Trods inflation, energikrise og rekordlav forbrugertillid er både Elgiganten og Power klar til at åbne nye butikker.
De næste seks måneder vil Elgiganten åbne nye varehuse i Kalundborg, Thisted og Haderslev – foruden modernisering af eksisterende varehuse i Gentofte og Taastrup. Herefter følger bl.a. Grenå, Nyborg og Skive i løbet af 2023 og 2024.
Kædens seneste nåle i landkortet er planlagte butikker i Lyngby Storcenter og Waves-shoppingcenteret i Greve.
Stærk beliggenhed
Adm. direktør i Elgiganten A/S, Peder Stedal, ser frem mod de nye åbninger, der begge kommer til at ligge i veletablerede og populære storcentre:
– Vi har meget at glæde os over. Med åbning af 10 nye varehuse i løbet af de næste to år, er der nok at se til. Især med åbningerne i Lyngby Storcenter og Waves i Greve. Begge er beliggenheder, vi længe har haft i kikkerten, og som vi har arbejdet fokuseret på at realisere. Derfor er vi begejstrede for, at det nu er lykkedes.
Kunder i Lyngby og Greve vil opleve splinternye varehuse af høj standard, hvor de får adgang til Elgigantens store sortiment inden for hvidevarer, småelektriske produkter og anden elektronik.
Herudover vil kunder komme til at opleve Apple shop-in-shops med dedikeret Apple-personale, som er klar til at rådgive om alt fra Apple-watches til iPads og iPhones.
Som et af flere “grønne” tiltag planlægger Elgiganten desuden at åbne et outletvarehus i løbet af 2022, hvorfra returprodukter og demomodeller skal sælges til en lavere pris.

Danmarks største
Selv om hver dag byder på nye overskrifter om lav forbrugertillid, har også Power valgt at trykke på speederen i stedet for bremsen. Netop nu indretter kæden en kæmpemæssig butik i Ishøj, som med knap 5000 m2 bliver det hidtil største varehus for elektronik og hvidevarer – ikke bare i Power-regi, men i hele Danmark.
Med butikken følger mindst 60 nye arbejdspladser og det største vareudvalg, Power endnu har kunnet fremvise i en enkelt butik.
– Jeg ser åbningen af varehuset i Ishøj som en manifestation af Powers ambitionsniveau og vores position på det danske marked. Vi er en koncern i voldsom fremdrift. Vores omsætning er steget 1,2 milliarder i løbet af de seneste to år, og i 2021 øgede vi forretningen med 11 % i et marked, som samlet set gik frem med kun 2 %. Så selvfølgelig skal vi også have Danmarks største varehus for elektronik og hvidevarer, siger Jesper Boysen, administrerende direktør i Power.
Butikker-i-butikken
De mange kvadratmeter giver nye muligheder i butiksindretningen, idet brands som Samsung og Apple nu kan indrette hele afdelinger som en slags “butik-i-butikken” – populært kaldet shop-in-shop. Power i Ishøj får derfor Danmarks største Apple shop-in-shop inklusive mulighed for reparation af Apple-produkter på stedet.
Jesper Boysen er begejstret for butikkens størrelse.
– Den giver helt nye muligheder. Selvfølgelig for vores leverandører, men ikke mindst for kunderne i Power Ishøj, som bliver præsenteret for det største udvalg af varer, modeller og farvekombinationer, vi nogensinde har haft samlet på ét sted, siger Jesper Boysen.
Power i Ishøj får også en kæmpe gaming-afdeling og et helt afsnit afsat til RePOWER-konceptet, hvor indleveret brugt elektronik og brugte hvidevarer bliver istandsat og solgt.
Symbolsk betydning
Men Power-direktøren glæder sig især over Ishøj-butikkens symbolske betydning i en tid, hvor detailbranchen ellers har det svært:
– Power Ishøj er vores største satsning nogensinde. Uden tvivl. Og nogle branchefolk og detaileksperter vil nok sige, at vi er godt tossede, når vi åbner så stor en butik midt i en tid med stigende inflation, butikslukninger og stigende el- og energipriser. Men i Power er vi kendt for at gå mod strømmen og finde vores egne veje – ikke mindst, når der er modvind. Og jeg er sikker på, at Power Ishøj bliver en kæmpesucces. Jeg er faktisk ikke et sekund i tvivl, siger Jesper Boysen.
Åbningsdatoen for Power Ishøj ligger ikke fast, men varehuset forventes åbnet inden Black Friday i november 2022.

Læs også....
Ny undersøgelse fra Dansk Industri viser, at detailhandlerne kan se frem til en god Black Friday – især når det gælder elektronik og el-udstyr.
Shoppingcentret Rødovre Centrum fik ny elektronik- og hvidevarebutik den 27. oktober, da Power åbnede sin butik nr. 26. Interessen fra kunderne var så stor, at omsætningsmålet for hele dagen blev nået allerede klokken 12.
De koster dyrt i penge og papir, og der findes et hav af digitale alternativer. Men nu har Power-kæden testet effekten af de fysiske tilbudsaviser, og konklusionen er klar.
Elektronik- og hvidevarekæden Power fik torsdag medhold i en sag, kæden havde anlagt mod DBU. Sagens kerne var, om Power krænkede DBU's rettigheder i sin markedsføring op til seneste EM i fodbold. Afgørelsen kan få stor betydning for hele branchen.
Elektronikkæden Power udvider med 29 svenske butikker fra den tyske koncern MediaMarkt. Med opkøbet har Power fysiske butikker i Danmark, Sverige, Norge og Finland.
"Jeg er målløs! Trods over 30 år i elektronik- og hvidevarebranchen har jeg aldrig oplevet noget, der tilnærmelsesvis matcher vores rekordåbning af POWER i Ishøj."
Thomas Zeihlund, tidligere Too Good To Go, er ny CEO i Whiteaway Group. Han skal tage koncernens vækst "til næste niveau".
Hvor står vi, og hvad er i vente? Et højdepunkt på APPLiA’s branchedag 28. april var debatten med Elgigantens direktør Peter Stedal og Whiteaways chef for e-commerce Jacob Balshøj. De to gjorde status over aktuelle udfordringer og løftede blikket mod fremtidens marked. Her er de vigtigste pointer.
Tour de France-feltet svinger forbi en af landets bedst etablerede hvidevarebutikker. Den lokale Punkt 1 i Kalundborg er flere gange blevet Gazelle-virksomhed i dagbladet Børsen.
Viborg-virksomheden Vibocold A/S har solgt varemærket Frigor til Whiteaway Group, der fremover vil have Frigor-produkter som private label.
Euronics, Nordens største indkøber af hvidevarer, kom ud af 2021 med et resultat på primær drift på 9,17 mio. kr.