11. august 2022  |   Kort nyt

Tekniske uddannelser: for få studerende

For få unge har i 2021 søgt optag på en teknisk uddannelse inden for el, vvs og metal. Det bekymrer organisationen Tekniq Arbejdsgiverne.

Kort nyt
11. august 2022  |   af Henrik Egede

For få unge har i 2021 søgt optag på en teknisk uddannelse inden for el, vvs og metal.

Det bekymrer organisationer Tekniq Arbejdsgiverne, der finder årets optag “skidt for industrien, installationsbranchen og den grønne omstilling”. Organisationen kræver “omgående politisk handling” for at få flere unge til at vælge en teknisk uddannelse til.

Faldet i antal ansøgere til de tekniske uddannelser er på ca. 11 pct. i forhold til 2021. Tekniq Arbejdsgiverne opfordrer unge, der i første omgang har fået afslag på deres drømmeuddannelser, til at søge ledige pladser på de tekniske uddannelser.

tekniq arbejdsgiverne
Del på

Tilmeld dig automatisk advisering om nyheder fra Hvidvare-Nyt - klik her
Læs også....
“Viking Dinner” på CES 2024
CES (Consumer Electronics Show) kører i dagene 8.-12. januar i Las Vegas.

Bang & Olufsen ind i Elektronikbranchen
Bang & Olufsen (B&O) har valgt fra 1. januar 2024 at være medlem af Elektronikbranchen.dk

Nilfisk på Marmormolen
Nilfisk, et af APPLiA Danmarks danske medlemmer, er netop flyttet ind i hovedkontor.

September uden markedsløft
September 2023 blev tiende måned i træk, der præsterede under niveau sammenlignet med sidste år .

Elgiganten med plus i perfekt storm
Elgiganten er tilfreds med at kunne præstere et positivt årsregnskab for 2022-2023. 

Forbrugerne: pæne køkkener
OK Køkkenrenovering fortæller, at den gennemsnitlige ordre er vokset med 10 % i første kvartal af 2023.

Power åbner i Sverige
Power, der for nogle år siden etablerede sig i det danske marked med salg af hvidevarer og elektronik, er nu rykket ind i Sverige.

Hvidevarekøb er en social aktivitet
De fleste i familien er involveret i køb af nye hvidevarer og små elektriske husholdningsapparater

Forskel på oplevelse og realitet
54% af alle hvidevarekøb finder sted, fordi det gamle produkt er holdt op med at fungere.

Stabilt købsmønster
To ud af tre (66%) købte sidste år deres hvidevarer i den fysiske butik – og det tal har ligget rimelig stabilt siden 2018.

Smart skal ikke koste
Der er ikke behov for en kampagne, der udbreder kendskabet til ”smarte” og net-opkoblede hvidevarer.


Annonce
Annonce