2. november 2023  |   Branchenyt  |   Marked

Whiteaway vinder markedsandele

Hvidevarekoncernen Whiteaway Group har offentliggjort årsregnskab for 2022/2023. Regnskabsåret, som blev afsluttet ved indgangen til august, viser en samlet omsætning på 2,3 mia. kr. og et resultat efter skat på 15 mio. kr.

Marked
2. november 2023  |   af Søren Bang Hansen

Trods et faldende hvidevaremarked på tværs af Skandinavien har hvidevarekoncernen formået at levere en omsætning på niveau med forrige regnskabsår. Indtjeningen betegnes som tilfredsstillende – på baggrund af udfordrende markedsvilkår og store strategiske investeringer foretaget i det forgange år.

– Vi leverer et resultat, som vi alt taget i betragtning kan være tilfredse med. I lyset af et faldende og særdeles udfordret skandinavisk hvidevaremarked formår vi at vinde markedsandele og samtidig levere en sund top- og bundlinje, alt imens vi har foretaget vigtige og store strategiske investeringer. Det har krævet hårdt arbejde og stor dedikation fra alle medarbejdere, både på kontorerne i Danmark og Sverige og ude i de enkelte Skousen-butikker. De fortjener alle en stor tak for indsatsen, siger Thomas Zeihlund, CEO for Whiteaway Group.
Han pointerer samtidig, at Whiteaway Group foruden de bevidste strategiske investeringer og valutaudfordringer var kommet ud på niveau med sidste år.

Nye investeringer
Whiteaway Group har i det seneste regnskabsår foretaget flere investeringer i forretningsstrategiske tiltag med det formål at udvikle forretningen i takt med markedet og samtidig vinde markedsandele på tværs af Skandinavien. Planen er at fortsætte den linje i de kommende år, hvor der blandt andet vil blive investeret betydeligt i at udvikle virksomhedens digitale infrastruktur.

– Markedet for hvidevarer er under tydelig forandring, og vi forventer, at de mere konservative forbrugsmønstre vil fortsætte en rum tid endnu. I en sådan situation er det afgørende at holde fast og have modet til at udvikle forretningen, så den er rustet til fremtiden. Vi har allerede igangsat en række vigtige strategiske initiativer – udvikling af digital infrastruktur, optimering af arbejdsgange og processer og skærpelse af sortiment og kategorier, blot for at nævnt et par stykker. Det vil alt sammen hjælpe os med at indfri vores ambitioner, og vi kommer til at fortsætte med at investere i udvikling af forretningen i de kommende år, uddyber Thomas Zeihlund.

Fokus på bæredygtighed
Samtidig vil Whiteaway Group øge sit fokus på bæredygtighedsinitiativer på tværs af forretningen. I det seneste regnskabsår har koncernen blandt andet lanceret abonnementstjenesten Rent, som kan forlænge levetiden på hvidevarer ved at tilbyde kunder at abonnere på en vaskemaskine eller tørretumbler som alternativ til et køb.

– Der bliver tænkt rigtig mange gode bæredygtighedstanker i vores branche, men som industri har vi et fælles ansvar for at gøre mere – meget mere. Meget kan og skal gøres på produktions- og distributionssiden, men det største energiforbrug er faktisk på forbrugersiden. Her tror jeg på, at vi i Whiteaway Group kan gøre en forskel ved at guide vores kunder mod de rette produktvalg. Med branchens suverænt højeste kundetilfredshed er vi virkelig godt rustet her. Det kommer vi til at prioritere højt på vores dagsorden i de kommende år, slutter Thomas Zeihlund.

Whiteaway Group

– Blev stiftet i 2003.
– Sælger hvidevarer til kunder i Danmark, Sverige og Norge gennem 12 webshops og 87 Skousen-butikker, hvoraf de 67 ligger i Danmark.
– Er majoritetsejet af Heartland.

nordiske markeder | whiteaway
Del på

Tilmeld dig automatisk advisering om nyheder fra Hvidvare-Nyt - klik her
Læs også....
2025 i spåkuglen 
APPLiAs direktør har i nogle år været del af det teknologiske "spåmandspanel", som Berlingske Tidende bruger til at forudse året, vi går ind i. Hvad er tendenserne i teknologi - og hvad kan vi som forbrugere forvente?

Black Friday blev god 
Black Friday 2024 overgik efter alt at dømme - med afstand - Black Friday 2023.

Den fysiske butik er favoritten
Forbrugerne foretrækker fortsat "nogle at snakke med", når de køber hvidevarer og elektronik.

Viljen til at betale for “bæredygtig” falder
Inflation og usikkerhed udfordrer forbrugerne på det bæredygtige valg.

Elgiganten øger overskud  
Elgiganten afslutter regnskabsåret 2023-2024 med et overskud, trods faldende efterspørgsel på elektronik og hvidevarer. Øget markedsandel og effektiv drift har været nøglen til succes.

Hver tredje er loyal
Loyaliteten mod varemærker og salgssteder er ca. 35%, når der købes nyt.

Forbrugerne ved, hvad de køber
Forbrugerne har lært lektien: de ved godt, stort set, hvor længe hvidevarerne holder.

Breddesport 
Køb af hvidevarer er en breddesport. Næsten alle er involveret, når der træffes beslutning om nye hvidevarer.

Forbrugernes humør er bedre
Forbrugernes humør har længe været i dybfryseren eller i al fald i det mellemfornøjede område.

Afsætning uden Schwung
1. halvår 2024 gav ikke et løft for afsætningen af hvidevarer. Afsætningen af skærme voksede.

Witt satser på træningsudstyr
Distributionen af træningsmaskiner fra Total Gym overtages af Witt, som hermed bekræfter sin status som et af de mest alsidige medlemmer af APPLiA Danmark.