I Danmark har Black Friday de senere år udviklet sig fra en enkelt dag til en hel weekend – og nu uge med tilbud. Både fysiske butikker og webshops forbereder sig på en stor tilstrømning af kunder. Mange kæder og butikker lancerer onlinekampagner allerede tidligt om morgenen, mens de største butikker i byerne trækker kunder […]
I Danmark har Black Friday de senere år udviklet sig fra en enkelt dag til en hel weekend – og nu uge med tilbud. Både fysiske butikker og webshops forbereder sig på en stor tilstrømning af kunder. Mange kæder og butikker lancerer onlinekampagner allerede tidligt om morgenen, mens de største butikker i byerne trækker kunder til med eksklusive “doorbusters”. Men hvad kan vi forvente af Black Friday 2025? Hvilke produkter løber med de høje salgstal og hvor vælger forbrugerne at handle henne? Det har vi spurgt to profiler fra elektronikbranchen om.
Med dugfriske prognosetal fra Adobe, en amerikansk teknologivirksomhed kendt for både kreativ software og digitale analyseværktøjer, spås det, at USA kigger ind et rekordstort julesalg med onlinehandel for over 250 milliarder dollars. Ifølge prognosen, vil det særligt være mobilshopping og AI-assisteret research som sætter nye standarder og rabatterne ser ud til at nå hidtil usete højder. Selvom Danmark aldrig når helt op på de amerikanske milliardtal, betyder konkurrencen om forbrugernes penge stadig, at priserne presses, og rabatterne bliver markante. Black Friday er ikke længere kun for amerikanerne – det er også blevet en fast del af danskernes juleshopping. For Philip Læborg, Customer Success Manager hos analysehuset NIQ/GfK er tendensen klar: Grænsen mellem Black Friday og julehandlen bliver mere og mere udvisket.

”Vi ser, at Black Friday breder sig over flere dage og i stigende grad flyder sammen med julehandlen. Det er en naturlig udvikling, som påvirker både forbrugernes adfærd og butikkernes strategier,” fortæller Philip Læborg.
Det støttes op fra Peder Stedal, administrerende direktør hos Elgiganten ” Vi håber på at kunderne kommer, vi har i hvert fald forberedt os minutiøst og der er mange nye produkter og ny spændende teknologi på hylderne. Markedet virker lidt mere positivt, så vi ser frem til både Black Friday og julehandlen generelt
Black Friday trækker danskerne ud i butikkerne igen
Kigger man på tal fra 2024 fra GfK/NIQ, ses en generel stigning i Black Friday-handlen. Interessant er det dog, at offline-handlen voksede med 5,5 %, mens onlinesalget faldt med 2,2 %. Danskerne valgte altså de fysiske butikker til i jagten på de gode tilbud.

Ifølge Peder Stendal, administrerende direktør for Elgiganten, følger danskerne med den voksende Black Friday-interesse, “Black Friday har vokset sig større og større over de sidste 10 år, og er noget i dag mange danskere sætter tid af til, så de laver en shoppingdag ud af det.”
Det er dog vanskeligt at spå om de kommende års væksttal, vurderer Philip: “Jeg forventer ikke de store forskydninger næste år. Markedet har fundet et leje, men udviklingen i handelsmønstrene vil fortsætte med at udjævne forskellen mellem Black Friday og julesalget.”
Globale tendenser skaber usikkerhed
Geopolitiske forhold spiller også ind. Nye tariffer og beskatninger flytter varer væk fra USA og mod Europa – og det kan potentielt give flere produkter på hylderne og måske endda bedre tilbud.
”Der er dog en vis usikkerhed – særligt i forhold til Kina. Hvordan de vælger at agere, kan få betydning for både pris og udbud,” siger Læborg.
Forbrugerne investerer i sig selv – også til black friday
Når det gælder produkttrends, er sundhed og skønhed fortsat i vækst. Forbrugerne er villige til at betale mere for premium-produkter i kategorier, der relaterer til velvære, sundhed og selvforkælelse og netop denne kategori vil vi også se høje salgstal på til black friday, spår Philip.
”Folk vil gerne betale for kvalitet og for produkter, der gør livet lettere. Funktionelle opgraderinger – altså produkter, der tilfører reel værdi i hverdagen – har for alvor fået fat,” fortæller Philip.
Black Friday – fortsat i vækst og fokus
Black Friday har udviklet sig fra en enkelt dag med tilbud til en hel uge, hvor forbrugerne planlægger og prioriterer deres køb. Dagen giver ikke blot et indblik i forbrugernes aktuelle adfærd, men også i, hvordan detailhandlen formår at tilpasse sig nye forventninger, teknologier og globale markedsforhold.
Selvom fremtiden altid rummer usikkerhed – både hvad angår priser, udbud og globale tendenser – står det klart, at Black Friday fortsætter med at sætte dagsordenen for, hvordan vi shopper i november og indleder julesæsonen – vi venter i spænding.
Læs også....
Fra 1. november 2025 bliver Witt Denmark A/S officiel distributør af Haier og Candy i hele Norden. Aftalen dækker Danmark, Sverige, Norge, Finland og Island og markerer en strategisk udvidelse for begge parter. For Witt er samarbejdet en naturlig forlængelse af virksomhedens portefølje af internationale brands, mens det for Haier Europe er et vigtigt skridt […]
USA har som bekendt igen skruet op for toldsatserne – denne gang med konsekvenser for Europæiske eksportører af hvidevarer og elektronik. Det har sat gang i arbejdet i APPLiA Europe for at beskytte europæiske virksomheder og forhandle bedre vilkår for eksporten. Der har ikke været stille på toldområdet med daglige nyheder fra USA siden Trumps […]
Et stigende antal danskere foretrækker i dag, at hjemmets elektronik smelter sammen med indretningen i stedet for at dominere den. Fjernsyn og højttalere skal ikke længere fungere som markante møbler, men snarere indgå som en naturlig del af helheden. Flere vælger derfor deres elektronik ud fra, hvordan den passer ind i boligens stil og design. […]
Inden udgangen af første kvartal 2026 åbner POWER en ny butik i Fisketorvet Shoppingcenter i København. Det bliver kædens 29. butik i Danmark og markerer starten på endnu et år med ekspansion for elektronik- og hvidevarekæden. Den nye butik får et areal på omkring 1.100 m² og kommer til at rumme hele POWERs sortiment – […]
Fra den 1. oktober 2025 trådte producentansvaret for emballage i kraft. Virksomheder, der selv håndterer emballageaffald, kan nu søge økonomisk kompensation for indsamlingsomkostninger. For at gøre processen lettere har de kollektive ordninger Emballageretur og ERP Denmark lanceret en fælles digital løsning, affaldsanmodning.dk, hvor virksomheder hurtigt kan indberette data og ansøge om kompensation. Portalen inviterer alle […]
De’Longhi lancerer nu kampagnen “The Perfetto Instructions for Use” – et nyt kapitel i brandets Perfetto-univers, hvor skuespilleren Brad Pitt igen indtager hovedrollen. Filmen er instrueret af Oscar-vinderen Taika Waititi og markerer en fortsættelse af De’Longhis ambition om at forene italiensk design, innovation og livsstil. I filmen får Brad Pitt endnu en gang mulighed for […]
Elektronikbranchen får fra tid til anden kritik i offentligheden. Branchen bliver ofte beskyldt for at producere varer, der ikke holder længe nok – og som går i stykker lige efter, at garantien udløber. Samtidig bliver producenter og importører sat i bås med den “brug og smid væk”-kultur, som præger samfundet. Men ifølge Brian Asmussen, formand […]
Witt Denmark A/S indgår pr. 16. september partnerskab med Roborock og bliver hermed officiel distributør af deres kabelfrie robotplæneklippere i Danmark, Norge og Sverige. Sammen deler de to virksomheder en mission: at skabe værdi i hverdagen gennem innovative løsninger, der gør livet lettere for forbrugerne. Roborock, grundlagt i Beijing i 2014, har siden sin start markeret sig som en førende producent af robotteknologi med al […]
“Elektronikmarkedet er detailhandlens svar på Formel 1 – det går sindssygt stærkt,” siger Peder Stedal, administrerende direktør for Elgiganten Danmark. Han har været en del af kæden i knap 30 år og har arbejdet i mange forskellige roller – både i Danmark og i udlandet. Den lange tilknytning giver ham et indgående kendskab til Elgigantens […]
“For os er bæredygtighed først og fremmest, at vores produkter holder – og at vi tilbyder service, så de kan holde endnu længere,” fortæller Claus Larsen, administrerende direktør for Miele Danmark, da vi møder ham i virksomhedens hovedkontor i Glostrup.Miele-butikken i Glostrup summer af aktivitet. Her kommer både forhandlere og private kunder, der ofte på […]
Morten Liengaard har tilbragt næsten tre årtier i BSH – og faktisk hele sit arbejdsliv i hvidevarebranchen. Han begyndte som elev hos Miele i 1994 og kom i 1996 til Bosch/Siemens’ hvidevaredel, der siden blev til BSH Hvidevarer. Fra de første år som salgsassistent og siden logistikprojekter i München til dagens rolle som administrerende direktør […]
