3. september 2023  |   Trends  |   IFA 2023

Tv’et bliver hjertet i det smarte hjem

Hvis det står til Hisense, er det ikke mobiltelefonen, men derimod tv-apparatet, der er det naturlige centrum for betjeningen af fremtidens smarte hjem.

IFA 2023
3. september 2023  |   af Søren Bang Hansen

Årets IFA-messe i Berlin åbnede med en keynote af Fisher Yu. Han er direktør for den kinesiske gigant Hisense, der står bag kendte hvidevarebrands som Gorenje og Asko.
Samtidig er Hisense verdens næststørste producent af skærme – ikke bare tv-apparater, men også skærme til biler, medicinsk udstyr og stadioner.
– Skærme er alle vegne. De er nøglen, der skaber forbindelse til netværk i hjemmet og samfundet , sagde Fisher Yu – og citerede grundlæggeren af magasinet Wired: “Vi er ikke længere bog-mennesker, vi er blevet skærm-mennesker.”
Hisense er ifølge Yu godt rustet til fremtiden, fordi det er en af få virksomheder, der både producerer hvidevarer og tv-skærme.
– De sidste fire år har hvidevare-industrien oplevet dramatiske forandringer. Kunstig intelligens har ændret den måde, vi interagerer med maskiner på. Forbrugerne kræver mere intelligente og brugervenlige produkter og tjenester. Indstrien har reageret ved at flytte fokus fra enkelt-produkter til intelligente, brugercentrerede og scenariedrevne løsninger. Hos Hisense bruger vi nu denne tilgang til alle de produkter, vi fremstiller, sagde Fisher Yu.

Bedre end mobilen
Herpå overlod han scenen til Dennis Ostir, der er direktør for markedsudvikling i VIDAA USA – et selvstændigt selskab, der udvikler tv-styresystemer til både Hisense og andre tv-producenter.
– Folk spørger altid: Hvorfor ikke mobiltelefonen i stedet for tv’et? Men vi ser store fordele ved, at smart-tv’et bliver midtpunkt i fremtidens digitale hjem. Det har en prominent plads i boligen, det er stort og flot, og betjeningen er velkendt. Lad os heller ikke glemme, at tv’et var det originale sociale netværk. Det har altid samlet familien, sagde Dennis Ostir.
Han erklærede sig overbevist om, at netop VIDAA OS kommer til at udgøre kernen i det forbundne hjem – men tilføjede, at det kræver et nyt og anderledes fokus:
– Vi må skifte fra indhold til tjenester. I dag ser folk mest film og spiller spil. Vi skal få dem til at bruge tjenester på deres smart-tv. For eksempel remote health, e-handel og sikkerhed i hjemmet.

Med på sidelinjen
På forhånd havde Hisense lovet at afsløre en vigtig nyhed, som ville understrege selskabets nære forbindelse til det europæiske marked.
Den kom, da Fisher Yu meddelte, at Hisense er officiel partner ved næste sommers fodbold-EM i Tyskland.
Selskabets lyseblå logo har flere gange tidligere præget sidelinjen ved store slutrunder – senest den der i Qatar, som vi alle prøver at glemme.

asko | det smarte hjem | gorenje | hisense | ifa 2023
Del på

Tilmeld dig automatisk advisering om nyheder fra Hvidvare-Nyt - klik her
Læs også....
Samsung: to-i-én til vasketøjet
Bespoke AI Washer Dryer Combo er en elegant kombi- model, der samler vaskemaskine og tørretumbler i samme enhed.

Siemens: hvidevarer lytter og lærer
Hvad betyder kunstig intelligens (AI) for os i hverdagen? På IFA viste Siemens konkrete eksempler på AI i deres produkter.

Siemens: første ovn med mad-genkendelse
På årets IFA præsenterede Siemens den første IQ700-ovn med automatisk madgenkendelse.

Smarte ting fra Samsung
På IFA 2023 præsenterede Samsung en stribe innovationer til det forbundne hjem. Vi fik også nye indsigter i europæiske forbrugeres holdning til de mange smart-produkter.

Electrolux vil vinde pladsen som mest bæredygtig
35% af forbrugere forbinder ikke bæredygtighed med et bestemt varemærke. AEG/Electrolux vil vinde den plads med sin EcoLine serie.

99’ende IFA: På nye veje
IFA 2023 er i gang - udsolgt og med de fleste af de klassiske udstillere på plads i 26 haller. Næste år er messe nr. 100 i den tyske hovedstad.

Bosch: Det sunde køleskab
Bosch rykker standarden for nye køleskabe - opad og udad. En af producentens visioner er at mindske madspild.

Hvidevarer lytter og lærer
Spørg ikke, hvad de enkelte hvidevarer kan - men hvad de kan sammen. Siemens giver det smarte hjem nyt indhold - og 15 års garanti for reservedele.

Miele: Brug nu det eco-program
Miele kører bæredygtighed frem i første linje: AI diagnose vil gøre reparation og service til en ny oplevelse, hvor forbrugeren og teknikeren sammen løser udfordringen.

IFA er fuldt booket – og har fokus på innovation
Når IFA om få dage slår portene op i Berlin, står mere end 2000 udstillere fra 48 lande klar til at fremvise nye, innovative produkter.


Annonce
Annonce
Annonce