20. februar 2024  |   Branchenyt  |   Marked

Ztove – med en enkelt grads præcision

En mislykket pandekage var starten. På Fyn ligger en ung dansk virksomhed, der vil sikre, vi kan lave mad ved præcise temperaturer. Hvidvare-Nyt har besøgt Ztove, som er nyt medlem af APPLiA Danmark.

Marked
20. februar 2024  |   af Henrik Egede

ODENSE – Hvorfor egentlig ikke?

Hvorfor skulle Danmark som førende it- og teknologiland ikke være hjemsted for en digital virksomhed, der har ambition om at ændre vores måde at lave mad på?

Hvorfor skulle en ung hvidevarevirksomhed ikke ligge på Fyn og være en indirekte spin-off fra det fynske roboteventyr?

Og hvorfor skal forbrugerne ikke kunne lave mad ved præcise temperaturer i stedet for ved tilnærmet temperatur. Når vi ubesværet kan måle vores puls, vores daglige antal skridt og vores REM-søvn, har vi så ikke ”krav på”, at fremtidens madlavning er præcis og understøttes digitalt?

Først i verden

Historien bag den fynske start-up virksomhed Ztove er enkel.

I 2016 ville ingeniør Peter Favrholdt stege en pandekage med sin tre-årige søn. Peter blev frustreret over, at pandekagerne blev meget forskellige og resultaterne altid var uforudsigelige. Peter fik ideen til, at dette måtte man kunne gøre bedre.

I dag, efter en del forsøg, en del dialog med det kulinariske miljø og efterfølgende produktudvikling, kan Peter Favrholdt stege sine pandekager med præcision. Ztove har som den første virksomhed i verden – via patenterede løsninger – markedsført en løsning, hvor forbrugeren kan anvende sin induktionskogeplade med en præcision ned til en enkelt grad.

Ztove patenter

– Ztove har hjemtaget to patenter på den kerneteknologi, der ligger bag virksomhedens løsninger.
– Ztove har desuden fem patenter til godkendelse.

Kernen i innovationen er en sensor, der er indbygget i bunden af gryden eller panden. Den har via håndtaget direkte forbindelse med en chip i håndtaget. Denne chip sladrer i realtid til en app om temperaturen på kogepladen.

Og præcision betyder noget i madlavning. Kyllingebryst uden skind bliver bedst ved 170 grader, andebryst bedst ved 180 grader, mens laks uden skind skal have 195 grader …

Hvidvare-Nyt er på besøg hos Ztove kort før frokosttid. Medarbejderne koger ris og steger en frokostbøf. På en app følger forbrugeren den præcise temperatur i panden eller gryden. Og den præcise tid for det bedste resultat er målt ud.  Medarbejderen kan trygt passe samtaler og mails. Frokostmaden er i trygge hænder og risene brænder ikke på …

Temperatur i realtid. Med patenter er Ztove efter eget udsagn eneste virksomhed i verden, der kan styre temperaturen på kogepladen præcist. Her koges ris og steges bøf.

Ztoves produkter består bl.a. af:

– Kogeplader i 60 og 80 cm bredde.
– Kogeplade i 80 cm bredde med downdraft emhætte.
– Gryder og pander med indbygget chip og elektronik til temperaturmåling.

Konceptet er ved at vække opmærksomhed både i det danske marked og udenfor. Ztove sælger i dag produkter i eget navn primært på nettet.   

”Det har været spændende at følge virksomhedens rejse siden 2016”, siger Charlotte Hybschmann Jacobsen, der i dag er direktør fra Ztove.

”Fra en fase, hvor vi udviklede og indhøstede erfaring til dag, hvor vi ligesom andre virksomheder har fokus på logistik, salg og service”, siger Charlotte Jacobsen, mens hun viser rundt i den kombinerede lagerhal og montage-hal, der ligger på en sidevej bag virksomhedens administrative hovedkvarter.

Hvad med auto-tænd?

Ztove har i dag 15 ansatte og er et blandet hold af software-ingeniører, sælgere, studentermedarbejdere og kokke – alle med en interesse i præcisions-madlavning.

”De perfekte pandekager var starten. Men jeg blev hurtigt klar over, at jeg havde fået en idé med en længere rækkevidde. En ide, der ville kunne revolutionere madlavningen”, siger Peter Favrholdt i dag.

Ztoves hovedpersoner består af:

Charlotte Hybschmann Jacobsen, CEO
Thomas Mortensen, marketingchef
Jeppe Bredahl Rasmussen, produktchef

Bestyrelsen i Ztove

Henrik Engel Eichen, formand. Tidligere direktør Quooker.
Kristian Hansen, tidl. direktør ASKO/Gorenje
Jens Mølby, investor. tidl, direktør EIFO
Niels Jul Jacobsen, investor. Founder og direktør MiR og Capra Robotics.

