15. oktober 2020  |   Branchenyt  |   Marked

Større end summen af de enkelte dele

Det er en sejlivet myte, at hvidevarer ikke kan repareres. Reservedelene findes på markedet. ASWO er rygrad i reservedelsindustrien i Europa – i Danmark med kontor i Padborg.

Marked
15. oktober 2020  |   af Henrik Egede

Jeg kan ikke få repareret min vaskemaskine, for der kan ikke skaffes reservedele…

Sådan lyder en moderne myte, der ofte gentages i medierne som grunden til, at forbrugerne konstant køber nye produkter.

Myten torpederes af et tiltrængt realitetstjek, når man drejer til højre ad sidste motorvejsafkørsel før den dansk-tyske grænse – og svinger ind på Industrivej 1 i Padborg. Vi er ankommet til det danske kontor for den internationale reservedels-gigant ASWO.

Her håndteres i alt 15 millioner reservedele til hvidevarer og elektronik i Danmark.

Alle APPLiAs medlemmer kan – i det omfang de ikke ordner reservedelene selv – serviceres gennem ASWO.

INGEN KEDELDRAGTER

Forestiller man sig nu en lagerhal med reservedele fra gulv til loft og den skarpe duft af metaldele i næsen, bliver man nok en anelse skuffet. Her er et pænt flag og en kontorbygning, som også rummer Dangaard Group og Fleggaards it-afdeling. Ingen flittige trucks og ingen folk i blå kedeldragter i færd med at pakke og sende.

ASWOs lager med de mange reservedele ligger nemlig nogle hundrede kilometer længere sydpå. Nærmere bestemt i Eime, 40 kilometer syd for Hannover, hvorfra det tyske og skandinaviske marked serviceres.

I Eime ligger et 33.000 kvadratmeter stort lager, hvorfra reservedele til mere end 400 varemærker plukkes og videresendes. 17.000 ordrer håndteres dagligt. Et dansk lager, som ASWO havde engang, kan ikke svare sig i en internationaliseret verden.

Hver aften forlader en fyldt lastbil Eime for at docke ind i Fredericia. De pakkede reservedele fordeles og bringes næste dag ud til butikker, montører og serviceafdelinger i hele landet. Bortset fra Bornholm, hvor delene er en dag længere undervejs. Men 97 % af dagens ordrer på reservedele leveres til næste dag.

VÆKST UNDER CORONA

I ASWOs Padborg-kontor møder vi Sten Schroll, der startede den danske virksomhed tilbage i 1996. Først med brunvarer, senere hvidevarer og i dag med reservedele til alt, hvad der hedder ”technical consumer goods”. Altså også el-værktøj, belysning osv. Vi hilser også på Johnny B. Mathiesen, der siden 2012 har stået for den daglige drift som direktør.

Adgang til reservedele er nøglen til at give produkter som hvidevarer længere holdbarhed. Det er ikke længere nogen brugbar undskyldning, at reservedelene ikke findes, understreger Sten Schroll.

Under corona-krisen er det gået ASWO godt – både i Danmark og internationalt.

Det var en overgang ikke til at vide, hvordan udviklingen ville blive. I det meste af Europa blev forsyningslinjerne og adgangen til service af hvidevarer og elektronik heldigvis holdt åben, mens samfundene lukkede ned. Indtil videre er vi vækstet i corona-krisen, fortæller Johnny B. Mathiesen.

Johnny B. Mathiesen og Sten Schroll leder til daglig ASWO-kontoret i Padborg, hvorfra Norden serviceres af en snes medarbejdere. Sten Schroll (th.) har en “arv” fra hvidevarebranchen: Hans nu 87-årige far drev frem til 1977 “Aut. El-Instl. Schroll og Søn” i Padborg.

”RIGHT TO REPAIR”

ASWO ser positivt på den udvikling, hvor smid-væk-mentaliteten erstattes af en mere nænsom forbrugerkultur, så reparation overvejes inden udskiftning. Og hvor EU fra 2021 for nogle produkter stiller krav om adgang til reservedele i op til ti år.

– Det passer fint med vores etik, siger Sten Schroll.

