20. november 2023  |   Branchenyt  |   Marked

Udfordrende Black Friday

3,4 mia. kr. er, hvad danske forbrugere forventes at købe ind for på i Black Friday og i Black Week 2023.

Marked
20. november 2023  |   af Henrik Egede

3,4 mia. kr. er, hvad danske forbrugere forventes at købe ind for på i Black Friday og i Black Week 2023.

Tallet stammer fra Dansk Erhverv, der endnu engang har undersøgt forbrugernes forventninger forud for årets store salgsdage- og uger. Traditionelt udgør hvidevarer, små elektriske husholdningsapparater og forbrugerelektronik en betydelig del af tilbud og salg i Black Friday perioden. 

3,4 mia. kr. er et fald i forhold på 20% i forhold til sidste år. “Et fald på 20% vil være skuffende. Der bliver kamp mellem butikkerne for at levere de bedste tilbud for at tiltrække kunderne,” siger e-handelsdirektør Niels Ralund fra Dansk Erhverv.

Inden for hvidevarer og elektronik er der afdæmpede forventninger til årets store salgsuger.

Jesper Boysen fra Power forventer i Berlingske en nedgang, men ikke på 20-25%. Power har annonceret, at man i Black Friday perioden vil prismatche konkurrenterne.

Peder Stedal fra markedslederen Elgiganten tager udfordringen roligt: “Prismatch er der intet nyt i for Elgiganten. Det er og har altid været en fast del af vores prisløfte til kunderne: Vi prismatcher alle vores konkurrenter årets 365 dage – ikke kun under Black Weeks”, siger Peder Stedal. 

Tre ud af ti danskere benytter sig af tilbuddene i Black Friday-perioden. APPLiA vil følge Black Friday-perioden 2023 for at se, om markedet efter lang tids stilstand fortsat står stille eller får et løft. 

2023 | black friday | black week | dansk erhverv | elgiganten | jesper boysen | niels ralund | peder stedal | power
Del på

Tilmeld dig automatisk advisering om nyheder fra Hvidvare-Nyt - klik her
Læs også....
Forbrugerne ved, hvad de køber
Forbrugerne har lært lektien: de ved godt, stort set, hvor længe hvidevarerne holder.

Breddesport 
Køb af hvidevarer er en breddesport. Næsten alle er involveret, når der træffes beslutning om nye hvidevarer.

Forbrugernes humør er bedre
Forbrugernes humør har længe været i dybfryseren eller i al fald i det mellemfornøjede område.

Afsætning uden Schwung
1. halvår 2024 gav ikke et løft for afsætningen af hvidevarer. Afsætningen af skærme voksede.

Witt satser på træningsudstyr
Distributionen af træningsmaskiner fra Total Gym overtages af Witt, som hermed bekræfter sin status som et af de mest alsidige medlemmer af APPLiA Danmark.

Årets produkt 2024 
Norge har haft det i årevis - og nu får Danmark det også: en pris for årets bedste produkter inden for hvidevarer og elektronik.

Marked: Fin april 
Markedet 2024 er ikke kommet flyvende fra start. April-afsætningen for hårde hvidevarer i Danmark var dog, isoleret set og målt med APPLiA Danmark markedsdata, opløftende. En fremgang på 8% i værdi og 10,6% i styksalg.

2025 kan blive vendepunktet
Forbrugertillid er på vej tilbage - 2025 kan blive året, hvor afsætningen vender.

Alfreds anvisninger 
Hvordan lykkes man med at sælge kvalitetsprodukter i et trægt marked? Det var temaet, da APPLiA 18. april 2024 afholdt branchedag og årsmøde på KolleKolle i Værløse.

Nyt liv til gamle støvsugere
Gamle støvsugere kan noget, de nye ikke kan, mener Nicole Kiel Broch. Hun har været omgivet af støvsugere hele sit liv – og lancerer nu et nyt koncept for ”retrostøvsugere”.

Januar 2024 var positiv  
For første gang i 14 måneder viser afsætningen af hvidevarer og små elektriske husholdningsapparater en positiv udvikling.


Annonce
Annonce