20. juni 2023  |   Branchenyt  |   Marked

Usikre tider – ikke umulige

2023 kan blive bedre end 2022. Det var en overraskende påstand, analysehuset GfK kom med.

Marked
20. juni 2023  |   af Henrik Egede

2023 kan blive bedre end 2022. Det var en overraskende påstand, analysehuset GfK kom med i marts på virksomhedens globale pressemøde. For sandt at sige: 2023 er i første kvartal startet på et niveau, der ligger klart under 2022.

Alligevel er der ifølge GfK flere grunde til, at markedet måske kan overgå 2022:

• De første tre måneder af 2022 var meget stærke. Det bliver fra nu af ”nemmere” for 2023 at overgå 2022.

• 40 % af forbrugerne har udskudt investeringer i ”must-have” hvidevarer og elektronik. Før eller siden får forbrugeren brug for den nye vaskemaskine, det nye køleskab, den nye støvsuger eller det nye headset.

• I usikre tider køber forbrugerne kendte varemærker. Det gavner medlemmerne af APPLiA Danmark og Elektronikbranchen.dk. Vi kan, i teorien, begrave pessimismen. Om vi, i realiteten, kan gå resten af 2023 trygt i møde, vil tiden vise. Her er dog strukturel medvind:

• Flere og flere er hjemme. Mindst 10 % af danskerne arbejder nu hjemme hver dag. Det kaster investeringer af sig.

• Moderne forbrugere vil – med den rigtige fortælling – betale for kvalitet og komfort. Flere produktgrupper har uforløst potentiale: Hårtørrere, kaffemaskiner og airfryers har vist vejen. Hvad bliver det næste: Emhætter og damprensere…?

• Lige nu har selv regeringen droppet krise-snakken…

Tiderne er usikre. Men de er ikke umulige.

2022 | gfk
Del på

Tilmeld dig automatisk advisering om nyheder fra Hvidvare-Nyt - klik her
Læs også....
Ztove – med en enkelt grads præcision
En mislykket pandekage var starten. På Fyn ligger en ung dansk virksomhed, der vil sikre, vi kan lave mad ved præcise temperaturer. Hvidvare-Nyt har besøgt Ztove, som er nyt medlem af APPLiA Danmark.

SMEG med usædvanligt tilbud 
Den italienske producent SMEG giver fra og med 1. februar 2024 et usædvanligt tilbud: prøv produkter i 100 dage i ro og mag - og returnér varerne med fuld fortrydelsesret.

2023 var noget hø
Markedet i 2023 var negativt. Lyspunkterne var bl. a. vaskemaskiner og især årets højdespringer: airfryeren!

Black Week er dobbelt op
GfK: Forbrugerne køber de dyrere "premium"-produkter i Black Week.

Whiteaway i stort opkøb
Hvidevarekoncernen Whiteaway Group har foretaget et strategisk opkøb af Bolind, som leverer hvidevarer til det almene boligmarked i Danmark.

Lyse udsigter for Black Friday?
Ny undersøgelse fra Dansk Industri viser, at detailhandlerne kan se frem til en god Black Friday – især når det gælder elektronik og el-udstyr.

Udfordrende Black Friday
3,4 mia. kr. er, hvad danske forbrugere forventes at købe ind for på i Black Friday og i Black Week 2023.

Whiteaway vinder markedsandele
Hvidevarekoncernen Whiteaway Group har offentliggjort årsregnskab for 2022/2023. Regnskabsåret, som blev afsluttet ved indgangen til august, viser en samlet omsætning på 2,3 mia. kr. og et resultat efter skat på 15 mio. kr.

Hvidevarer tilbage i byens centrum
Miele åbnede 31. august sit nye Experience Center i København. Miele vil nudge og uddanne forbrugeren til bedre brug af produkterne.

Danskerne spenderer mere på køkkenrenovering
I en tid, hvor mange ellers holder igen med store forbrugsgoder, vokser ordrestørrelsen hos landets største køkkenrenoveringskæde. Ofte ryger der et par nye hvidevarer med i opgraderingen.

Den nordligste Elgiganten
Butikschefen er fritidsfanger - og det er mange af kunderne også. Hvidvare-Nyt har besøgt Elgiganten i nordgrønlandske Ilulissat.


Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce