Inflation og usikkerhed udfordrer forbrugerne på det bæredygtige valg.
”Vil du være villig til at betale ekstra for dine hvidevarer hvis du ved, at producenten (mærket) eller forhandleren har en bæredygtig profil?”.
Sådan lyder et af spørgsmålene i den forbrugeradfærdsundersøgelse, som Epinion har udført for APPLiA Danmark.
Interessant nok er andel af forbrugere, der er villige til at betale for bæredygtighed, faldet de senere år. 40% er villige til dette i 2024, mens 49% var friske på den investering 2021.
En lignende udvikling ses på ”smarte produkter”, hvor interessen for at betale ekstra for smarte funktioner også var større under pandemien, end den er i dag. Kun 20% er ”helt sikkert” eller ”sandsynligvis” villige til at betale mere for smart, mens 28% var klart til dette i 2021.
De unge er mest klar til de smarte produkter. 37% er villige til at betale for smart funktionalitet, mens kun 13% af de ældre forbrugere er det.
”Vi må tro, at forbrugernes adfærd afspejler realiteten, Inflation og usikkerhed gør, at man lige nu er forsigtige med investeringer i det hele taget. Det positive er, at forbrugerne kender til både bæredygtighed og smart-funktioner. Betalingsviljen skal nok komme igen”, siger direktør Henrik Egede fra APPLiA Danmark.
applia danmark | bæredygtighed | epinion | forbrugeradfærd | forbrugeradfærds-undersøgelseLæs også....
Forbrugerne foretrækker fortsat "nogle at snakke med", når de køber hvidevarer og elektronik.
Elgiganten afslutter regnskabsåret 2023-2024 med et overskud, trods faldende efterspørgsel på elektronik og hvidevarer. Øget markedsandel og effektiv drift har været nøglen til succes.
Forbrugerne har lært lektien: de ved godt, stort set, hvor længe hvidevarerne holder.
Køb af hvidevarer er en breddesport. Næsten alle er involveret, når der træffes beslutning om nye hvidevarer.
Forbrugernes humør har længe været i dybfryseren eller i al fald i det mellemfornøjede område.
1. halvår 2024 gav ikke et løft for afsætningen af hvidevarer. Afsætningen af skærme voksede.
Distributionen af træningsmaskiner fra Total Gym overtages af Witt, som hermed bekræfter sin status som et af de mest alsidige medlemmer af APPLiA Danmark.
Norge har haft det i årevis - og nu får Danmark det også: en pris for årets bedste produkter inden for hvidevarer og elektronik.
Markedet 2024 er ikke kommet flyvende fra start. April-afsætningen for hårde hvidevarer i Danmark var dog, isoleret set og målt med APPLiA Danmark markedsdata, opløftende. En fremgang på 8% i værdi og 10,6% i styksalg.
Forbrugertillid er på vej tilbage - 2025 kan blive året, hvor afsætningen vender.