Vi er i fuld gang med at genopdage de gode fødevarer – og på alle måder det danske køkken. Hvidvare-nyt tog med en flok ambitiøse ”foodies” til årets kokkekonkurrence på Bornholm …
Sprødme… Når de kan være innovative med deres fødevarer, så kan jeg vel nok være innovativ med ord!
Sådan lød det fra en af de lokale publikummer, da ”Sol over Gudhjem 2021” blev afviklet under høj, behagelig sol på græsplænen ved Madkulturhuset Melstedgaard ved Gudhjem.
Sprødmen angik en innovativ banankage, hvor kasserede bananer dannede grundlag for en lækkert knasende og innovativ snack, der senere vandt en af produktpriserne i konkurrencen.

Festival for foodies
”Sol over Gudhjem” er ikke bare en konkurrence – men en festival for fødevarer og gastronomi. Siden starten i 2009 er festivalen vokset til et gastronomisk univers, der tiltrækker tusindvis af entusiaster med kærlighed til og smag for gode fødevarer. APPLiA-medlemmerne Wilfa og Electrolux (Professional) var blandt årets sponsorer.
2021 var en undtagelse, da solen i år af corona-årsager ikke som sædvanlig stod over Gudhjem Havn, men halvanden kilometer sydpå: over Melstedgaard, hvor Landbrugsmuseets have og Madkulturhuset dannede rammen om den største kokkekonkurrence i Danmark.
Hvor flere tusinde besøgende de øvrige år har flokkedes på havnen i Gudhjem, var dette års event begrænset til 400 inviterede, der brugte en lang og festlig sommerlørdag på at nyde og betragte gastronomi og fødevarer.

Er rødspætten en fugl?
Miljø- og fødevareminister Lea Wermelin rammede begivenheden fint ind i sin velkomsttale:
– Et bæredygtigt samfund starter med kendskab. Hvis vi ikke ved, hvornår der er friske asparges eller jordbær, så bliver det svært at spise efter sæsonen …
Ministeren havde især bidt mærke i en undersøgelse, som viser, at hver femte dansker i aldersgruppen 15-39 år tror, at rødspætten er en fugl …
Eftermiddagens konkurrencer viste med al tydelighed, at innovation og start-ups ikke kun foregår bag en computer, men i høj grad også inden for fødevarer og under åben himmel.
Rabarber-drinks fra Samsø konkurrerede med Mumbai Munchis, cashew bites, flødeboller med honning fra de brune bier på Læsø, kaffesyp – og de føromtalte banankager med den helt rette sprødme.
Produkter kan smage ”voksent”, og mad kan ”spises med øjnene”.

De lokale helte
I hovedkonkurrencen skulle fire kokke duellere på hovedretter og desserter – og her blev der ved Melsted-bordet, hvor Deres udsendte sad, heppet betydeligt på den lokale kandidat Mathias Sejer Sørensen fra Siemsens Gaard i Svaneke.
Mathias lagde sig da også i spidsen efter hovedretten, men det blev alligevel en af ”dem ovrefra”, der løb med eftermiddagens hovedpris som årets kok 2021. Andreas Tancula Møller fra Restaurant Møntergade i København satsede modigt på soufflé til desserten – og slog den lokale helt med nogle få point til sidst.
Ingen tvivl om, at der foregår en genopdagelse af gode fødevarer i disse år – og at der udvikles forretning på nye måder.

Alt kan blendes
Innovationen involverer opfindsom anvendelse af hvidevarer og elektriske husholdningsapparater. Kun fantasien sætter grænser for, hvad der meningsfuldt kan blendes og grilles.
TV2 Øst transmitterede hele molevitten, og det var imponerende at være en del af det lokale foodie-miljø, som forsagede en strandtur eller 11 danskere i Tour de France for at dyrke de gode smage. Her blev heppet højlydt på de lokale helte, jublet da bornholmske Kaffe-Syp vandt en kategori – og sukket dybt, da den lokale helt fra Siemsens ikke satsede modigt nok i desserten.
Sådan skal det være – på en af de smukkeste sommerlørdage, dette land kan præstere. Vi er i fuld gang med at genopdage de gode fødevarer – og på alle måder det danske køkken. Hvidvare-nyt tog med en flok ambitiøse ”foodies” til årets kokkekonkurrence på Bornholm …
bornholm | electrolux | sol over gudhjem 2021 | wilfaLæs også....
The show must go on, siger man på teateret, når noget går galt – som nu med corona. Spørgsmålet er, om det også gælder fysiske trade shows som den nyligt aflyste IFA-messe i Berlin.
Der blev ingen IFA i år, men produktnyheder er der nok af. Så vi bad producenterne byde ind med de produkter, de havde glædet sig til at vise frem i Berlin.