20. november 2023  |   Branchenyt  |   Marked

Udfordrende Black Friday

3,4 mia. kr. er, hvad danske forbrugere forventes at købe ind for på i Black Friday og i Black Week 2023.

Marked
20. november 2023  |   af Henrik Egede

3,4 mia. kr. er, hvad danske forbrugere forventes at købe ind for på i Black Friday og i Black Week 2023.

Tallet stammer fra Dansk Erhverv, der endnu engang har undersøgt forbrugernes forventninger forud for årets store salgsdage- og uger. Traditionelt udgør hvidevarer, små elektriske husholdningsapparater og forbrugerelektronik en betydelig del af tilbud og salg i Black Friday perioden. 

3,4 mia. kr. er et fald i forhold på 20% i forhold til sidste år. “Et fald på 20% vil være skuffende. Der bliver kamp mellem butikkerne for at levere de bedste tilbud for at tiltrække kunderne,” siger e-handelsdirektør Niels Ralund fra Dansk Erhverv.

Inden for hvidevarer og elektronik er der afdæmpede forventninger til årets store salgsuger.

Jesper Boysen fra Power forventer i Berlingske en nedgang, men ikke på 20-25%. Power har annonceret, at man i Black Friday perioden vil prismatche konkurrenterne.

Peder Stedal fra markedslederen Elgiganten tager udfordringen roligt: “Prismatch er der intet nyt i for Elgiganten. Det er og har altid været en fast del af vores prisløfte til kunderne: Vi prismatcher alle vores konkurrenter årets 365 dage – ikke kun under Black Weeks”, siger Peder Stedal. 

Tre ud af ti danskere benytter sig af tilbuddene i Black Friday-perioden. APPLiA vil følge Black Friday-perioden 2023 for at se, om markedet efter lang tids stilstand fortsat står stille eller får et løft. 

2023 | black friday | black week | dansk erhverv | elgiganten | jesper boysen | niels ralund | peder stedal | power
Del på

Tilmeld dig automatisk advisering om nyheder fra Hvidvare-Nyt - klik her
Læs også....
Nyt liv til gamle støvsugere
Gamle støvsugere kan noget, de nye ikke kan, mener Nicole Kiel Broch. Hun har været omgivet af støvsugere hele sit liv – og lancerer nu et nyt koncept for ”retrostøvsugere”.

Januar 2024 var positiv  
For første gang i 14 måneder viser afsætningen af hvidevarer og små elektriske husholdningsapparater en positiv udvikling.

Ztove – med en enkelt grads præcision
En mislykket pandekage var starten. På Fyn ligger en ung dansk virksomhed, der vil sikre, vi kan lave mad ved præcise temperaturer. Hvidvare-Nyt har besøgt Ztove, som er nyt medlem af APPLiA Danmark.

SMEG med usædvanligt tilbud 
Den italienske producent SMEG giver fra og med 1. februar 2024 et usædvanligt tilbud: prøv produkter i 100 dage i ro og mag - og returnér varerne med fuld fortrydelsesret.

2023 var noget hø
Markedet i 2023 var negativt. Lyspunkterne var bl. a. vaskemaskiner og især årets højdespringer: airfryeren!

Black Week er dobbelt op
GfK: Forbrugerne køber de dyrere "premium"-produkter i Black Week.

Whiteaway i stort opkøb
Hvidevarekoncernen Whiteaway Group har foretaget et strategisk opkøb af Bolind, som leverer hvidevarer til det almene boligmarked i Danmark.

Lyse udsigter for Black Friday?
Ny undersøgelse fra Dansk Industri viser, at detailhandlerne kan se frem til en god Black Friday – især når det gælder elektronik og el-udstyr.

Whiteaway vinder markedsandele
Hvidevarekoncernen Whiteaway Group har offentliggjort årsregnskab for 2022/2023. Regnskabsåret, som blev afsluttet ved indgangen til august, viser en samlet omsætning på 2,3 mia. kr. og et resultat efter skat på 15 mio. kr.

Hvidevarer tilbage i byens centrum
Miele åbnede 31. august sit nye Experience Center i København. Miele vil nudge og uddanne forbrugeren til bedre brug af produkterne.

Danskerne spenderer mere på køkkenrenovering
I en tid, hvor mange ellers holder igen med store forbrugsgoder, vokser ordrestørrelsen hos landets største køkkenrenoveringskæde. Ofte ryger der et par nye hvidevarer med i opgraderingen.


Annonce