En ny undersøgelse viser, at især yngre danskere bruger sommerferien på at være mere fysisk aktive end normalt – med god hjælp fra diverse gadgets.
Sommerferien er mere end kolde drinks og afslapning. En ny undersøgelse foretaget af Norstat på vegne af Samsung viser, at kun 14 % af danskerne sænker aktivitetsniveauet i ferien, mens hele 43 % øger aktivitetsniveauet. De resterende 43 % holder kadencen fra hverdagen.
Særligt de 18-29-årige går forrest, hvor over halvdelen bruger ferien på at være mere fysisk aktive end resten af året (57 %). Knap hver tredje unge (29 %) bruger sågar sommerferien som anledning til at komme i gang med træningen.
Det overrasker ikke livsstils- og brandingekspert Morten Saxnæs, der tidligere har undersøgt danskernes forhold til motion:
– Det er tydeligt, at ferie for mange ikke længere handler om bare at ligge stille. Det er en måde at gøre noget godt for sig selv på, og her hjælper teknologien rigtig meget. Med AI og sundhedsdata kan man lave små overskuelige træningsplaner og følge sin udvikling, uden det bliver surt. Jeg tror, vi i fremtiden kommer til at se, at ferieplanlægning ikke kun handler om, hvor man skal hen men også om, hvordan man har det undervejs.
Regionale forskelle
Borgerne i hovedstadsområdet er særligt flittige til at snøre løbeskoene i sommerferien. Her vurderer 49 %, at de er aktive i ferien, mens det hos naboerne i Region Sjælland kun er 33 %.
– Mange på Sjælland vælger at skrue ned i ferien, og det giver faktisk god mening. Vi har alle sammen brug for pauser og ro – og det kan også være sundt. Det handler ikke nødvendigvis om at være doven, men om at prioritere restitution, siger livsstils- og brandingekspert Morten Saxnæs og fortsætter:
– Det interessante er, at teknologi også kan bruges her. Når man tracker sin søvn eller sit stressniveau kan man faktisk få ret gode indsigter i kroppens behov for at tage den med ro. I fremtiden vil vi nok blive endnu bedre til at bruge teknologi – ikke bare til at træne mere, men også til at holde pauser på det rigtige tidspunkt.
samsung | træning | trendsLæs også....
Årets IFA-messe bød på noget så sjældent som en ny produktkategori - endda fra tre forskellige producenter.
Liebherrs motto på IFA 2025 i Berlin var “Moments to savour” – øjeblikke, hvor friske råvarer og perfekt tempererede drikkevarer skaber glæde og nydelse. Temperaturer, holdbarhed og kvalitet var også i centrum, da APPLiA talte med Jonas Haubjerg Grøn, salgsdirektør for MDA hos Witt A/S. “Vores køleskabe tjener sig selv ind. BioFresh-skufferne holder temperaturen tæt […]
Kampagner og rabatter virker. Den tyske forbruger venter til det rette produkt er på markedet til rette pris.
På årets IFA-messe i Berlin var kinesiske TCL blandt de virksomheder, der trak mange blikke. Elektronikgiganten, som allerede har markeret sig som en af verdens største tv-producenter, præsenterede en række nyheder og løftede sløret for sine langsigtede ambitioner på det europæiske marked. En del af strategien handler om synlighed: TCL har sikret sig sponsorater af […]
Kinesiske Hisense vil være verdens bedste på skærmkvalitet - ikke for de få, men for alle.
Berlin – På årets IFA-messe indledte Siemens fejringen af et særligt jubilæum: I 2026 er det 100 år siden, virksomheden lancerede sin første elektriske ovn. På pressemødet blev ovnen derfor sat i fokus, men samtidig præsenterede Siemens tre temaer, der skal kendetegne deres produkter de kommende år: Intelligent, Individuel og Initiativ. Intelligent: Ovn med AI […]
Hvis du følte, at AI blev nævnt meget på Samsungs pressemøde ved IFA 2025, så havde du ret. Hele 91 gange røg forkortelsen over talerstolen. Og det var ikke uden grund: Alt i Samsungs nye vision “AI Home: Future Living, Now” kredser om kunstig intelligens i hjemmet – ikke som fremtidsmusik, men som en del […]
Pizza på rekordtid og en digital højre hånd i køkkenet var de store nyheder hos AEG/Electrolux
Verdensøkonomien har de seneste år været præget af inflation, stigende renter og usikkerhed, som har gjort forbrugerne mere tilbageholdende med at investere i ny teknologi. Men billedet er nu ved at vende. Tal, der blev præsenterede på IFA, verdens største messe for forbrugerelektronik, viser, at markedet for forbrugerteknologi igen er i vækst – og særligt […]
Bosch har fokus på, at forbrugeren skal have fred i sindet - gennem styring af sit hjem.