16. november 2022  |   Branchenyt  |   Retail

Vild åbning af Danmarks største elektronikvarehus

“Jeg er målløs! Trods over 30 år i elektronik- og hvidevarebranchen har jeg aldrig oplevet noget, der tilnærmelsesvis matcher vores rekordåbning af POWER i Ishøj.”

Retail
16. november 2022  |   af Søren Bang Hansen

Ordene kommer fra Power-chef, Jesper Boysen, der i et indlæg på LinkedIn opsummerer succesen således:

  • Vi har åbnet Danmarks største elektronik- og hvidevarebutik.
  • Vi har omsat for 36 millioner kroner på åbningsdagen. En rekordomsætning ikke bare i Danmark, men i hele Norden.
  • Totalomsætningen for hele åbningsweekenden er 47 millioner kroner. Det er også ny rekord.
  • Vi har som de første i ikke bare Danmark, men hele Europa, sammensmeltet en fysisk butiksåbning med et online TikTok-liveevent, hvor vi havde 10 content creators til at sælge og sende live til deres følgere fra et specialbygget studie midt i butikken.

4000 i kø
Der var spænding på forhånd, men sidste uges åbning af POWER Ishøj – der nu har status som Danmarks største varehus for elektronik og hvidevarer – gjorde efter få timer alle bekymringer om danskernes manglende købevillighed til skamme.
Den første kunde lagde sig i kø onsdag aften – 33 timer inden åbningen – og da snoren blev klippet præcis klokken 6, stod knap 4000 mennesker samlet i køen. Vejdirektoratet meldte trafikkaos via radioen, fordi bilkøen strakte sig så langt, at trafikken gik i stå ved afkørsel 26 på den nærliggende motorvej. Af samme grund cirklede tre motorcykelbetjente rundt blandt bilerne.

– Det har været kontrolleret kaos, men alt er foregået med højt humør fra både kunder og myndigheder. Og stor tak til politiet, som guidede vores kunder på bedste vis, siger Jesper Boysen.

TikTok trak kunder
Resten af dagen i Ishøj bød på besøg af E-sport-holdet Astralis, og fra klokken 13-19 var podcastværterne Hav og Kamal værter for Europas største TikTok-liveevent. Her solgte ni TikTok’ere varer til deres følgere, mens de sendte live fra et specialbygget studie midt i den nye butik. Det var første gang, at POWER smeltede liveshopping og en fysisk butiksåbning sammen, og perspektiverne er vidtrækkende, mener Jesper Boysen:

– Vi er stadig i gang med at bearbejde erfaringer og tal fra showet, og så snart, de ligger klar, lover jeg at dele dem med jer. Men jeg kan sige, at vi i løbet af de godt fem timer, som TikTok-showet varede, nåede op på intet mindre end 2,2 millioner likes. Og jeg oplevede rigtig mange yngre kunder, som dukkede op i butikken, kun fordi, de havde hørt om det på TikTok.

Jesper Boysen åbner Power i Ishøj
Jesper Boysen klipper det røde bånd – og åbner Danmarks største elektronikvarehus.
power
Del på

Tilmeld dig automatisk advisering om nyheder fra Hvidvare-Nyt - klik her
Læs også....
Whiteaway med ny CEO
Thomas Ziehlund, tidligere Too Good To Go, er ny CEO i Whiteaway Group. Han skal tage koncernens vækst "til næste niveau".

Trodser krisen: Elektronikkæder åbner nye butikker
Trods inflation, energikrise og rekordlav forbrugertillid er både Elgiganten og Power klar til at åbne nye butikker.

Detailhandlen 2022:
Hvor står vi, og hvad er i vente? Et højdepunkt på APPLiA’s branchedag 28. april var debatten med Elgigantens direktør Peter Stedal og Whiteaways chef for e-commerce Jacob Balshøj. De to gjorde status over aktuelle udfordringer og løftede blikket mod fremtidens marked. Her er de vigtigste pointer.

Hvidevare-gazelle i Kalundborg
Tour de France-feltet svinger forbi en af landets bedst etablerede hvidevarebutikker. Den lokale Punkt 1 i Kalundborg er flere gange blevet Gazelle-virksomhed i dagbladet Børsen.

Whiteaway køber Frigor  
Viborg-virksomheden Vibocold A/S har solgt varemærket Frigor til Whiteaway Group, der fremover vil have Frigor-produkter som private label.

Euronics: nordens største indkøber
Euronics, Nordens største indkøber af hvidevarer, kom ud af 2021 med et resultat på primær drift på 9,17 mio. kr.

Punkt 1 leverer varerne i Kalundborg
Når der står lystbåde parkeret i vejsiden, nærmer man sig havet.

El-Salg med det hele
El-Salg-kæden har lanceret et nyt finansieringskoncept for hvidevarer, der læner sig op ad de populære abonnementstjenester.

POWER med repower
Brugt elektronik kan blive til ny indtjening.

Elgiganten beholder førertrøjen
Elgiganten har i første halvår af 21/22 tangeret sin omsætningsrekord fra året før – og dermed cementeret sin position som markedsleder inden for handel med hvidevarer og elektronik.

Butikskæder satser på bæredygtighed
Power udvider snart RePower-konceptet med en stor butiksafdeling for genbrugte varer. Også Elgiganten arbejder på at skabe øget opmærksomhed om en bred vifte af bæredygtige tiltag.