15. oktober 2020  |   Branchenyt  |   Marked

Tendenser fra “IFA Anderledes”

IFA er traditionelt stedet, hvor forbrugerne får den første fornemmelse af, hvad fremtiden bringer.

Marked
15. oktober 2020  |   af Henrik Egede

På ”IFA Anderledes” i 2020 var det der med tendenserne også anderledes. Med tomme messehaller måtte de fleste produkter fremvises virtuelt. Kun få blev præsenteret fysisk på scenen – og da mest som staffage til præsentationen.

Men årets vigtigste tendens hos både Bosch, Siemens, Miele, Haier og LG synes at være øget fokus på AI (Artificial Intelligence). Altså kunstig intelligens, hvor produkterne automatisk via sensorer styrer et forløb for brugeren. Det kan være at bage en pizza eller vaske og tørre et stykke tekstil. Eller det kan – som hos Candy/Haier – handle om styringen af hjemmets indeklima gennem informationsudveksling mellem luftrenser og støvsuger.

Bosch/Siemens kunne med hjælp fra det tyske ZukunftInstitut anføre, at 51 % af forbrugerne overvejer at investere i nyt køkken. Og Candy/Haier kunne fortælle, at 21 % af forbrugerne nu gerne styrer deres vaskemaskine via deres smartphone.

SMART I DET SKJULTE

AI og ”det smarte hjem” er kommet for at blive. Fremover vil vi se funktionalitet, som vi slet ikke drømmer om i dag. I mange tilfælde vil vi nok slet ikke opdage alt det smarte. For den kunstige intelligens betyder, at de nye produkter hjælper os i baggrunden, uden at vi nødvendigvis er opmærksomme på det. Helt fraværende i dette års præsentationer var energimærker. Omstillingen til nye energimærker for bl.a. vaskemaskiner, opvaskemaskiner, køleskabe og vinkøleskabe blev ikke nævnt overhovedet. Det er for kompliceret og for tidligt at markedsføre sig i de nye klasser, når disse først åbner i butikkerne fra 1. marts næste år. Modsat må det forventes, at IFA 2021 får større fokus på konkurrencedygtige produkter med nye energiklasser.

DET, DER IKKE ER PRODUKTER…

Alle hvidevare-producenter på IFA 2020 lagde ud med en kort status over, hvor de står som virksomheder.

Den ultrakorte version er:

• BSH vil være C02-neutral i al produktion inden udgangen af 2020.

• Miele har haft 2 % markedsvækst under corona-krisen.

• Haier satser på Europa gennem to nye fabrikker i Tyrkiet og Rumænien.

GfK’s Sean O’Neill havde (udover en smart hat) en god forklaring på, hvorfor forbrugerne køber flere hvidevarer under corona-krisen: “Vi arbejder hjemme, vi spiser hjemme og vi vil underholdes hjemme!”.

ai | bosch | bsh | covid-19 | gfk | haier | ifa messe | lg | miele | sean o'neill | siemens | smarte hjem
Del på

Tilmeld dig automatisk advisering om nyheder fra Hvidvare-Nyt - klik her
Læs også....
Forbrugerne: holdbarhed vigtigst
Produktet skal holde længe - og så må det godt spare energi. Forbrugerne prioriterer dette - og vil have en at tale personligt med ved køb.

“Smart” er folkeeje
De fleste kender i dag til smart-funktionalitet - og de færreste er villige til at betale ekstra for det.

Nilfisk fastholder vækst
I andet kvartal af 2022 øgede Nilfisk omsætningen, og sidst i kvartalet var ordreindgangen den højeste nogensinde.

IFA igen
Ready, steady, show! Efter to års pause er IFA tilbage igen.

BSH melder vækst over hele linjen
Hvidvare-nyt var med, da den tyske gigant BSH i foråret inviterede verdenspressen til virtuelt pressemøde. Det kom i høj grad til at handle om vækst og bæredygtighed.

Markedet har lagt sig – og dog…
Afsætningen af hvidevarer og små elektriske husholdningsapparter har i første kvartal af 2022 igen lagt sig på et mere normalt niveau i forhold til rekordåret 2021.

Witt runder en milliard i omsætning
Succeshistorien fra Herning fortsætter med nyt rekordregnskab og massive investeringer i flere medarbejdere, nyt værksted, testcenter – og en kuppelformet gourmet-restaurant!

At flashe rengøringen
Rent skal der være. Men også rengøring har sine trends og sine modeluner.

Dome & Domæne
Innovation? Det er der da ikke meget af inden for hvidevarebranchen ...?

Acceleration
For nylig hørte jeg en forsker sige, at vi nu lever i "accelerationssamfundet".

Black Friday blev til Black Week
Black Friday er vokset til en hel uge.