4. juli 2024  |   Trends

Tema: 1974

Tag med på en tidsrejse til hvidevarerens (og forbruger-elektronikkens) Danmark for 50 år siden – med afsæt i sider fra datidens Hvidvare-Nyt.

Trends
4. juli 2024  |   af Henrik Egede

Hvordan så vaskemaskiner, køleskabe, og komfurer ud? Hvordan så de små elektriske husholdsapparater ud? Hvad var det for et “medieboom”, der blev talt om? Tag med på en tidsrejse gennem året 1974.

Kursus for reparatører

Hvidevarer er blevet ”talrigere og mere komplicerede, specielt de fuldautomatiske vaskemaskiner”. Derfor har der i 1974 været et øget behov for efteruddannelse af reparatører af hvidevarer – og dette blev i efteråret 1974 løst af brancheforeningen i samarbejde med Den Jydske Håndværker skole i Hadsten. 50 år senere, i 2024, er samarbejdet med DJH stoppet og efteruddannelsen genstartet i samarbejde mellem APPLiA og Syddansk Erhvervsskole i Odense.

Her undervises i fejlfinding. I alt var der tre kurser med 12 deltagere på hvert kursus.

Fuldautomatisk vask

Et område med innovation i 1974 var de fuldautomatiske vaskemaskiner. Candy, Vølund, Bauknecht, Miele… Mange havde dem. Bauknecht skriver i deres annonce, at ”der er langt mellem milepælene, når det drejer sig om tekniske landvindinger inden for maskiner til den daglige husholdning.” Men netop den fuldautomatiske vaskemaskine med ”bioprogrammer, ægte kogevask og krølfri centrifugering” er årets slagnummer.


“Fortravlet og kold tid…”

1970’erne bragte et medieboom, hvor TV, transistorradio og stereohøjttalere fandt vej til de fleste danske husstande. Radiobranchen bestod af en leverandørforening og en forening for forhandlerne. Det var i 1974 under overvejelse et etablere et Radiobranchens Hus. ”Radiobranchen sælger oplevelser. Behovet for oplevelser er voksende. I vores fortravlede og kolde tid er der ikke nogen mere effektiv måde at tilfredsstille dette behov på end gennem underholdningselektronikken,” sagde informationschef Leif Ahm til Hvidvare-Nyt.

Den Gamle By i Århus har etableret et 1974-miljø
med ”Pouls Radio”, en komplet TV- og radio-butik,
som i virkelighedens verden lå på gågaden i Hol
stebro. Produkterne, der solgtes, var især fra Bang
& Olufsen, Rank Arena, Blaupunkt, Tandberg, AKAI,
ITT Schaub Lorenz, Philips og Grundig. I bagbutik
ken var et værksted til reparation – cirkulær øko
nomi anno 1970’erne!

Miele flyttede til Ejby

Tyske Miele var kommet til Danmark i slutningen af 1960’erne. 1974 blev året, hvor Miele flyttede til deres nuværende adresse i Ejby (Glostrup) – og gjorde alle opmærksom på den ny adresse i Hvidvare-Nyt.


Filtersalt og vaskepulver

Hvidvare-Nyt havde i 1974 annoncer for tilbehør til hjemmets hvidevarer, små-el og elektronik. Således fandt både filtersalt og Omo-vaskepulver vej til læserne. Filtersalt til opvaskemaskinen giver ”rent service uden kalkslør”. Omos vaskepulver betyder, at forbru gerne ikke skal ”famle sig frem” til den bedste løsning.

Dansk Salt I/S var i 1974 en trofast annoncør i Hvidvare-Nyt.
Opvaskemaskiner var i 70’erne på vej ind i mange hjem.

Maskuline hvidevaredage

Diversitet var, efter billederne at dømme, ikke noget, man talte om i 1974… Organisatorisk var hvidevarebranchen dengang tæt forbundet med foreninger for forhandlere, isenkræmmere og radiobranchen. Foreningerne arbejdede sammen, og sager af fælles interesse blev drøftet. Der blev afholdt velbesøgte fælles ”hvidevaredage” på Hotel Nyborg Strand.

Danmarks Hvidevarehandler Forening til møde i Ebeltoft. Det er vist
mest hårlængden, der adskiller de mandlige hvidevarechefer.