Vi ser os selv som et af omdrejningspunkterne for bæredygtighed, når det gælder hvidevarer og elektronik. Forbrugerne har ret til reservedele – og vi ser positivt på den ”right to repair”- bevægelse, der er dukket op i flere lande. I nogle tilfælde kan forbrugere med de rette kompetencer selv bestille reservedele og reparere. Det er så bare ikke hos os, de køber, men hos vores store netværk af forhandlere, forklarer Sten Schroll.

Han betragter hvidevarebranchens producenter som samarbejdspartnere – og ser det som en fælles målsætning, at den urbane myte om ”manglen på reservedele” kan skrottes for evigt:

DR Kontant var ude med den påstand for et par år siden. Det kriblede i fingrene på mig for, at de skulle komme forbi hos os og se den praktiske virkelighed, siger han med et smil.

Virksomheden går tilbage til 1968 – og et lille tv-reparationsværksted i den tyske landsby Elze nær Hildesheim. Karl-Börris Aschitsch og hustruen Astrid havde svært ved at skaffe reservedele til deres værksted og stiftede i 1974 den en-gros-virksomhed, der siden har udviklet sig til ASWO. I 1987 åbnede virksomheden i Frankrig – og efter hurtig ekspansion serviceres i dag 38 europæiske lande. ASWO er i dag fortsat familieejet. Skandinavien serviceres fra lageret i Eime, en lille by ved Hannover. Her er ASWO for Eime, hvad Danfoss er for Nordborg. ASWO Danmark blev i 1996 startet af Sten Schroll og ejes 100 % af Fleggaard Holding, der samtidig ejer franchise-rettighederne for hele Norden. Virksomheden opererer udelukkende i business-to-business-markedet. Forbrugere, der selv har kompetencer til at håndtere reservedele, henvises til det store netværk af fysiske butikker i lokalområdet (eller internettet).
Reservedele fra gulv til loft finder man ikke i Padborg – men her i ASWOs tyske lager i Eime syd for Hannover. Foto: ASWO

aswo | bæredygtighed | covid-19 | johnny b. mathiesen | reservedele | sten schroll
Del på

Tilmeld dig automatisk advisering om nyheder fra Hvidvare-Nyt - klik her
Læs også....
Ztove – med en enkelt grads præcision
En mislykket pandekage var starten. På Fyn ligger en ung dansk virksomhed, der vil sikre, vi kan lave mad ved præcise temperaturer. Hvidvare-Nyt har besøgt Ztove, som er nyt medlem af APPLiA Danmark.

SMEG med usædvanligt tilbud 
Den italienske producent SMEG giver fra og med 1. februar 2024 et usædvanligt tilbud: prøv produkter i 100 dage i ro og mag - og returnér varerne med fuld fortrydelsesret.

2023 var noget hø
Markedet i 2023 var negativt. Lyspunkterne var bl. a. vaskemaskiner og især årets højdespringer: airfryeren!

Black Week er dobbelt op
GfK: Forbrugerne køber de dyrere "premium"-produkter i Black Week.

Whiteaway i stort opkøb
Hvidevarekoncernen Whiteaway Group har foretaget et strategisk opkøb af Bolind, som leverer hvidevarer til det almene boligmarked i Danmark.

Lyse udsigter for Black Friday?
Ny undersøgelse fra Dansk Industri viser, at detailhandlerne kan se frem til en god Black Friday – især når det gælder elektronik og el-udstyr.

Udfordrende Black Friday
3,4 mia. kr. er, hvad danske forbrugere forventes at købe ind for på i Black Friday og i Black Week 2023.

Whiteaway vinder markedsandele
Hvidevarekoncernen Whiteaway Group har offentliggjort årsregnskab for 2022/2023. Regnskabsåret, som blev afsluttet ved indgangen til august, viser en samlet omsætning på 2,3 mia. kr. og et resultat efter skat på 15 mio. kr.

Hvidevarer tilbage i byens centrum
Miele åbnede 31. august sit nye Experience Center i København. Miele vil nudge og uddanne forbrugeren til bedre brug af produkterne.

Danskerne spenderer mere på køkkenrenovering
I en tid, hvor mange ellers holder igen med store forbrugsgoder, vokser ordrestørrelsen hos landets største køkkenrenoveringskæde. Ofte ryger der et par nye hvidevarer med i opgraderingen.

Den nordligste Elgiganten
Butikschefen er fritidsfanger - og det er mange af kunderne også. Hvidvare-Nyt har besøgt Elgiganten i nordgrønlandske Ilulissat.


Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce