15. oktober 2021  |   Branchenyt  |   Marked

Tendens til dyrere køb

22 % af alle forbrugere ligger i det ”dyre” segment, når det gælder køb af deres seneste hvidevare.

Marked
15. oktober 2021  |   af Henrik Egede

22 % af alle forbrugere ligger i det ”dyre” segment, når det gælder køb af deres seneste hvidevare. De har betalt 7500 kr. eller mere for produktet – og det er en stigning i forhold til 2019, hvor 20 % var i den dyre ende. Det er især de ældste forbrugere (51-70 år), der spenderer dyrt: 26 % har her senest købt et produkt til over 7500 kr.

Noget kunne tyde på, at der i tiden med covid-19 har været flere penge at gøre godt med – måske de indefrosne feriepenge, der stimulerede forbruget i 2020. Blandt de mest velhavende forbrugere (husstandsindkomst over 800.000 kr.) havde hele 29 % betalt mere end 10.000 kr. for hvidevaren ved senest køb. I 2018 og 2019 havde kun 20 % købt produkter i den dyre prisgruppe.

forbrugeradfærd
Del på

Tilmeld dig automatisk advisering om nyheder fra Hvidvare-Nyt - klik her
Læs også....
Witt satser på træningsudstyr
Distributionen af træningsmaskiner fra Total Gym overtages af Witt, som hermed bekræfter sin status som et af de mest alsidige medlemmer af APPLiA Danmark.

Årets produkt 2024 
Norge har haft det i årevis - og nu får Danmark det også: en pris for årets bedste produkter inden for hvidevarer og elektronik.

Marked: Fin april 
Markedet 2024 er ikke kommet flyvende fra start. April-afsætningen for hårde hvidevarer i Danmark var dog, isoleret set og målt med APPLiA Danmark markedsdata, opløftende. En fremgang på 8% i værdi og 10,6% i styksalg.

2025 kan blive vendepunktet
Forbrugertillid er på vej tilbage - 2025 kan blive året, hvor afsætningen vender.

Alfreds anvisninger 
Hvordan lykkes man med at sælge kvalitetsprodukter i et trægt marked? Det var temaet, da APPLiA 18. april 2024 afholdt branchedag og årsmøde på KolleKolle i Værløse.

Nyt liv til gamle støvsugere
Gamle støvsugere kan noget, de nye ikke kan, mener Nicole Kiel Broch. Hun har været omgivet af støvsugere hele sit liv – og lancerer nu et nyt koncept for ”retrostøvsugere”.

Januar 2024 var positiv  
For første gang i 14 måneder viser afsætningen af hvidevarer og små elektriske husholdningsapparater en positiv udvikling.

Ztove – med en enkelt grads præcision
En mislykket pandekage var starten. På Fyn ligger en ung dansk virksomhed, der vil sikre, vi kan lave mad ved præcise temperaturer. Hvidvare-Nyt har besøgt Ztove, som er nyt medlem af APPLiA Danmark.

SMEG med usædvanligt tilbud 
Den italienske producent SMEG giver fra og med 1. februar 2024 et usædvanligt tilbud: prøv produkter i 100 dage i ro og mag - og returnér varerne med fuld fortrydelsesret.

2023 var noget hø
Markedet i 2023 var negativt. Lyspunkterne var bl. a. vaskemaskiner og især årets højdespringer: airfryeren!

Black Week er dobbelt op
GfK: Forbrugerne køber de dyrere "premium"-produkter i Black Week.


Annonce
Annonce
Annonce