15.000-17.000 medarbejdere

29. november 1974 havde Hvidevarebranchens Fællesråd foretræde for Folketingets Skatte- og afgifts udvalg. Anledningen var en fjernelse af 20 %-afgiften på branchens produkter. I forbindelse med branchens møde med politikere blev det fremhævet, at branchen beskæftiger ca. 15.000 17.000 personer, heraf 5.000 i produktion og 10.000 i detailleddet. Den danske eksport af hvidevarer havde i året en merværdi på anslået 300 mio. kr.

Danmark var eksportland for hvidevarer. I 1974 havde Vestfrost udvidet produktionsarealet til 25.000 kvm – og i juni blev en jernbanelinje direkte til fabrikken i Esbjerg åbnet. Her blev produceret til både forbrugere og professionelle.

Køleskabsdøren

Køleskabsdøren var i fokus i 1974. Den danske producent Gram er stor i markedet – og tilbyder både ”en arbejdsvenlig dør med masser af skønne multi-bokse” og vendbare døre. ”En dør er en dør, men ikke i Gram”.


Det, der mangler…

Hvad var fraværende for 50 år siden? Energimærker og bæredygtighed. Glæden ved ny funktionalitet er bærende for hele branchens annoncering. Ingen ”miljøbevidsthed”, hvilket faktisk er overraskende, da forurening og oliekrise var to store emner i starten af 1970’erne. Kun helt marginalt nævnes det bæredygtige, fx hos Vølund omkring sæbespild eller hos Bosch og Frigor omkring skånsom nedfrysning af frugt.


Moulinex til Danmark

1974 var året, hvor franske Moulinex kom til Danmark. I august-nummeret af Hvidvare Nyt annonceres indtoget – og senere på året viser virksomheden de mange SDA produkter i porteføljen. Moulinex var i 1974 Europas største producent af små elektriske husholdningsapparater. Moulinex er i dag en del af Groupe SEB og sælger internationalt, men ikke i Danmark, produkter under Moulinex-brandet.


20 % forbrugsafgift

Et hårdt slag under bæltestedet. Det var reaktionen fra brancheforeningen, da den smalle V-regering 8. maj 1974 samlede flertal for en ”forbrugs- og importbegrænsende afgift” på 20 % for elektriske husholdningsapparater og forbrugerelektronik. ”Ingen er i tvivl om, at forretningen Danmarks økonomiske situation ikke er den gunstigste. Det kræver selvsagt smertefulde indgreb at skulle rette en sådan situation op.

Men det kan ikke være meningen, at en enkelt branche skal rammes så hårdt,” lød det bittert i lederen i Hvidvare-Nyt i maj 1974. Der var grund til bekymringen. Afgiften blev indført med øjeblikkelig virkning og dæmpede virkelig forbruget. En enquete i august nummeret af Hvidvare-Nyt viser, at en række forhandlere og kæder meldte om en salgsnedgang på 20-30 %.

Brancheforeningen gik i efter året hårdt til værks og stillede i oktober 1974 forslag om fjernelse af afgiften. Dette blev behandlet af Folketinget i april 1975 og forkastet. Punktafgifter på hvidevarer og elektronik forblev en fast bestanddel af 1980’ernes skattepolitik og blev først fjernet pr. 1. januar 1990.

FEHA – datidens APPLiA – på politisk arbejde. Formanden forsøger at overbevise Ib Stetter (K) og Mogens Glistrup fra det nystartede Fremskridtspartiet om at få den forbrugsdæmpende afgift fjernet. Det tog 15 år at komme så vidt.

Vejledende priser

I 1974 var der ofte vejledende udsalgspriser på de produkter, der blev annonceret i Hvidvare-Nyt. I dag bringer vi aktuel information om produkter, innovation og tendenser – men ikke vejledende priser.

Braun Shaver med en vejledende pris på 248 kr.
Elprodukter til personlig pleje og wellness var på
vej frem i 70’erne. Føntørrere og shavere fyldte i
annoncerne.

Ventetider

1974 var et år, hvor problemer stod i kø. Hoover, verdens største støvsugerproducent, må i en annonce fortælle, at de har udfordringer med deres lager – og at forbrugerne risikerer at gå forgæves. ”Forholdene i England, kulmineproblemer, tredags-uge, transport- problemer, lavt blus, kriser og valg” angives som nogle af årsagerne. Heldigvis er ”den nye Hoover værd at vente på”.


