De fleste kender i dag til smart-funktionalitet – og de færreste er villige til at betale ekstra for det.
Der var engang … hvor “smart” var virkelig nyt.
For snart 20 år siden kunne forbrugerne på en messe i Herning færdes i et hjem, der var “smart” og et hjem, der ikke var det. I det smarte hjem var hvidevarer, alarmer og varmestyring reguleret via internet. I det ikke smarte hjem talte produkterne ikke sammen.
Hvad dengang var nyt, er i dag kendt af de fleste.
Andelen af danske forbrugere, der kender til muligheden for at styre sin vaskemaskine eller ovn via smartphone og internet er i 2022 steget til 87%. Det er endda en fordobling i forhold til for fem år siden (2017), hvor kun 44% af forbrugerne erklærede, at de kendte denne mulighed.
Det fremgår af Epinions undersøgelse af forbrugeradfærd 2022 for APPLiA Danmark.
Smarte produkter er blevet folkeeje – endda i en sådan grad, at de smarte funktioner nu forventes indbygget i produkterne. I al fald er kun et mindretal af forbrugerne villige til at betale ekstra for at kunne styre vaskemaskinen eller ovnen via smartphone.
77% af forbrugerne erklærer sig “ikke villige” til at betale for smart funktionalitet, mens kun 4% “helt sikkert” er villige til at betale for den slags. Analysen viser, at unge forbrugere – 25-35 år – er en anelse mere villige (7%) end ældre forbrugere (2%) til at betale for smart-funktioner.
Epinion udførte undersøgelsen i september 2022 for APPLiA Danmark.
forbrugeradfærd | smart home
Læs også....
2024 blev et temmelig afdæmpet år for afsætningen af hvidevarer og små elektriske husholdningsapparater.
APPLiAs direktør har i nogle år været del af det teknologiske "spåmandspanel", som Berlingske Tidende bruger til at forudse året, vi går ind i. Hvad er tendenserne i teknologi - og hvad kan vi som forbrugere forvente?
Black Friday 2024 overgik efter alt at dømme - med afstand - Black Friday 2023.
Forbrugerne foretrækker fortsat "nogle at snakke med", når de køber hvidevarer og elektronik.
Inflation og usikkerhed udfordrer forbrugerne på det bæredygtige valg.
Elgiganten afslutter regnskabsåret 2023-2024 med et overskud, trods faldende efterspørgsel på elektronik og hvidevarer. Øget markedsandel og effektiv drift har været nøglen til succes.
Forbrugerne har lært lektien: de ved godt, stort set, hvor længe hvidevarerne holder.
Køb af hvidevarer er en breddesport. Næsten alle er involveret, når der træffes beslutning om nye hvidevarer.
Forbrugernes humør har længe været i dybfryseren eller i al fald i det mellemfornøjede område.
1. halvår 2024 gav ikke et løft for afsætningen af hvidevarer. Afsætningen af skærme voksede.