25. oktober 2022  |   Branchenyt  |   Marked

“Smart” er folkeeje

De fleste kender i dag til smart-funktionalitet – og de færreste er villige til at betale ekstra for det.

Marked
25. oktober 2022  |   af Henrik Egede

Der var engang … hvor “smart” var virkelig nyt.

For snart 20 år siden kunne forbrugerne på en messe i Herning færdes i et hjem, der var “smart” og et hjem, der ikke var det. I det smarte hjem var hvidevarer, alarmer og varmestyring reguleret via internet. I det ikke smarte hjem talte produkterne ikke sammen.

Hvad dengang var nyt, er i dag kendt af de fleste.

Andelen af danske forbrugere, der kender til muligheden for at styre sin vaskemaskine eller ovn via smartphone og internet er i 2022 steget til 87%. Det er endda en fordobling i forhold til for fem år siden (2017), hvor kun 44% af forbrugerne erklærede, at de kendte denne mulighed.

Det fremgår af Epinions undersøgelse af forbrugeradfærd 2022 for APPLiA Danmark.

Smarte produkter er blevet folkeeje – endda i en sådan grad, at de smarte funktioner nu forventes indbygget i produkterne. I al fald er kun et mindretal af forbrugerne villige til at betale ekstra for at kunne styre vaskemaskinen eller ovnen via smartphone.

77% af forbrugerne erklærer sig “ikke villige” til at betale for smart funktionalitet, mens kun 4% “helt sikkert” er villige til at betale for den slags. Analysen viser, at unge forbrugere – 25-35 år – er en anelse mere villige (7%) end ældre forbrugere (2%) til at betale for smart-funktioner.

Epinion udførte undersøgelsen i september 2022 for APPLiA Danmark.

forbrugeradfærd | smart home
Del på

Tilmeld dig automatisk advisering om nyheder fra Hvidvare-Nyt - klik her
Læs også....
Forbrugerne: holdbarhed vigtigst
Produktet skal holde længe - og så må det godt spare energi. Forbrugerne prioriterer dette - og vil have en at tale personligt med ved køb.

Nilfisk fastholder vækst
I andet kvartal af 2022 øgede Nilfisk omsætningen, og sidst i kvartalet var ordreindgangen den højeste nogensinde.

IFA igen
Ready, steady, show! Efter to års pause er IFA tilbage igen.

BSH melder vækst over hele linjen
Hvidvare-nyt var med, da den tyske gigant BSH i foråret inviterede verdenspressen til virtuelt pressemøde. Det kom i høj grad til at handle om vækst og bæredygtighed.

Markedet har lagt sig – og dog…
Afsætningen af hvidevarer og små elektriske husholdningsapparter har i første kvartal af 2022 igen lagt sig på et mere normalt niveau i forhold til rekordåret 2021.

Witt runder en milliard i omsætning
Succeshistorien fra Herning fortsætter med nyt rekordregnskab og massive investeringer i flere medarbejdere, nyt værksted, testcenter – og en kuppelformet gourmet-restaurant!

At flashe rengøringen
Rent skal der være. Men også rengøring har sine trends og sine modeluner.

Dome & Domæne
Innovation? Det er der da ikke meget af inden for hvidevarebranchen ...?

Acceleration
For nylig hørte jeg en forsker sige, at vi nu lever i "accelerationssamfundet".

Black Friday blev til Black Week
Black Friday er vokset til en hel uge.

Power varsler prisstigninger
Højere transportomkostninger, udfordringer med at skaffe varer og komponenter og en eksplosion i energipriser.