3,4 mia. kr. er, hvad danske forbrugere forventes at købe ind for på i Black Friday og i Black Week 2023.
3,4 mia. kr. er, hvad danske forbrugere forventes at købe ind for på i Black Friday og i Black Week 2023.
Tallet stammer fra Dansk Erhverv, der endnu engang har undersøgt forbrugernes forventninger forud for årets store salgsdage- og uger. Traditionelt udgør hvidevarer, små elektriske husholdningsapparater og forbrugerelektronik en betydelig del af tilbud og salg i Black Friday perioden.
3,4 mia. kr. er et fald i forhold på 20% i forhold til sidste år. “Et fald på 20% vil være skuffende. Der bliver kamp mellem butikkerne for at levere de bedste tilbud for at tiltrække kunderne,” siger e-handelsdirektør Niels Ralund fra Dansk Erhverv.
Inden for hvidevarer og elektronik er der afdæmpede forventninger til årets store salgsuger.
Jesper Boysen fra Power forventer i Berlingske en nedgang, men ikke på 20-25%. Power har annonceret, at man i Black Friday perioden vil prismatche konkurrenterne.
Peder Stedal fra markedslederen Elgiganten tager udfordringen roligt: “Prismatch er der intet nyt i for Elgiganten. Det er og har altid været en fast del af vores prisløfte til kunderne: Vi prismatcher alle vores konkurrenter årets 365 dage – ikke kun under Black Weeks”, siger Peder Stedal.
Tre ud af ti danskere benytter sig af tilbuddene i Black Friday-perioden. APPLiA vil følge Black Friday-perioden 2023 for at se, om markedet efter lang tids stilstand fortsat står stille eller får et løft.
Læs også....
2024 blev et temmelig afdæmpet år for afsætningen af hvidevarer og små elektriske husholdningsapparater.
APPLiAs direktør har i nogle år været del af det teknologiske "spåmandspanel", som Berlingske Tidende bruger til at forudse året, vi går ind i. Hvad er tendenserne i teknologi - og hvad kan vi som forbrugere forvente?
Black Friday 2024 overgik efter alt at dømme - med afstand - Black Friday 2023.
Forbrugerne foretrækker fortsat "nogle at snakke med", når de køber hvidevarer og elektronik.
Inflation og usikkerhed udfordrer forbrugerne på det bæredygtige valg.
Elgiganten afslutter regnskabsåret 2023-2024 med et overskud, trods faldende efterspørgsel på elektronik og hvidevarer. Øget markedsandel og effektiv drift har været nøglen til succes.
Forbrugerne har lært lektien: de ved godt, stort set, hvor længe hvidevarerne holder.
Køb af hvidevarer er en breddesport. Næsten alle er involveret, når der træffes beslutning om nye hvidevarer.
Forbrugernes humør har længe været i dybfryseren eller i al fald i det mellemfornøjede område.
1. halvår 2024 gav ikke et løft for afsætningen af hvidevarer. Afsætningen af skærme voksede.