15. oktober 2020  |   Branchenyt  |   Marked

Større end summen af de enkelte dele

Det er en sejlivet myte, at hvidevarer ikke kan repareres. Reservedelene findes på markedet. ASWO er rygrad i reservedelsindustrien i Europa – i Danmark med kontor i Padborg.

Marked
15. oktober 2020  |   af Henrik Egede

Jeg kan ikke få repareret min vaskemaskine, for der kan ikke skaffes reservedele…

Sådan lyder en moderne myte, der ofte gentages i medierne som grunden til, at forbrugerne konstant køber nye produkter.

Myten torpederes af et tiltrængt realitetstjek, når man drejer til højre ad sidste motorvejsafkørsel før den dansk-tyske grænse – og svinger ind på Industrivej 1 i Padborg. Vi er ankommet til det danske kontor for den internationale reservedels-gigant ASWO.

Her håndteres i alt 15 millioner reservedele til hvidevarer og elektronik i Danmark.

Alle APPLiAs medlemmer kan – i det omfang de ikke ordner reservedelene selv – serviceres gennem ASWO.

INGEN KEDELDRAGTER

Forestiller man sig nu en lagerhal med reservedele fra gulv til loft og den skarpe duft af metaldele i næsen, bliver man nok en anelse skuffet. Her er et pænt flag og en kontorbygning, som også rummer Dangaard Group og Fleggaards it-afdeling. Ingen flittige trucks og ingen folk i blå kedeldragter i færd med at pakke og sende.

ASWOs lager med de mange reservedele ligger nemlig nogle hundrede kilometer længere sydpå. Nærmere bestemt i Eime, 40 kilometer syd for Hannover, hvorfra det tyske og skandinaviske marked serviceres.

I Eime ligger et 33.000 kvadratmeter stort lager, hvorfra reservedele til mere end 400 varemærker plukkes og videresendes. 17.000 ordrer håndteres dagligt. Et dansk lager, som ASWO havde engang, kan ikke svare sig i en internationaliseret verden.

Hver aften forlader en fyldt lastbil Eime for at docke ind i Fredericia. De pakkede reservedele fordeles og bringes næste dag ud til butikker, montører og serviceafdelinger i hele landet. Bortset fra Bornholm, hvor delene er en dag længere undervejs. Men 97 % af dagens ordrer på reservedele leveres til næste dag.

VÆKST UNDER CORONA

I ASWOs Padborg-kontor møder vi Sten Schroll, der startede den danske virksomhed tilbage i 1996. Først med brunvarer, senere hvidevarer og i dag med reservedele til alt, hvad der hedder ”technical consumer goods”. Altså også el-værktøj, belysning osv. Vi hilser også på Johnny B. Mathiesen, der siden 2012 har stået for den daglige drift som direktør.

Adgang til reservedele er nøglen til at give produkter som hvidevarer længere holdbarhed. Det er ikke længere nogen brugbar undskyldning, at reservedelene ikke findes, understreger Sten Schroll.

Under corona-krisen er det gået ASWO godt – både i Danmark og internationalt.

Det var en overgang ikke til at vide, hvordan udviklingen ville blive. I det meste af Europa blev forsyningslinjerne og adgangen til service af hvidevarer og elektronik heldigvis holdt åben, mens samfundene lukkede ned. Indtil videre er vi vækstet i corona-krisen, fortæller Johnny B. Mathiesen.

Johnny B. Mathiesen og Sten Schroll leder til daglig ASWO-kontoret i Padborg, hvorfra Norden serviceres af en snes medarbejdere. Sten Schroll (th.) har en “arv” fra hvidevarebranchen: Hans nu 87-årige far drev frem til 1977 “Aut. El-Instl. Schroll og Søn” i Padborg.

”RIGHT TO REPAIR”

ASWO ser positivt på den udvikling, hvor smid-væk-mentaliteten erstattes af en mere nænsom forbrugerkultur, så reparation overvejes inden udskiftning. Og hvor EU fra 2021 for nogle produkter stiller krav om adgang til reservedele i op til ti år.

– Det passer fint med vores etik, siger Sten Schroll.

Vi ser os selv som et af omdrejningspunkterne for bæredygtighed, når det gælder hvidevarer og elektronik. Forbrugerne har ret til reservedele – og vi ser positivt på den ”right to repair”- bevægelse, der er dukket op i flere lande. I nogle tilfælde kan forbrugere med de rette kompetencer selv bestille reservedele og reparere. Det er så bare ikke hos os, de køber, men hos vores store netværk af forhandlere, forklarer Sten Schroll.

Han betragter hvidevarebranchens producenter som samarbejdspartnere – og ser det som en fælles målsætning, at den urbane myte om ”manglen på reservedele” kan skrottes for evigt:

DR Kontant var ude med den påstand for et par år siden. Det kriblede i fingrene på mig for, at de skulle komme forbi hos os og se den praktiske virkelighed, siger han med et smil.

Virksomheden går tilbage til 1968 – og et lille tv-reparationsværksted i den tyske landsby Elze nær Hildesheim. Karl-Börris Aschitsch og hustruen Astrid havde svært ved at skaffe reservedele til deres værksted og stiftede i 1974 den en-gros-virksomhed, der siden har udviklet sig til ASWO. I 1987 åbnede virksomheden i Frankrig – og efter hurtig ekspansion serviceres i dag 38 europæiske lande. ASWO er i dag fortsat familieejet. Skandinavien serviceres fra lageret i Eime, en lille by ved Hannover. Her er ASWO for Eime, hvad Danfoss er for Nordborg. ASWO Danmark blev i 1996 startet af Sten Schroll og ejes 100 % af Fleggaard Holding, der samtidig ejer franchise-rettighederne for hele Norden. Virksomheden opererer udelukkende i business-to-business-markedet. Forbrugere, der selv har kompetencer til at håndtere reservedele, henvises til det store netværk af fysiske butikker i lokalområdet (eller internettet).
Reservedele fra gulv til loft finder man ikke i Padborg – men her i ASWOs tyske lager i Eime syd for Hannover. Foto: ASWO

aswo | bæredygtighed | covid-19 | johnny b. mathiesen | reservedele | sten schroll
Del på

Tilmeld dig automatisk advisering om nyheder fra Hvidvare-Nyt - klik her
Læs også....
2024 og hurtigt videre
2024 blev et temmelig afdæmpet år for afsætningen af hvidevarer og små elektriske husholdningsapparater.

2025 i spåkuglen 
APPLiAs direktør har i nogle år været del af det teknologiske "spåmandspanel", som Berlingske Tidende bruger til at forudse året, vi går ind i. Hvad er tendenserne i teknologi - og hvad kan vi som forbrugere forvente?

Black Friday blev god 
Black Friday 2024 overgik efter alt at dømme - med afstand - Black Friday 2023.

Den fysiske butik er favoritten
Forbrugerne foretrækker fortsat "nogle at snakke med", når de køber hvidevarer og elektronik.

Viljen til at betale for “bæredygtig” falder
Inflation og usikkerhed udfordrer forbrugerne på det bæredygtige valg.

Elgiganten øger overskud  
Elgiganten afslutter regnskabsåret 2023-2024 med et overskud, trods faldende efterspørgsel på elektronik og hvidevarer. Øget markedsandel og effektiv drift har været nøglen til succes.

Hver tredje er loyal
Loyaliteten mod varemærker og salgssteder er ca. 35%, når der købes nyt.

Forbrugerne ved, hvad de køber
Forbrugerne har lært lektien: de ved godt, stort set, hvor længe hvidevarerne holder.

Breddesport 
Køb af hvidevarer er en breddesport. Næsten alle er involveret, når der træffes beslutning om nye hvidevarer.

Forbrugernes humør er bedre
Forbrugernes humør har længe været i dybfryseren eller i al fald i det mellemfornøjede område.

Afsætning uden Schwung
1. halvår 2024 gav ikke et løft for afsætningen af hvidevarer. Afsætningen af skærme voksede.


Annonce
Annonce
Annonce