20. juni 2023  |   Branchenyt  |   Marked

Usikre tider – ikke umulige

2023 kan blive bedre end 2022. Det var en overraskende påstand, analysehuset GfK kom med.

Marked
20. juni 2023  |   af Henrik Egede

2023 kan blive bedre end 2022. Det var en overraskende påstand, analysehuset GfK kom med i marts på virksomhedens globale pressemøde. For sandt at sige: 2023 er i første kvartal startet på et niveau, der ligger klart under 2022.

Alligevel er der ifølge GfK flere grunde til, at markedet måske kan overgå 2022:

• De første tre måneder af 2022 var meget stærke. Det bliver fra nu af ”nemmere” for 2023 at overgå 2022.

• 40 % af forbrugerne har udskudt investeringer i ”must-have” hvidevarer og elektronik. Før eller siden får forbrugeren brug for den nye vaskemaskine, det nye køleskab, den nye støvsuger eller det nye headset.

• I usikre tider køber forbrugerne kendte varemærker. Det gavner medlemmerne af APPLiA Danmark og Elektronikbranchen.dk. Vi kan, i teorien, begrave pessimismen. Om vi, i realiteten, kan gå resten af 2023 trygt i møde, vil tiden vise. Her er dog strukturel medvind:

• Flere og flere er hjemme. Mindst 10 % af danskerne arbejder nu hjemme hver dag. Det kaster investeringer af sig.

• Moderne forbrugere vil – med den rigtige fortælling – betale for kvalitet og komfort. Flere produktgrupper har uforløst potentiale: Hårtørrere, kaffemaskiner og airfryers har vist vejen. Hvad bliver det næste: Emhætter og damprensere…?

• Lige nu har selv regeringen droppet krise-snakken…

Tiderne er usikre. Men de er ikke umulige.

2022 | gfk
Del på

Tilmeld dig automatisk advisering om nyheder fra Hvidvare-Nyt - klik her
Læs også....
Witt satser på træningsudstyr
Distributionen af træningsmaskiner fra Total Gym overtages af Witt, som hermed bekræfter sin status som et af de mest alsidige medlemmer af APPLiA Danmark.

Årets produkt 2024 
Norge har haft det i årevis - og nu får Danmark det også: en pris for årets bedste produkter inden for hvidevarer og elektronik.

Marked: Fin april 
Markedet 2024 er ikke kommet flyvende fra start. April-afsætningen for hårde hvidevarer i Danmark var dog, isoleret set og målt med APPLiA Danmark markedsdata, opløftende. En fremgang på 8% i værdi og 10,6% i styksalg.

2025 kan blive vendepunktet
Forbrugertillid er på vej tilbage - 2025 kan blive året, hvor afsætningen vender.

Alfreds anvisninger 
Hvordan lykkes man med at sælge kvalitetsprodukter i et trægt marked? Det var temaet, da APPLiA 18. april 2024 afholdt branchedag og årsmøde på KolleKolle i Værløse.

Nyt liv til gamle støvsugere
Gamle støvsugere kan noget, de nye ikke kan, mener Nicole Kiel Broch. Hun har været omgivet af støvsugere hele sit liv – og lancerer nu et nyt koncept for ”retrostøvsugere”.

Januar 2024 var positiv  
For første gang i 14 måneder viser afsætningen af hvidevarer og små elektriske husholdningsapparater en positiv udvikling.

Ztove – med en enkelt grads præcision
En mislykket pandekage var starten. På Fyn ligger en ung dansk virksomhed, der vil sikre, vi kan lave mad ved præcise temperaturer. Hvidvare-Nyt har besøgt Ztove, som er nyt medlem af APPLiA Danmark.

SMEG med usædvanligt tilbud 
Den italienske producent SMEG giver fra og med 1. februar 2024 et usædvanligt tilbud: prøv produkter i 100 dage i ro og mag - og returnér varerne med fuld fortrydelsesret.

2023 var noget hø
Markedet i 2023 var negativt. Lyspunkterne var bl. a. vaskemaskiner og især årets højdespringer: airfryeren!

Black Week er dobbelt op
GfK: Forbrugerne køber de dyrere "premium"-produkter i Black Week.


Annonce
Annonce
Annonce