17. august 2023  |   Små-el  |   Kaffe  |   Filter

Tak for god filterkaffe

Kaffe er som vin. Der er massevis af kvalitet og smagsnuancer på markedet. Og filterkaffen har en position – også i fremtiden. Ole Andersen reflekterer over 15 år som direktør hos Moccamaster Nordic.

Filter
17. august 2023  |   af Henrik Egede

En kaffeveteran takker af ved udgangen af juni, når Ole Andersen efter 15 år overlader direktørstolen i Moccamaster Nordic A/S til Steffen Hansen.

Reception i forbindelse med direktørskiftet bliver der dog ikke tale om.

– I Moccamaster er vi ikke så personfikserede. Vi har fokus på produktet, som Ole Andersen med glimt i øjet formulerer en af virksomhedens kerneværdier.

Og ja, produktet – filterkaffemaskinen fra Moccamaster – har stort set været uændret i udseende og funktion siden 1978. Der er kommet nye modeller og nye farver, men tager man en model fra 1990’erne, er den stort set identisk med de maskiner, der sælges i dag.

Hvad har ændret sig mest markant siden 2008, da Ole Andersen trådte til som direktør i Moccamaster Nordic?

– Først og fremmest kapselkaffen, der for alvor slog igennem i 2011-2012. I starten så vi kapselkaffen som en kæmpe udfordring, men det har vist sig, at filterkaffen med et mindre fald stort set har holdt balancen. Forbrugerne har i dag ofte ikke bare en, men to eller tre kaffemaskiner. Og Moccamaster vandt markedsandele på filterkaffe i 2010’erne, siger Ole Andersen.

Fokus på kvalitet

Når kaffemaskinen er den samme, har kaffen så ændret sig i de år, Ole Andersen været med?

– Helt bestemt. Der har været store ændringer. Det er gået kaffen lige som med vinen. I dag er mange forbrugere opmærksomme på kvalitetskaffe og på de smagsnuancer, der er i kaffen. Filterkaffe er ikke bare filterkaffe. Der er meget at vælge imellem. Kaffe er efter olie den næstmest handlede vare i verden, siger Ole Andersen.

Og tilføjer:

– Vi kunne faktisk godt bruge endnu mere fokus på kaffen. Kaffeproducenterne kunne blive endnu bedre til at markedsføre de forskellige kaffesorter. De virkelige kendere – baristaerne – er vigtige for os.

Moccamaster har selv i en periode, fra 2014-15, markedsført seks kaffesorter, som man ville have forbrugerne til at købe sammen med kaffemaskinen. Den plan blev droppet. Forhandlerne af isenkram og små elektriske husholdningsapparater var ikke vant til også at sælge kaffe. Og forbrugerne ville gerne vælge frit.

Ordet ”ikonisk” misbruges jævnligt, men her er det på sin plads: Filterkaffemaskinen fra Moccamaster har ikke ændret sig meget siden 1978.

Plads til filterkaffen

Fremadrettet ser Ole Andersen et marked, hvor der fortsat er samlet vækst – og plads til filterkaffen.

– Moccamaster er stærk i Norden. De nordiske lande er det område i verden, hvor der i volumen drikkes mest kaffe. Mens en italiener kan bruge en hel formiddag på en kop espresso, så har den danske forbruger drukket en liter, som Ole Andersen med et smil udtrykker det.

Han ser netop i fremtiden flere forskellige kaffemaskiner i hjemmene. De fuldautomatiske kaffemaskiner vinder frem, men vækstprocenterne er høje, fordi udgangspunktet i styksalget er lavt.

– En fuldautomatisk kaffemaskine kræver en del mere vedligeholdelse end en filtermaskine. Vi ser nogle gange forbrugere være entusiastiske i starten med deres fuldautomatiske kaffemaskine, men så over tid gå delvist tilbage til filterkaffen, siger han.

Hvidvare-nyt har et sidste brændende spørgsmål til den kaffe-professionelle: Hvorfor er det lige, at man spår i kaffegrums:

– Hehe, godt spørgsmål. Ja, det siges jo, at der er mønstre i kaffegrums – og at man ud af det kan læse fremtiden, på samme måde som man kan læse i linjerne i en hånd. Det er vist en gammel tradition. Jeg tror nu ikke helt på det – og det gør Moccamaster vist officielt heller ikke.

– Men når vi nu taler om kaffegrums, så sker der faktisk også noget på det område. Der arbejdes nu seriøst på at genbruge kaffegrums, fx til bagning af brød eller i beauty-branchen. Det vil sikkert gribe om sig. Det er jo ikke en joke med producentansvar. Vi skal jo udnytte alle ressourcer…

Ole Andersen

• Er født i 1953.
• Blev direktør i Moccamaster Nordic A/S i 2008 efter en karriere i telebranchen og dagligvarebranchen.
• Overlader 30. juni direktørjobbet til Steffen Hansen.
• Får formentlig en bestyrelsesrolle i Moccamaster (er under afklaring).
• Har i en årrække været dirigent på APPLiAs generalforsamlinger.
• Moccamaster har nordisk hovedkontor i Næstved.

filterkaffemaskine | moccamaster | ole andersen
Del på

Tilmeld dig automatisk advisering om nyheder fra Hvidvare-Nyt - klik her
Læs også....
Med filter
KitchenAid melder sig i år for første gang på kaffe-markedet

Electrolux: Alt til lækker morgenmad
Kaffemaskinen er belønnet med "Den gyldne bønne".

Melitta: Kompakt kvalitet til kaffen
Den prisbelønnede Avanza series 600 fylder minimalt på køkkenbordet.

Kværn til de kræsne
Melitta Calibra kaffekværn til de mest krævende kaffeentusiaster

Bryg kaffen sort
Den populære DeLonghi La Specilalista.