1. september 2022  |   Trends  |   IFA 2022

Spar 96% af vandet

Den tyske producent AEG havde på virksomhedens pressemøde fokus på vores vaskevaner – og på muligheden for at ændre dem.

IFA 2022
1. september 2022  |   af Henrik Egede

Jamen altså …

63% af europæiske forbrugere vasker ved 40 graders varme. Det ligger dybt i forbrugeren at gøre dette, selv om moderne vaskemaskiner har masser af programmer og funktionalitet, der muliggør vask ved lavere temperatur og med lavere vandforbrug.

Den tyske producent AEG havde på virksomhedens pressemøde fokus på vores vaskevaner – og på muligheden for at ændre dem. Den vigtigste produktnyhed fra AEG var derfor en vaskesøjle, der imødekommer forbrugerens mere fleksible krav – og sparer mængder af vand.

“Meget ofte putter vi tøj, der kun er brugt en gang, i vaskemaskinen”, lød det fra Chris Braam, CEO for AEG i Europa.

“Meget ofte er der ikke brug for vask, men derimod for at friske op. Det kan man gøre hurtigt og effektive med en ProSteam-dampbehandling – og på den måde spare 96% af vandforbruget i forhold til en vask”.

70% af forbrugerne forventer ifølge AEG-chefen mere “miljøaktion” fra producenterne – og det er et løfte, AEG gerne vil give:

Han føjede til, med et skævt smil, at AEG og Electrolux har haft spare- og eco-knapper på deres vaskemaskiner i 40 år og at det er på tide, forbrugerne bliver bedre til at bruge dem.

Tørretumbleren i den ny vaskesøjle er ligeledes intelligent og kan scanne det tøj, der puttes i den. For bedre og mere præcise resultater. Hele vaskesøjlen er naturligvis koblet op til en app, så forbrugeren på afstand kan styre processerne:

“Det er ved enden af dagen ikke os som producenter, der kan trykke på de rigtige knapper, men vi kan sikre, at forbrugeren får alle muligheder for at være miljørigtige”, siger Chris Braam.

AEG præsenterede foruden vaskesøjlen en ny “hood in hob”, en kogeplade med indbygget emhætte samt en ny serie kølefryseskabe med bedre muligheder for korrekt opbevaring af fødevarer.

“Bæredygtighed er ikke en tendens. Det er DNA – noget, vi helt naturligt skal levere på”, lød det fra AEGs direktør.

aeg | bæredygtighed | forbrugeradfærd | ifa 2022 | ifa messe | tørretumbler | vaskemaskine
Del på

Tilmeld dig automatisk advisering om nyheder fra Hvidvare-Nyt - klik her
Læs også....
Samsung: bæredygtig tøjvask
Hvis ”green washing” ikke var et skældsord, ville det passe fint på Samsungs nye Bespoke AI vaskemaskine.

Produktnyheder – IFA 2022
Vi har samlet de bedste produktnyheder fra IFA 2022...

Liebherr: skuffer i steder for hylder
I det moderne køkken er skabe for længst skiftet ud med skuffer. Nu er det køleskabets tur.

Wilfa: ny køkkenserie i nordisk design
Wilfas nye produktserie i farven ”titanium” består af kaffemaskine, blender, elkedel og brødrister.

BOSCH: den både vasker og tørrer
Med vaskemaskine og tørretumbler i ét sparer du ikke bare plads. Du får også rent og tørt tøj uden afbrydelser.

Siemens: kunstig intelligens giver bedre bagværk
De nye indbygningsovne i iQ700-serien bruger intelligente algoritmer for at tilpasse bage- og stegeresultatet efter brugerens personlige smag.

IFA 2022 i tal
IFA 2022: Elektronikmessen er (næsten) tilbage på fuld styrke. 161.000 besøgende til fem dages show.

Regionalisering: chance eller risiko?
Industrien forsøger at forkorte forsyningskæderne - og det har sine fordele. Indlæg på IFA + Summit.

Verden skal på afvænning
IFA havde sat ræven til at vogte får. "Forbrugerne er blevet junkies - og verden skal på afvænning, hvis menneskeheden skal overleve", sagde filosoffen Peter Sloterdijk.

Køkkenhaven rykker ind i køkkenet
Vi går mod koldere tider - men med nye produkter lanceret på IFA kan køkkenhaven leve videre inden døre.

Køleskabet isoleret med lava
Verdens første fryseskab med energiklasse B blev præsenteret af Liebherr på IFA. BluRox er isoleret med knuste lava-sten.


Annonce
Annonce