IFA er traditionelt stedet, hvor forbrugerne får den første fornemmelse af, hvad fremtiden bringer.
På ”IFA Anderledes” i 2020 var det der med tendenserne også anderledes. Med tomme messehaller måtte de fleste produkter fremvises virtuelt. Kun få blev præsenteret fysisk på scenen – og da mest som staffage til præsentationen.
Men årets vigtigste tendens hos både Bosch, Siemens, Miele, Haier og LG synes at være øget fokus på AI (Artificial Intelligence). Altså kunstig intelligens, hvor produkterne automatisk via sensorer styrer et forløb for brugeren. Det kan være at bage en pizza eller vaske og tørre et stykke tekstil. Eller det kan – som hos Candy/Haier – handle om styringen af hjemmets indeklima gennem informationsudveksling mellem luftrenser og støvsuger.
Bosch/Siemens kunne med hjælp fra det tyske ZukunftInstitut anføre, at 51 % af forbrugerne overvejer at investere i nyt køkken. Og Candy/Haier kunne fortælle, at 21 % af forbrugerne nu gerne styrer deres vaskemaskine via deres smartphone.
SMART I DET SKJULTE
AI og ”det smarte hjem” er kommet for at blive. Fremover vil vi se funktionalitet, som vi slet ikke drømmer om i dag. I mange tilfælde vil vi nok slet ikke opdage alt det smarte. For den kunstige intelligens betyder, at de nye produkter hjælper os i baggrunden, uden at vi nødvendigvis er opmærksomme på det. Helt fraværende i dette års præsentationer var energimærker. Omstillingen til nye energimærker for bl.a. vaskemaskiner, opvaskemaskiner, køleskabe og vinkøleskabe blev ikke nævnt overhovedet. Det er for kompliceret og for tidligt at markedsføre sig i de nye klasser, når disse først åbner i butikkerne fra 1. marts næste år. Modsat må det forventes, at IFA 2021 får større fokus på konkurrencedygtige produkter med nye energiklasser.
DET, DER IKKE ER PRODUKTER…
Alle hvidevare-producenter på IFA 2020 lagde ud med en kort status over, hvor de står som virksomheder.
Den ultrakorte version er:
• BSH vil være C02-neutral i al produktion inden udgangen af 2020.
• Miele har haft 2 % markedsvækst under corona-krisen.
• Haier satser på Europa gennem to nye fabrikker i Tyrkiet og Rumænien.

Læs også....
2024 blev et temmelig afdæmpet år for afsætningen af hvidevarer og små elektriske husholdningsapparater.
APPLiAs direktør har i nogle år været del af det teknologiske "spåmandspanel", som Berlingske Tidende bruger til at forudse året, vi går ind i. Hvad er tendenserne i teknologi - og hvad kan vi som forbrugere forvente?
Black Friday 2024 overgik efter alt at dømme - med afstand - Black Friday 2023.
Forbrugerne foretrækker fortsat "nogle at snakke med", når de køber hvidevarer og elektronik.
Inflation og usikkerhed udfordrer forbrugerne på det bæredygtige valg.
Elgiganten afslutter regnskabsåret 2023-2024 med et overskud, trods faldende efterspørgsel på elektronik og hvidevarer. Øget markedsandel og effektiv drift har været nøglen til succes.
Forbrugerne har lært lektien: de ved godt, stort set, hvor længe hvidevarerne holder.
Køb af hvidevarer er en breddesport. Næsten alle er involveret, når der træffes beslutning om nye hvidevarer.
Forbrugernes humør har længe været i dybfryseren eller i al fald i det mellemfornøjede område.
1. halvår 2024 gav ikke et løft for afsætningen af hvidevarer. Afsætningen af skærme voksede.