Henrik Egede, direktør i APPLiA, skriver om hvad skal der holdes øje med i det kommende år.
Net zero home
Hvidevarer og forbrugerelektronik er begyndt på en rejse mod det energineutrale hjem, »net zero home«. Et hjem, der producerer lige så meget energi, som det forbruger. En vision, der minder om John F. Kennedys »en mand på Månen«, men som over en årrække skal realiseres her på jorden. Apparater kan drives af eksterne energikilder, for eksempel solceller, eller af lagret energi fra andre apparater. Der er attraktive besparelser for både producent og forbruger, hvis dette gøres rigtigt.
Vask uden vand
»Jeg kan ikke forestille mig en verden uden vaskemaskiner. Men jeg kan godt forestille mig vaskemaskiner, der ikke bruger vand,« siger APPLiA Europes formand, Hakan Bulgurlu. Hvor meget vand behøver vi til vask og opvask? Producenter lancerede i 2022 vandbesparende vaskemaskiner med korte programmer og maskinel dosering af vaskemidler. AEG, den tyske producent, lancerede et dampprogram til det ikke alt for snavsede tøj, der sparer 96 procent af vandet. Hvad angår opvasken: Opvask i maskine sparer 11 gange så meget vand som opvask i hånden…
Køl-frys: Bedre isolering
Køleskabe er som mennesker: De bliver ikke kønnere med årene. Køleskabe holder i gennemsnit 15 år hos forbrugeren. De bliver bare ikke mere energieffektive med tiden. Der er energitab, især ved listerne i døren og isoleringen i køleskabets sider. Kan der gøres noget? I 2022 var flere producenter fremme med nye teknologier for isolering, for eksempel tyske Liebherr, der har taget patent på at isolere med knust lavasten. Der er også andre løsninger. Lavere energiforbrug kommer med bonus: Tyndere isolering giver mere plads i køleskabet eller fryseren.
Retten til rette reparation
Forbrugeren har ret til reparation af hvidevarer og elektronik. Producenter er via lov forpligtet til at levere reservedele mange år, efter at sidste model er sat på markedet. Udfordringen er prisen. En dansk undersøgelse i 2022 viser, at forbrugerne kvier sig ved en reparation, der koster mere end 1.000 kroner. Vi skal have gjort reparation »great again« som i Sverige med skattefradrag og flere unge uddannet som montører. Retten skal gælde »retten til rette reparation «, så forbrugerne kan være trygge ved og få garanti på det reparerede produkt.
Byt trygt
Danske kommuner er fra 2023 forpligtet til at oprette byttehjørner på genbrugspladsen. Så fint. Vi skal passe på kloden og have længere produktlevetid på alt, lige fra peruhuer og striksokker til møbler og isenkram. Genbrug sparer jomfruelige ressourcer. For hvidevarer og elektronik gælder, at produkterne er omfattet af producentansvar. Byttehjørnerne må indrettes efter dette og skal ikke være en farlig gråzone, hvor defekte produkter sælges videre og stikker ild til den stråtækte. Genbrug skal være trygt, ikke gambling.
Læs også....
Elektronikbranchen.dk - det netværk under APPLiA Danmark, der varetager interesser for producenter af forbrugerelektronik - byder velkommen til sit ottende medlem.
APPLiAs direktør har i nogle år været del af det teknologiske "spåmandspanel", som Berlingske Tidende bruger til at forudse året, vi går ind i. Hvad er tendenserne i teknologi - og hvad kan vi som forbrugere forvente?
Fra nytår har Witt overtaget distributionen af Outdoorchef på det nordiske marked og i Storbritannien.
En B&O Beomaster 1400 fra 1969 havde skruer med lige kærv og et instruktionsbrev i bunden af produktet med elektrisk diagram og komponentnavne, så forbrugeren selv kunne reparere!
Black Friday 2024 overgik efter alt at dømme - med afstand - Black Friday 2023.
Ny affaldsbekendtgørelse er udmærket - dog skal den kommunale opgave defineres mere præcist, mener APPLiA.
Danskerne kan i 2025-2027 få fradrag for reparation af hvidevarer - som en del af et grønt håndværkerfradrag.
Det nytter ikke at skrige om "mere reparation", hvis der ikke er nogen, der kan reparere forbrugernes vaskemaskiner, tørretumblere, køleskabe mv.
Forbrugerne foretrækker fortsat "nogle at snakke med", når de køber hvidevarer og elektronik.
Inflation og usikkerhed udfordrer forbrugerne på det bæredygtige valg.
Trods udfordrende markedsvilkår har Whiteaway Group løftet omsætningen fra forrige regnskabsår og vundet markedsandele på tværs af Danmark, Sverige og Norge.