning færdes i et hjem, der var “smart” og et hjem, der ikke var det. I det smarte hjem var hvidevarer, alarmer og varmestyring reguleret via internet. I det ikke smarte hjem talte produkterne ikke sammen.

Hvad dengang var nyt, er i dag kendt af de fleste.

Andelen af danske forbrugere, der kender til muligheden for at styre sin vaskemaskine eller ovn via smartphone og internet er i 2022 steget til 87%. Det er endda en fordobling i forhold til for fem år siden (2017), hvor kun 44% af forbrugerne erklærede, at de kendte denne mulighed.

Det fremgår af Epinions undersøgelse af forbrugeradfærd 2022 for APPLiA Danmark.

Smarte produkter er blevet folkeeje – endda i en sådan grad, at de smarte funktioner nu forventes indbygget i produkterne. I al fald er kun et mindretal af forbrugerne villige til at betale ekstra for at kunne styre vaskemaskinen eller ovnen via smartphone.

77% af forbrugerne erklærer sig “ikke villige” til at betale for smart funktionalitet, mens kun 4% “helt sikkert” er villige til at betale for den slags. Analysen viser, at unge forbrugere – 25-35 år – er en anelse mere villige (7%) end ældre forbrugere (2%) til at betale for smart-funktioner.

Epinion udførte undersøgelsen i september 2022 for APPLiA Danmark.

forbrugeradfærd | smart home
Del på

Tilmeld dig automatisk advisering om nyheder fra Hvidvare-Nyt - klik her
Læs også....
Nyt liv til gamle støvsugere
Gamle støvsugere kan noget, de nye ikke kan, mener Nicole Kiel Broch. Hun har været omgivet af støvsugere hele sit liv – og lancerer nu et nyt koncept for ”retrostøvsugere”.

Januar 2024 var positiv  
For første gang i 14 måneder viser afsætningen af hvidevarer og små elektriske husholdningsapparater en positiv udvikling.

Ztove – med en enkelt grads præcision
En mislykket pandekage var starten. På Fyn ligger en ung dansk virksomhed, der vil sikre, vi kan lave mad ved præcise temperaturer. Hvidvare-Nyt har besøgt Ztove, som er nyt medlem af APPLiA Danmark.

SMEG med usædvanligt tilbud 
Den italienske producent SMEG giver fra og med 1. februar 2024 et usædvanligt tilbud: prøv produkter i 100 dage i ro og mag - og returnér varerne med fuld fortrydelsesret.

2023 var noget hø
Markedet i 2023 var negativt. Lyspunkterne var bl. a. vaskemaskiner og især årets højdespringer: airfryeren!

Black Week er dobbelt op
GfK: Forbrugerne køber de dyrere "premium"-produkter i Black Week.

Whiteaway i stort opkøb
Hvidevarekoncernen Whiteaway Group har foretaget et strategisk opkøb af Bolind, som leverer hvidevarer til det almene boligmarked i Danmark.

Lyse udsigter for Black Friday?
Ny undersøgelse fra Dansk Industri viser, at detailhandlerne kan se frem til en god Black Friday – især når det gælder elektronik og el-udstyr.

Udfordrende Black Friday
3,4 mia. kr. er, hvad danske forbrugere forventes at købe ind for på i Black Friday og i Black Week 2023.

Whiteaway vinder markedsandele
Hvidevarekoncernen Whiteaway Group har offentliggjort årsregnskab for 2022/2023. Regnskabsåret, som blev afsluttet ved indgangen til august, viser en samlet omsætning på 2,3 mia. kr. og et resultat efter skat på 15 mio. kr.

Hvidevarer tilbage i byens centrum
Miele åbnede 31. august sit nye Experience Center i København. Miele vil nudge og uddanne forbrugeren til bedre brug af produkterne.


Annonce