2023 kan blive bedre end 2022. Det var en overraskende påstand, analysehuset GfK kom med.
2023 kan blive bedre end 2022. Det var en overraskende påstand, analysehuset GfK kom med i marts på virksomhedens globale pressemøde. For sandt at sige: 2023 er i første kvartal startet på et niveau, der ligger klart under 2022.
Alligevel er der ifølge GfK flere grunde til, at markedet måske kan overgå 2022:
• De første tre måneder af 2022 var meget stærke. Det bliver fra nu af ”nemmere” for 2023 at overgå 2022.
• 40 % af forbrugerne har udskudt investeringer i ”must-have” hvidevarer og elektronik. Før eller siden får forbrugeren brug for den nye vaskemaskine, det nye køleskab, den nye støvsuger eller det nye headset.
• I usikre tider køber forbrugerne kendte varemærker. Det gavner medlemmerne af APPLiA Danmark og Elektronikbranchen.dk. Vi kan, i teorien, begrave pessimismen. Om vi, i realiteten, kan gå resten af 2023 trygt i møde, vil tiden vise. Her er dog strukturel medvind:
• Flere og flere er hjemme. Mindst 10 % af danskerne arbejder nu hjemme hver dag. Det kaster investeringer af sig.
• Moderne forbrugere vil – med den rigtige fortælling – betale for kvalitet og komfort. Flere produktgrupper har uforløst potentiale: Hårtørrere, kaffemaskiner og airfryers har vist vejen. Hvad bliver det næste: Emhætter og damprensere…?
• Lige nu har selv regeringen droppet krise-snakken…
Tiderne er usikre. Men de er ikke umulige.
2022 | gfkLæs også....
2024 blev et temmelig afdæmpet år for afsætningen af hvidevarer og små elektriske husholdningsapparater.
APPLiAs direktør har i nogle år været del af det teknologiske "spåmandspanel", som Berlingske Tidende bruger til at forudse året, vi går ind i. Hvad er tendenserne i teknologi - og hvad kan vi som forbrugere forvente?
Black Friday 2024 overgik efter alt at dømme - med afstand - Black Friday 2023.
Forbrugerne foretrækker fortsat "nogle at snakke med", når de køber hvidevarer og elektronik.
Inflation og usikkerhed udfordrer forbrugerne på det bæredygtige valg.
Elgiganten afslutter regnskabsåret 2023-2024 med et overskud, trods faldende efterspørgsel på elektronik og hvidevarer. Øget markedsandel og effektiv drift har været nøglen til succes.
Forbrugerne har lært lektien: de ved godt, stort set, hvor længe hvidevarerne holder.
Køb af hvidevarer er en breddesport. Næsten alle er involveret, når der træffes beslutning om nye hvidevarer.
Forbrugernes humør har længe været i dybfryseren eller i al fald i det mellemfornøjede område.
1. halvår 2024 gav ikke et løft for afsætningen af hvidevarer. Afsætningen af skærme voksede.