Ztove fortsætter, otte år efter Peters pandekage-frustration, sin innovative rejse. Selskabet kan nu daglig høste data og erfaringer fra virkelige kunder og fødevareeksperter – og fortsætte produktudviklingen.

Målet er at nå ud til private forbrugere i Danmark og verden over. Målet er at servicere forbrugerne på samme niveau, som branchen i øvrigt gør det. Indtil videre har Ztove holdt sig ude af salg til den professionelle verden, da dette stiller store krav til hurtig service døgnet rundt. Men intet er udelukket – heller ikke et fremtidigt partnerskab med etablerede globale spillere i hvidevarebranchen.

Ztove giver købelovens garanti på produkterne. Og giver forbrugeren ret til at returnere produkterne kvit og frit efter en 100 dags prøveperiode.

Præcision på en enkelt grad. Dette løfte gælder, når forbrugeren anvender en Ztove kogeplade og Ztove isenkram samtidigt. Anvendt hver for sig fungerer produkterne naturligvis også – men uden den præcise temperaturmåling.

”Hvorfor er auto-tænd for induktionskogeplader ikke lovligt, når man faktisk kan styre temperaturen”, spørger Charlotte Hybschmann Jacobsen, direktør i Ztove.

Nyt APPLiA-medlem

Ztove har meldt sig ind i APPLiA Danmark pr. 1. januar 2024.  

”Vi går ind i APPLiA, fordi vi gerne vil have et ansigt i branchen og vil vise, at vi er en seriøs leverandør til markedet. Desuden har APPLiA en række services som markedsdata, support omkring købelov og lovgivning, som vi kan nyde godt af”, siger Charlotte Hybschmann Jacobsen.

Og så er Ztove ikke færdig med produktudviklingen:

”Det er ikke kun pandekagerne. Der er fortsat ting, vi ikke kan forstå og gerne vil udfordre”.

”Forbrugerne kan i dag fjernstyre vaskemaskinen og kaffemaskinen, så den kan tænde automatisk. Indtil videre har myndighederne ikke tilladt dette for induktionskogeplader. Vi vil gerne udfordre dette. Hvorfor er auto-tænd ikke lovligt? Hvorfor skal forbrugeren ikke kunne sætte ris eller kartofler over i bilen på vej hjem fra jobbet?”, spørger Ztove-direktøren.

”Vi ved, det har med sikkerhed at gøre. Men netop med Ztove kan vi kontrollere temperaturen og dermed sikkerheden”, tilføjer direktøren.

Ztove har for nærværende ikke produkter hos forhandlere eller i køkkenbranchen. Ztoves produkter kan ses i virksomhedens showroom på Landbrugsvej 10, 5250 Odense og på www.ztove.dk

Ztove har administration og lager/montage i den sydlige del af Odense, klos op ad en mere traditionel spiller i den danske fødevarebranche: Dalum Landbrugsskole.
applia | charlotte hybschmann jacobsen | innovation | nyt medlem | peter favrholdt | produktnyt | produktudvikling | temperaturmåling | ztove
Del på

Tilmeld dig automatisk advisering om nyheder fra Hvidvare-Nyt - klik her
Læs også....
2024 og hurtigt videre
2024 blev et temmelig afdæmpet år for afsætningen af hvidevarer og små elektriske husholdningsapparater.

2025 i spåkuglen 
APPLiAs direktør har i nogle år været del af det teknologiske "spåmandspanel", som Berlingske Tidende bruger til at forudse året, vi går ind i. Hvad er tendenserne i teknologi - og hvad kan vi som forbrugere forvente?

Black Friday blev god 
Black Friday 2024 overgik efter alt at dømme - med afstand - Black Friday 2023.

Den fysiske butik er favoritten
Forbrugerne foretrækker fortsat "nogle at snakke med", når de køber hvidevarer og elektronik.

Viljen til at betale for “bæredygtig” falder
Inflation og usikkerhed udfordrer forbrugerne på det bæredygtige valg.

Elgiganten øger overskud  
Elgiganten afslutter regnskabsåret 2023-2024 med et overskud, trods faldende efterspørgsel på elektronik og hvidevarer. Øget markedsandel og effektiv drift har været nøglen til succes.

Hver tredje er loyal
Loyaliteten mod varemærker og salgssteder er ca. 35%, når der købes nyt.

Forbrugerne ved, hvad de køber
Forbrugerne har lært lektien: de ved godt, stort set, hvor længe hvidevarerne holder.

Breddesport 
Køb af hvidevarer er en breddesport. Næsten alle er involveret, når der træffes beslutning om nye hvidevarer.

Forbrugernes humør er bedre
Forbrugernes humør har længe været i dybfryseren eller i al fald i det mellemfornøjede område.

Afsætning uden Schwung
1. halvår 2024 gav ikke et løft for afsætningen af hvidevarer. Afsætningen af skærme voksede.