15. oktober 2021  |   Branchenyt  |   Marked

Tendens til dyrere køb

22 % af alle forbrugere ligger i det ”dyre” segment, når det gælder køb af deres seneste hvidevare.

Marked
15. oktober 2021  |   af Henrik Egede

22 % af alle forbrugere ligger i det ”dyre” segment, når det gælder køb af deres seneste hvidevare. De har betalt 7500 kr. eller mere for produktet – og det er en stigning i forhold til 2019, hvor 20 % var i den dyre ende. Det er især de ældste forbrugere (51-70 år), der spenderer dyrt: 26 % har her senest købt et produkt til over 7500 kr.

Noget kunne tyde på, at der i tiden med covid-19 har været flere penge at gøre godt med – måske de indefrosne feriepenge, der stimulerede forbruget i 2020. Blandt de mest velhavende forbrugere (husstandsindkomst over 800.000 kr.) havde hele 29 % betalt mere end 10.000 kr. for hvidevaren ved senest køb. I 2018 og 2019 havde kun 20 % købt produkter i den dyre prisgruppe.

forbrugeradfærd
Del på

Tilmeld dig automatisk advisering om nyheder fra Hvidvare-Nyt - klik her
Læs også....
Hvidevarer tilbage i byens centrum
Miele åbnede 31. august sit nye Experience Center i København. Miele vil nudge og uddanne forbrugeren til bedre brug af produkterne.

Danskerne spenderer mere på køkkenrenovering
I en tid, hvor mange ellers holder igen med store forbrugsgoder, vokser ordrestørrelsen hos landets største køkkenrenoveringskæde. Ofte ryger der et par nye hvidevarer med i opgraderingen.

Den nordligste Elgiganten
Butikschefen er fritidsfanger - og det er mange af kunderne også. Hvidvare-Nyt har besøgt Elgiganten i nordgrønlandske Ilulissat.

Med Danmark som skyggemarked
Den grønlandske forbruger er tålmodig. Salg af hvidevarer og elektronik på verdens største ø er da også "business as unusual".

Hvidt & Frit vinder frem i mat marked
Trods generel afmatning har Hvidt & Frit vundet markedsandele, og kædedirektør Jørgen Højlund glæder sig over endnu et flot regnskab.

Usikre tider – ikke umulige
2023 kan blive bedre end 2022. Det var en overraskende påstand, analysehuset GfK kom med.

2022 blev næstbedste år nogensinde
Trods krise og krig: sidste år var et godkendt salgsår for hvidevarer – men der er store variationer i tallene.

All About Me
Endnu for tidligt at tale om et vendepunkt. Men det globale marked for hvidevarer og elektronik bliver positivt inden udgangen af 2023, spår GfK

Flere heste at spille på
Branchen for hvidevarer og små elektriske husholdningsapparater er kommet gennem skiftende konjunkturer og corona med skindet på næsen.

2022 – bedre end 2020!
2022 blev trods krig og krise næstbedste år nogen sinde for salg af hvidevarer.

Black Friday blev ikke så sort endda
Man møder meget sortsyn for tiden, men Black Friday er stadig et vigtigt lyspunkt for salget af hvidevarer og elektronik i Danmark.