22 % af alle forbrugere ligger i det ”dyre” segment, når det gælder køb af deres seneste hvidevare.
22 % af alle forbrugere ligger i det ”dyre” segment, når det gælder køb af deres seneste hvidevare. De har betalt 7500 kr. eller mere for produktet – og det er en stigning i forhold til 2019, hvor 20 % var i den dyre ende. Det er især de ældste forbrugere (51-70 år), der spenderer dyrt: 26 % har her senest købt et produkt til over 7500 kr.
Noget kunne tyde på, at der i tiden med covid-19 har været flere penge at gøre godt med – måske de indefrosne feriepenge, der stimulerede forbruget i 2020. Blandt de mest velhavende forbrugere (husstandsindkomst over 800.000 kr.) havde hele 29 % betalt mere end 10.000 kr. for hvidevaren ved senest køb. I 2018 og 2019 havde kun 20 % købt produkter i den dyre prisgruppe.
forbrugeradfærdLæs også....
2024 blev et temmelig afdæmpet år for afsætningen af hvidevarer og små elektriske husholdningsapparater.
APPLiAs direktør har i nogle år været del af det teknologiske "spåmandspanel", som Berlingske Tidende bruger til at forudse året, vi går ind i. Hvad er tendenserne i teknologi - og hvad kan vi som forbrugere forvente?
Black Friday 2024 overgik efter alt at dømme - med afstand - Black Friday 2023.
Forbrugerne foretrækker fortsat "nogle at snakke med", når de køber hvidevarer og elektronik.
Inflation og usikkerhed udfordrer forbrugerne på det bæredygtige valg.
Elgiganten afslutter regnskabsåret 2023-2024 med et overskud, trods faldende efterspørgsel på elektronik og hvidevarer. Øget markedsandel og effektiv drift har været nøglen til succes.
Forbrugerne har lært lektien: de ved godt, stort set, hvor længe hvidevarerne holder.
Køb af hvidevarer er en breddesport. Næsten alle er involveret, når der træffes beslutning om nye hvidevarer.
Forbrugernes humør har længe været i dybfryseren eller i al fald i det mellemfornøjede område.
1. halvår 2024 gav ikke et løft for afsætningen af hvidevarer. Afsætningen af skærme voksede.