2. november 2023  |   Branchenyt  |   Marked

Whiteaway vinder markedsandele

Hvidevarekoncernen Whiteaway Group har offentliggjort årsregnskab for 2022/2023. Regnskabsåret, som blev afsluttet ved indgangen til august, viser en samlet omsætning på 2,3 mia. kr. og et resultat efter skat på 15 mio. kr.

Marked
2. november 2023  |   af Søren Bang Hansen

Trods et faldende hvidevaremarked på tværs af Skandinavien har hvidevarekoncernen formået at levere en omsætning på niveau med forrige regnskabsår. Indtjeningen betegnes som tilfredsstillende – på baggrund af udfordrende markedsvilkår og store strategiske investeringer foretaget i det forgange år.

– Vi leverer et resultat, som vi alt taget i betragtning kan være tilfredse med. I lyset af et faldende og særdeles udfordret skandinavisk hvidevaremarked formår vi at vinde markedsandele og samtidig levere en sund top- og bundlinje, alt imens vi har foretaget vigtige og store strategiske investeringer. Det har krævet hårdt arbejde og stor dedikation fra alle medarbejdere, både på kontorerne i Danmark og Sverige og ude i de enkelte Skousen-butikker. De fortjener alle en stor tak for indsatsen, siger Thomas Zeihlund, CEO for Whiteaway Group.
Han pointerer samtidig, at Whiteaway Group foruden de bevidste strategiske investeringer og valutaudfordringer var kommet ud på niveau med sidste år.

Nye investeringer
Whiteaway Group har i det seneste regnskabsår foretaget flere investeringer i forretningsstrategiske tiltag med det formål at udvikle forretningen i takt med markedet og samtidig vinde markedsandele på tværs af Skandinavien. Planen er at fortsætte den linje i de kommende år, hvor der blandt andet vil blive investeret betydeligt i at udvikle virksomhedens digitale infrastruktur.

– Markedet for hvidevarer er under tydelig forandring, og vi forventer, at de mere konservative forbrugsmønstre vil fortsætte en rum tid endnu. I en sådan situation er det afgørende at holde fast og have modet til at udvikle forretningen, så den er rustet til fremtiden. Vi har allerede igangsat en række vigtige strategiske initiativer – udvikling af digital infrastruktur, optimering af arbejdsgange og processer og skærpelse af sortiment og kategorier, blot for at nævnt et par stykker. Det vil alt sammen hjælpe os med at indfri vores ambitioner, og vi kommer til at fortsætte med at investere i udvikling af forretningen i de kommende år, uddyber Thomas Zeihlund.

Fokus på bæredygtighed
Samtidig vil Whiteaway Group øge sit fokus på bæredygtighedsinitiativer på tværs af forretningen. I det seneste regnskabsår har koncernen blandt andet lanceret abonnementstjenesten Rent, som kan forlænge levetiden på hvidevarer ved at tilbyde kunder at abonnere på en vaskemaskine eller tørretumbler som alternativ til et køb.

– Der bliver tænkt rigtig mange gode bæredygtighedstanker i vores branche, men som industri har vi et fælles ansvar for at gøre mere – meget mere. Meget kan og skal gøres på produktions- og distributionssiden, men det største energiforbrug er faktisk på forbrugersiden. Her tror jeg på, at vi i Whiteaway Group kan gøre en forskel ved at guide vores kunder mod de rette produktvalg. Med branchens suverænt højeste kundetilfredshed er vi virkelig godt rustet her. Det kommer vi til at prioritere højt på vores dagsorden i de kommende år, slutter Thomas Zeihlund.

Whiteaway Group

– Blev stiftet i 2003.
– Sælger hvidevarer til kunder i Danmark, Sverige og Norge gennem 12 webshops og 87 Skousen-butikker, hvoraf de 67 ligger i Danmark.
– Er majoritetsejet af Heartland.

nordiske markeder | whiteaway
Del på

Tilmeld dig automatisk advisering om nyheder fra Hvidvare-Nyt - klik her
Læs også....
Alfreds anvisninger 
Hvordan lykkes man med at sælge kvalitetsprodukter i et trægt marked? Det var temaet, da APPLiA 18. april 2024 afholdt branchedag og årsmøde på KolleKolle i Værløse.

Nyt liv til gamle støvsugere
Gamle støvsugere kan noget, de nye ikke kan, mener Nicole Kiel Broch. Hun har været omgivet af støvsugere hele sit liv – og lancerer nu et nyt koncept for ”retrostøvsugere”.

Januar 2024 var positiv  
For første gang i 14 måneder viser afsætningen af hvidevarer og små elektriske husholdningsapparater en positiv udvikling.

Ztove – med en enkelt grads præcision
En mislykket pandekage var starten. På Fyn ligger en ung dansk virksomhed, der vil sikre, vi kan lave mad ved præcise temperaturer. Hvidvare-Nyt har besøgt Ztove, som er nyt medlem af APPLiA Danmark.

SMEG med usædvanligt tilbud 
Den italienske producent SMEG giver fra og med 1. februar 2024 et usædvanligt tilbud: prøv produkter i 100 dage i ro og mag - og returnér varerne med fuld fortrydelsesret.

2023 var noget hø
Markedet i 2023 var negativt. Lyspunkterne var bl. a. vaskemaskiner og især årets højdespringer: airfryeren!

Black Week er dobbelt op
GfK: Forbrugerne køber de dyrere "premium"-produkter i Black Week.

Whiteaway i stort opkøb
Hvidevarekoncernen Whiteaway Group har foretaget et strategisk opkøb af Bolind, som leverer hvidevarer til det almene boligmarked i Danmark.

Lyse udsigter for Black Friday?
Ny undersøgelse fra Dansk Industri viser, at detailhandlerne kan se frem til en god Black Friday – især når det gælder elektronik og el-udstyr.

Udfordrende Black Friday
3,4 mia. kr. er, hvad danske forbrugere forventes at købe ind for på i Black Friday og i Black Week 2023.

Hvidevarer tilbage i byens centrum
Miele åbnede 31. august sit nye Experience Center i København. Miele vil nudge og uddanne forbrugeren til bedre brug af produkterne.


Annonce