12. september 2022  |   Trends  |   IFA 2022

Verden skal på afvænning

IFA havde sat ræven til at vogte får. “Forbrugerne er blevet junkies – og verden skal på afvænning, hvis menneskeheden skal overleve”, sagde filosoffen Peter Sloterdijk.

IFA 2022
12. september 2022  |   af Henrik Egede

Vi er nået til enden af overfloden og sorgløsheden. Forbrugerne er blevet som junkier – afhængige af luksus. Vi må vænne os til at være mindre lykkelige end nu.

Så skarpe var ordene, da den 75-årige kendte tyske filosofi-professor Peter Sloterdijk var inviteret til at åbne konferencen IFA + Summit mandag den 5. september 2022.

Midt i messehallernes nye, lækre produkter talte den aldrende filosofiprofessor verden midt imod:

“Vi må fundamentalt revidere det paradigme, der tillader os ensidigt at udbytte naturens ressourcer. Alle brugsværdier skal tænkes om igen. Vi skal i stedet skabe strategier for ‘regenerativ brug'”, lød det.

Sloterdijk fandt, at den vestlige verden efter 2. verdenskrig er blevet “afhængige af overdreven luksus”:

“De fleste forbrugsgoder handler i dag om at stimulere vores oplevelse eller selvbillede. Vi er blevet afhængige af teknologi – tillad mig at sammenligne salg af elektronik med narkohandel”.

“Kul er industriens kokain. Vi skal af-narkotisere forbruget. Gør vi ikke det, får vi ikke standset den selvdestruktion, der er i gang. Vi skal i alle vore handlinger sikre, at der også er en civilisation ved udgangen af dette århundrede”, lød det fra Peter Sloterdijk.

Han mente, det vil tage århundreder at gøre op med “de moderne tiders arvesynder” og etablere et nyt livsmønster, et ikke-afhængigt samfund.

“Vores civilisation har i flere århundredes vækst været optaget af at sikre og erklære uafhængighed. Tiden er kommet til, at vi erklærer afhængighed – og at vi indser, at vort forbrug bygger på en afhængighed af naturens ressourcer”.

bæredygtighed | forbrugeradfærd
Del på

Tilmeld dig automatisk advisering om nyheder fra Hvidvare-Nyt - klik her
Læs også....
Samsung: bæredygtig tøjvask
Hvis ”green washing” ikke var et skældsord, ville det passe fint på Samsungs nye Bespoke AI vaskemaskine.

Produktnyheder – IFA 2022
Vi har samlet de bedste produktnyheder fra IFA 2022...

Liebherr: skuffer i steder for hylder
I det moderne køkken er skabe for længst skiftet ud med skuffer. Nu er det køleskabets tur.

Wilfa: ny køkkenserie i nordisk design
Wilfas nye produktserie i farven ”titanium” består af kaffemaskine, blender, elkedel og brødrister.

BOSCH: den både vasker og tørrer
Med vaskemaskine og tørretumbler i ét sparer du ikke bare plads. Du får også rent og tørt tøj uden afbrydelser.

Siemens: kunstig intelligens giver bedre bagværk
De nye indbygningsovne i iQ700-serien bruger intelligente algoritmer for at tilpasse bage- og stegeresultatet efter brugerens personlige smag.

IFA 2022 i tal
IFA 2022: Elektronikmessen er (næsten) tilbage på fuld styrke. 161.000 besøgende til fem dages show.

Regionalisering: chance eller risiko?
Industrien forsøger at forkorte forsyningskæderne - og det har sine fordele. Indlæg på IFA + Summit.

Køkkenhaven rykker ind i køkkenet
Vi går mod koldere tider - men med nye produkter lanceret på IFA kan køkkenhaven leve videre inden døre.

Køleskabet isoleret med lava
Verdens første fryseskab med energiklasse B blev præsenteret af Liebherr på IFA. BluRox er isoleret med knuste lava-sten.

Maleriet er en luftrenser
Verdens vistnok tyndeste og mest effektive vægmonterede luftrenser er forklædt som et maleri.


Annonce
Annonce
Annonce