20. juni 2023  |   Branchenyt  |   Marked

Usikre tider – ikke umulige

2023 kan blive bedre end 2022. Det var en overraskende påstand, analysehuset GfK kom med.

Marked
20. juni 2023  |   af Henrik Egede

2023 kan blive bedre end 2022. Det var en overraskende påstand, analysehuset GfK kom med i marts på virksomhedens globale pressemøde. For sandt at sige: 2023 er i første kvartal startet på et niveau, der ligger klart under 2022.

Alligevel er der ifølge GfK flere grunde til, at markedet måske kan overgå 2022:

• De første tre måneder af 2022 var meget stærke. Det bliver fra nu af ”nemmere” for 2023 at overgå 2022.

• 40 % af forbrugerne har udskudt investeringer i ”must-have” hvidevarer og elektronik. Før eller siden får forbrugeren brug for den nye vaskemaskine, det nye køleskab, den nye støvsuger eller det nye headset.

• I usikre tider køber forbrugerne kendte varemærker. Det gavner medlemmerne af APPLiA Danmark og Elektronikbranchen.dk. Vi kan, i teorien, begrave pessimismen. Om vi, i realiteten, kan gå resten af 2023 trygt i møde, vil tiden vise. Her er dog strukturel medvind:

• Flere og flere er hjemme. Mindst 10 % af danskerne arbejder nu hjemme hver dag. Det kaster investeringer af sig.

• Moderne forbrugere vil – med den rigtige fortælling – betale for kvalitet og komfort. Flere produktgrupper har uforløst potentiale: Hårtørrere, kaffemaskiner og airfryers har vist vejen. Hvad bliver det næste: Emhætter og damprensere…?

• Lige nu har selv regeringen droppet krise-snakken…

Tiderne er usikre. Men de er ikke umulige.

2022 | gfk
Del på

Tilmeld dig automatisk advisering om nyheder fra Hvidvare-Nyt - klik her
Læs også....
2024 og hurtigt videre
2024 blev et temmelig afdæmpet år for afsætningen af hvidevarer og små elektriske husholdningsapparater.

2025 i spåkuglen 
APPLiAs direktør har i nogle år været del af det teknologiske "spåmandspanel", som Berlingske Tidende bruger til at forudse året, vi går ind i. Hvad er tendenserne i teknologi - og hvad kan vi som forbrugere forvente?

Black Friday blev god 
Black Friday 2024 overgik efter alt at dømme - med afstand - Black Friday 2023.

Den fysiske butik er favoritten
Forbrugerne foretrækker fortsat "nogle at snakke med", når de køber hvidevarer og elektronik.

Viljen til at betale for “bæredygtig” falder
Inflation og usikkerhed udfordrer forbrugerne på det bæredygtige valg.

Elgiganten øger overskud  
Elgiganten afslutter regnskabsåret 2023-2024 med et overskud, trods faldende efterspørgsel på elektronik og hvidevarer. Øget markedsandel og effektiv drift har været nøglen til succes.

Hver tredje er loyal
Loyaliteten mod varemærker og salgssteder er ca. 35%, når der købes nyt.

Forbrugerne ved, hvad de køber
Forbrugerne har lært lektien: de ved godt, stort set, hvor længe hvidevarerne holder.

Breddesport 
Køb af hvidevarer er en breddesport. Næsten alle er involveret, når der træffes beslutning om nye hvidevarer.

Forbrugernes humør er bedre
Forbrugernes humør har længe været i dybfryseren eller i al fald i det mellemfornøjede område.

Afsætning uden Schwung
1. halvår 2024 gav ikke et løft for afsætningen af hvidevarer. Afsætningen af skærme voksede.


Annonce
Annonce
Annonce