IFA er traditionelt stedet, hvor forbrugerne får den første fornemmelse af, hvad fremtiden bringer.
På ”IFA Anderledes” i 2020 var det der med tendenserne også anderledes. Med tomme messehaller måtte de fleste produkter fremvises virtuelt. Kun få blev præsenteret fysisk på scenen – og da mest som staffage til præsentationen.
Men årets vigtigste tendens hos både Bosch, Siemens, Miele, Haier og LG synes at være øget fokus på AI (Artificial Intelligence). Altså kunstig intelligens, hvor produkterne automatisk via sensorer styrer et forløb for brugeren. Det kan være at bage en pizza eller vaske og tørre et stykke tekstil. Eller det kan – som hos Candy/Haier – handle om styringen af hjemmets indeklima gennem informationsudveksling mellem luftrenser og støvsuger.
Bosch/Siemens kunne med hjælp fra det tyske ZukunftInstitut anføre, at 51 % af forbrugerne overvejer at investere i nyt køkken. Og Candy/Haier kunne fortælle, at 21 % af forbrugerne nu gerne styrer deres vaskemaskine via deres smartphone.
SMART I DET SKJULTE
AI og ”det smarte hjem” er kommet for at blive. Fremover vil vi se funktionalitet, som vi slet ikke drømmer om i dag. I mange tilfælde vil vi nok slet ikke opdage alt det smarte. For den kunstige intelligens betyder, at de nye produkter hjælper os i baggrunden, uden at vi nødvendigvis er opmærksomme på det. Helt fraværende i dette års præsentationer var energimærker. Omstillingen til nye energimærker for bl.a. vaskemaskiner, opvaskemaskiner, køleskabe og vinkøleskabe blev ikke nævnt overhovedet. Det er for kompliceret og for tidligt at markedsføre sig i de nye klasser, når disse først åbner i butikkerne fra 1. marts næste år. Modsat må det forventes, at IFA 2021 får større fokus på konkurrencedygtige produkter med nye energiklasser.
DET, DER IKKE ER PRODUKTER…
Alle hvidevare-producenter på IFA 2020 lagde ud med en kort status over, hvor de står som virksomheder.
Den ultrakorte version er:
• BSH vil være C02-neutral i al produktion inden udgangen af 2020.
• Miele har haft 2 % markedsvækst under corona-krisen.
• Haier satser på Europa gennem to nye fabrikker i Tyrkiet og Rumænien.
ai | bosch | bsh | covid-19 | gfk | haier | ifa messe | lg | miele | sean o'neill | siemens | smarte hjemLæs også....
Forbrugerne har lært lektien: de ved godt, stort set, hvor længe hvidevarerne holder.
Køb af hvidevarer er en breddesport. Næsten alle er involveret, når der træffes beslutning om nye hvidevarer.
Forbrugernes humør har længe været i dybfryseren eller i al fald i det mellemfornøjede område.
1. halvår 2024 gav ikke et løft for afsætningen af hvidevarer. Afsætningen af skærme voksede.
Distributionen af træningsmaskiner fra Total Gym overtages af Witt, som hermed bekræfter sin status som et af de mest alsidige medlemmer af APPLiA Danmark.
Norge har haft det i årevis - og nu får Danmark det også: en pris for årets bedste produkter inden for hvidevarer og elektronik.
Markedet 2024 er ikke kommet flyvende fra start. April-afsætningen for hårde hvidevarer i Danmark var dog, isoleret set og målt med APPLiA Danmark markedsdata, opløftende. En fremgang på 8% i værdi og 10,6% i styksalg.
Forbrugertillid er på vej tilbage - 2025 kan blive året, hvor afsætningen vender.
Hvordan lykkes man med at sælge kvalitetsprodukter i et trægt marked? Det var temaet, da APPLiA 18. april 2024 afholdt branchedag og årsmøde på KolleKolle i Værløse.
Gamle støvsugere kan noget, de nye ikke kan, mener Nicole Kiel Broch. Hun har været omgivet af støvsugere hele sit liv – og lancerer nu et nyt koncept for ”retrostøvsugere”.
For første gang i 14 måneder viser afsætningen af hvidevarer og små elektriske husholdningsapparater en positiv udvikling.