15. oktober 2021  |   Branchenyt  |   Marked

Tendens til dyrere køb

22 % af alle forbrugere ligger i det ”dyre” segment, når det gælder køb af deres seneste hvidevare.

Marked
15. oktober 2021  |   af Henrik Egede

22 % af alle forbrugere ligger i det ”dyre” segment, når det gælder køb af deres seneste hvidevare. De har betalt 7500 kr. eller mere for produktet – og det er en stigning i forhold til 2019, hvor 20 % var i den dyre ende. Det er især de ældste forbrugere (51-70 år), der spenderer dyrt: 26 % har her senest købt et produkt til over 7500 kr.

Noget kunne tyde på, at der i tiden med covid-19 har været flere penge at gøre godt med – måske de indefrosne feriepenge, der stimulerede forbruget i 2020. Blandt de mest velhavende forbrugere (husstandsindkomst over 800.000 kr.) havde hele 29 % betalt mere end 10.000 kr. for hvidevaren ved senest køb. I 2018 og 2019 havde kun 20 % købt produkter i den dyre prisgruppe.

forbrugeradfærd
Del på

Tilmeld dig automatisk advisering om nyheder fra Hvidvare-Nyt - klik her
Læs også....
2024 og hurtigt videre
2024 blev et temmelig afdæmpet år for afsætningen af hvidevarer og små elektriske husholdningsapparater.

2025 i spåkuglen 
APPLiAs direktør har i nogle år været del af det teknologiske "spåmandspanel", som Berlingske Tidende bruger til at forudse året, vi går ind i. Hvad er tendenserne i teknologi - og hvad kan vi som forbrugere forvente?

Black Friday blev god 
Black Friday 2024 overgik efter alt at dømme - med afstand - Black Friday 2023.

Den fysiske butik er favoritten
Forbrugerne foretrækker fortsat "nogle at snakke med", når de køber hvidevarer og elektronik.

Viljen til at betale for “bæredygtig” falder
Inflation og usikkerhed udfordrer forbrugerne på det bæredygtige valg.

Elgiganten øger overskud  
Elgiganten afslutter regnskabsåret 2023-2024 med et overskud, trods faldende efterspørgsel på elektronik og hvidevarer. Øget markedsandel og effektiv drift har været nøglen til succes.

Hver tredje er loyal
Loyaliteten mod varemærker og salgssteder er ca. 35%, når der købes nyt.

Forbrugerne ved, hvad de køber
Forbrugerne har lært lektien: de ved godt, stort set, hvor længe hvidevarerne holder.

Breddesport 
Køb af hvidevarer er en breddesport. Næsten alle er involveret, når der træffes beslutning om nye hvidevarer.

Forbrugernes humør er bedre
Forbrugernes humør har længe været i dybfryseren eller i al fald i det mellemfornøjede område.

Afsætning uden Schwung
1. halvår 2024 gav ikke et løft for afsætningen af hvidevarer. Afsætningen af skærme voksede.


Annonce
Annonce
Annonce