“Jeg er målløs! Trods over 30 år i elektronik- og hvidevarebranchen har jeg aldrig oplevet noget, der tilnærmelsesvis matcher vores rekordåbning af POWER i Ishøj.”
Ordene kommer fra Power-chef, Jesper Boysen, der i et indlæg på LinkedIn opsummerer succesen således:
- Vi har åbnet Danmarks største elektronik- og hvidevarebutik.
- Vi har omsat for 36 millioner kroner på åbningsdagen. En rekordomsætning ikke bare i Danmark, men i hele Norden.
- Totalomsætningen for hele åbningsweekenden er 47 millioner kroner. Det er også ny rekord.
- Vi har som de første i ikke bare Danmark, men hele Europa, sammensmeltet en fysisk butiksåbning med et online TikTok-liveevent, hvor vi havde 10 content creators til at sælge og sende live til deres følgere fra et specialbygget studie midt i butikken.
4000 i kø
Der var spænding på forhånd, men sidste uges åbning af POWER Ishøj – der nu har status som Danmarks største varehus for elektronik og hvidevarer – gjorde efter få timer alle bekymringer om danskernes manglende købevillighed til skamme.
Den første kunde lagde sig i kø onsdag aften – 33 timer inden åbningen – og da snoren blev klippet præcis klokken 6, stod knap 4000 mennesker samlet i køen. Vejdirektoratet meldte trafikkaos via radioen, fordi bilkøen strakte sig så langt, at trafikken gik i stå ved afkørsel 26 på den nærliggende motorvej. Af samme grund cirklede tre motorcykelbetjente rundt blandt bilerne.
– Det har været kontrolleret kaos, men alt er foregået med højt humør fra både kunder og myndigheder. Og stor tak til politiet, som guidede vores kunder på bedste vis, siger Jesper Boysen.
TikTok trak kunder
Resten af dagen i Ishøj bød på besøg af E-sport-holdet Astralis, og fra klokken 13-19 var podcastværterne Hav og Kamal værter for Europas største TikTok-liveevent. Her solgte ni TikTok’ere varer til deres følgere, mens de sendte live fra et specialbygget studie midt i den nye butik. Det var første gang, at POWER smeltede liveshopping og en fysisk butiksåbning sammen, og perspektiverne er vidtrækkende, mener Jesper Boysen:
– Vi er stadig i gang med at bearbejde erfaringer og tal fra showet, og så snart, de ligger klar, lover jeg at dele dem med jer. Men jeg kan sige, at vi i løbet af de godt fem timer, som TikTok-showet varede, nåede op på intet mindre end 2,2 millioner likes. Og jeg oplevede rigtig mange yngre kunder, som dukkede op i butikken, kun fordi, de havde hørt om det på TikTok.

Læs også....
Elektronik- og hvidevarekæden Power fik torsdag medhold i en sag, kæden havde anlagt mod DBU. Sagens kerne var, om Power krænkede DBU's rettigheder i sin markedsføring op til seneste EM i fodbold. Afgørelsen kan få stor betydning for hele branchen.
Elektronikkæden Power udvider med 29 svenske butikker fra den tyske koncern MediaMarkt. Med opkøbet har Power fysiske butikker i Danmark, Sverige, Norge og Finland.
Thomas Zeihlund, tidligere Too Good To Go, er ny CEO i Whiteaway Group. Han skal tage koncernens vækst "til næste niveau".
Trods inflation, energikrise og rekordlav forbrugertillid er både Elgiganten og Power klar til at åbne nye butikker.
Hvor står vi, og hvad er i vente? Et højdepunkt på APPLiA’s branchedag 28. april var debatten med Elgigantens direktør Peter Stedal og Whiteaways chef for e-commerce Jacob Balshøj. De to gjorde status over aktuelle udfordringer og løftede blikket mod fremtidens marked. Her er de vigtigste pointer.
Tour de France-feltet svinger forbi en af landets bedst etablerede hvidevarebutikker. Den lokale Punkt 1 i Kalundborg er flere gange blevet Gazelle-virksomhed i dagbladet Børsen.
Viborg-virksomheden Vibocold A/S har solgt varemærket Frigor til Whiteaway Group, der fremover vil have Frigor-produkter som private label.
Euronics, Nordens største indkøber af hvidevarer, kom ud af 2021 med et resultat på primær drift på 9,17 mio. kr.
Når der står lystbåde parkeret i vejsiden, nærmer man sig havet.
El-Salg-kæden har lanceret et nyt finansieringskoncept for hvidevarer, der læner sig op ad de populære abonnementstjenester.