Hvidevarekoncernen Whiteaway Group har foretaget et strategisk opkøb af Bolind, som leverer hvidevarer til det almene boligmarked i Danmark.
Whiteaway Group har netop indgået en betinget aftale om opkøb af Bolind A/S fra Søborg, som er Danmarks største leverandør til boligorganisationer i Danmark. Bolind blev for mere end 70 år siden skabt af boligorganisationerne selv.
Opkøbet understøtter Whiteaways ambition om at vinde det danske B2B-marked for hvidevarer.
– Bolind har stærke kompetencer og et unikt kendskab til den almene boligsektor i Danmark, stærkt understøttet af teknologi og solid kundeservice. Vores ambition er klart at videreudvikle og styrke Bolind-brandet imod boligsektoren og udvide den position, som de allerede i dag har på markedet, siger Thomas Zeihlund, adm. direktør i Whiteaway Group.
De seneste år har Whiteaway oplevet store vækstrater på salg til professionelle og erhverv – både gennem Whiteaway Erhverv og gennem de 68 Skousen-butikker i Danmark.
Perfekt match
Hos Bolind A/S er der stor glæde over aftalen.
– Whiteaway Group er på mange måder den rigtige ejer for Bolind. Dels fordi Whiteaway Group kan tilføre Bolind kompetencer, som kan styrke koncepterne ud imod den danske boligsektor og gøre vores position her endnu stærkere, og dels fordi jeg oplever Whiteaway Group som en meget stærk spiller på det danske marked, drevet af gode sunde værdier, der på mange måder matcher de værdier, vi også efterlever i Bolind, siger Peter Andersen, som er direktør i Bolind.
Holdet fortsætter
Bolind fortsætter som et selvstændigt selskab med samme team. Den nuværende direktør Peter Andersen overgår til en rolle som Sales Director & Head of Integration med reference til Morten Hammelsvang, som er Chief Business Sales Officer i Whiteaway Group.
Bolind omsatte i 2022 for 240 mio. kr. og er organiseret som et aktieselskab – ejet af en række almene boligforeninger.
Aftalen om opkøbet er betinget af accept fra alle aktionærerne i Bolind samt godkendelse fra de danske konkurrencemyndigheder.
whiteawayLæs også....
2024 blev et temmelig afdæmpet år for afsætningen af hvidevarer og små elektriske husholdningsapparater.
APPLiAs direktør har i nogle år været del af det teknologiske "spåmandspanel", som Berlingske Tidende bruger til at forudse året, vi går ind i. Hvad er tendenserne i teknologi - og hvad kan vi som forbrugere forvente?
Black Friday 2024 overgik efter alt at dømme - med afstand - Black Friday 2023.
Forbrugerne foretrækker fortsat "nogle at snakke med", når de køber hvidevarer og elektronik.
Inflation og usikkerhed udfordrer forbrugerne på det bæredygtige valg.
Elgiganten afslutter regnskabsåret 2023-2024 med et overskud, trods faldende efterspørgsel på elektronik og hvidevarer. Øget markedsandel og effektiv drift har været nøglen til succes.
Forbrugerne har lært lektien: de ved godt, stort set, hvor længe hvidevarerne holder.
Køb af hvidevarer er en breddesport. Næsten alle er involveret, når der træffes beslutning om nye hvidevarer.
Forbrugernes humør har længe været i dybfryseren eller i al fald i det mellemfornøjede område.
1. halvår 2024 gav ikke et løft for afsætningen af hvidevarer. Afsætningen af skærme voksede.