30. september 2025  |   Produktpris 2025

APPLiA Produktpris 2025: Juryen deler trends, forventninger og personlige favoritter

Som optakt til APPLiA Produktpris 2025 giver vi jer muligheden for at lære vores jury lidt bedre at kende. Vi har mødt dem til en snak om alt fra de nyeste trends, personlige must-haves i hjemmet til deres forventninger og håb til årets nominerede produkter. Hvilke tendenser ser du i branchen lige nu og hvad […]

Produktpris 2025
30. september 2025  |   af Line

Som optakt til APPLiA Produktpris 2025 giver vi jer muligheden for at lære vores jury lidt bedre at kende. Vi har mødt dem til en snak om alt fra de nyeste trends, personlige must-haves i hjemmet til deres forventninger og håb til årets nominerede produkter.

Jonathan Lorentzen, Buying Director SDA hos Elkjøp

Hvilke tendenser ser du i branchen lige nu og hvad tror du vil præge de nominerede produkter i år?

Vi ser nye trends tage fart. F.eks. har ismaskiner fået et comeback med innovative modeller. Samtidig vokser markedet for robotter, både til rengøring indendørs og græsslåning udendørs. Generelt får forbrugerne mere teknologi og avancerede funktioner til lavere priser end tidligere.

Hvad har du særligt fokus på, når du vurderer produkterne til Produktprisen i år?

Et produkt skal skille sig ud – enten med mere værdi for pengene eller med ægte innovation. Det skal fungere i praksis og ikke kun være en gimmick. Reelle behov skal løses, men produkter der skaber glæde, har også værdi. Kvalitet og levetid er afgørende.

Dit personlige ”must-have” i hjemmet lige nu?

En god espressomaskine. Den er ikke banebrydende, men et dagligt must-have i mit hjem.

Er der et produktområde i branchen, som du drømmer om at se mere innovation inden for?
Jeg savner mere innovation inden for madlavning, særligt tilpasset det nordiske køkken. Mange køkkenmaskiner har stort set været uændrede i årtier – her er der plads til nytænkning.

Richard Herriott, Associate Professor, Lab for Social Design, Kolding School of Design

Hvilke tendenser ser du i branchen lige nu og hvad tror du vil præge de nominerede produkter i år
Jeg oplever en stigende interesse for dekorative effekter, teksturer og brugen af farver. Mangfoldigheden af tilgange betyder, at mange forskellige idéer bliver afprøvet. Vi vil derfor se en bred vifte af innovationer snarere end én enkelt idé, der dominerer.

Hvad har du særligt fokus på, når du vurderer produkterne til Produktprisen i år?
Jeg lægger særlig vægt på en tæt integration mellem form og konstruktion, design med fokus på lang levetid og adskillelse samt intelligent brug af farver og materialer.

Dit personlige ”must-have” i hjemmet lige nu?
En kapselfri kaffemaskine ville være mit valg. Jeg nyder bekvemmeligheden ved kapselmaskiner, men ønsker samtidig at reducere emballagespild.

Er der et produktområde i branchen, som du drømmer om at se mere innovation inden for?
Brugergrænsefladerne på komfurer har ikke set væsentlige forbedringer i over 20 år. Der er behov for en tilbagevenden til enkelhed gennem innovativ og brugervenlig design.

Torben Vognsen, Redaktør på INPUT.

Hvilke tendenser ser du i branchen lige nu og hvad tror du vil præge de nominerede produkter i år??
AI præger næsten alle produktkategorier og kombineret med Matter-standarden og smartere digitale assistenter vil det revolutionere smarthome-markedet de næste år. Jeg tror vi kommer til at se en frigivelse af tid i hjemmet der virkelig kan få betydning når flere funktioner bliver automatiseret.

Hvad har du særligt fokus på, når du vurderer produkterne til Produktprisen i år?

Hos Bo Bedre har vi særligt fokus på design. Funktionalitet er en selvfølge i dag – vi er kommet så langt på funktionalitet over hele linjen, at vi kan fokusere på design, hvis producenterne vil det. Derfor kommer jeg til at have øje på nye og interessante designs der ikke bare opfylder behovet, men også gør det elegant.

Dit personlige ”must-have” i hjemmet lige nu?
Robotstøvsugeren, der for blot få år siden var en decideret joke, blevet voksen – og en uundværlig hjælper. Den har erstattet manuel rengøring i mit hjem og er en sand gamechanger.

 Er der et produktområde i branchen, som du drømmer om at se mere innovation inden for?

Der er generelt behov for mere brugervenlighed. Smarte funktioner skal kun tilføjes, når de giver reel værdi. AI kan hjælpe med at skære støj fra, men indtil da bør producenterne prioritere enkle og intuitive løsninger.

Thomas Boysen, Category Manager hos Whiteaway Group

Hvilke tendenser ser du i branchen lige nu og hvad tror du vil præge de nominerede produkter i år?

AI, bæredygtighed og smart home er en tydelig tendens. Alle 3 tendenser er noget der skal enten skal gøre brugen nemmere eller hjælpe forbrugeren med at reducere deres forbrug når de bruger apparaterne. MDA er en relativ kedelig branche ift. innovationer, men meget af den fornyelse der kommer, ser vi fra Asien – tidligere Sydkorea, nu mere Kina.  

Hvad har du særligt fokus på, når du vurderer produkterne til Produktprisen i år?

Varen skal være tilgængelig i vores del af branchen, og så skal produktet have en funktionalitet som jeg ser en reel værdi i, i hverdagen.

Derudover skal produktet adskille sig fra det vi kender, enten ved design, forbrug eller ved at dække et behov jeg faktisk ikke kendte før jeg ’mødte’ produktet.

Dit personlige ”must-have” i hjemmet lige nu?

Der er vel reelt ganske få af mine elektroniske produkter, som jeg ville undvære, særligt MDA-varerne som bruges mange gange dagligt, uden at man tænker så meget over det. Men en must-have, som jo egentlig bare er en nice-to-have, er min espressomaskine.

Er der et produktområde i branchen, som du drømmer om at se mere innovation inden for?

Håber at bliver overrasket her…

Del på

Tilmeld dig automatisk advisering om nyheder fra Hvidvare-Nyt - klik her

Annonce