Køb dansk

Danmark var i 1974 nettoproducent af hvidevarer. Selv om flere og flere internationale produkter blev importeret, var de danske varemærker stadig dominerende. Eksporten var større end importen, og der blev satset aktivt på loyale, lokale kunder. Se fx en Køb Dansk-kampagne i Hvidvare-Nyt – med ens annoncer og koordinerede fra de danske producenter Voss, Vølund og Gram.


– Men den her slog altså aldrig an…
Produkterne i 1974 og i 2024 er i høj grad
de samme. Men i dag har vi fået flere
kilo i vaskemaskinen – og meget mere
funktionalitet. AEG’s elektriske skopudse
maskine blev dog aldrig et hit i de danske
hjem.

1974 var et kriseår. 12 % inflation. ”Vi kan komme til at opleve arbejdsløshed og varemangel,” sagde statsminister Poul Hartling (V) i sin nytårstale.

1974 var et messeår. Scan Fair blev en succes med 7.600 besøgende i Bella Centret, der dengang lå på Bellahøj i København.

1974 var et spareår. 8. maj indførte den smalle V-regering med øjeblikkelig virkning ”forbrugsbegrænsende” afgifter: 20 % på hvidevarer og elektronik. Brancheforeningen kæmpede i 15 år for at få afgiften væk.

1974 | forbrugerelektronik | historie | hvidevare historie | industrihistorie | tema
Del på

Tilmeld dig automatisk advisering om nyheder fra Hvidvare-Nyt - klik her
Læs også....
Nyt til dit køkken: Nu kommer “dampskuffen”
Årets IFA-messe bød på noget så sjældent som en ny produktkategori - endda fra tre forskellige producenter.

Liebherr: Nye løsninger til køl og frys – også under åben himmel
Liebherrs motto på IFA 2025 i Berlin var “Moments to savour” – øjeblikke, hvor friske råvarer og perfekt tempererede drikkevarer skaber glæde og nydelse. Temperaturer, holdbarhed og kvalitet var også i centrum, da APPLiA talte med Jonas Haubjerg Grøn, salgsdirektør for MDA hos Witt A/S. “Vores køleskabe tjener sig selv ind. BioFresh-skufferne holder temperaturen tæt […]

Tyskland: Forbrugerne venter
Kampagner og rabatter virker. Den tyske forbruger venter til det rette produkt er på markedet til rette pris.

TCL skruer op for ambitionerne i Europa
På årets IFA-messe i Berlin var kinesiske TCL blandt de virksomheder, der trak mange blikke. Elektronikgiganten, som allerede har markeret sig som en af verdens største tv-producenter, præsenterede en række nyheder og løftede sløret for sine langsigtede ambitioner på det europæiske marked. En del af strategien handler om synlighed: TCL har sikret sig sponsorater af […]

Hisense på bolden
Kinesiske Hisense vil være verdens bedste på skærmkvalitet - ikke for de få, men for alle.

Siemens markerer 100 år med ovne – og sætter retning på IFA
Berlin – På årets IFA-messe indledte Siemens fejringen af et særligt jubilæum: I 2026 er det 100 år siden, virksomheden lancerede sin første elektriske ovn. På pressemødet blev ovnen derfor sat i fokus, men samtidig præsenterede Siemens tre temaer, der skal kendetegne deres produkter de kommende år: Intelligent, Individuel og Initiativ. Intelligent: Ovn med AI […]

Samsung: Når hjemmet kender dig bedre end du selv gør 
Hvis du følte, at AI blev nævnt meget på Samsungs pressemøde ved IFA 2025, så havde du ret. Hele 91 gange røg forkortelsen over talerstolen. Og det var ikke uden grund: Alt i Samsungs nye vision “AI Home: Future Living, Now” kredser om kunstig intelligens i hjemmet – ikke som fremtidsmusik, men som en del […]

AEG: Pizza til nyt niveau
Pizza på rekordtid og en digital højre hånd i køkkenet var de store nyheder hos AEG/Electrolux

Verdensmarkedet for forbrugerteknologi vokser igen – båret af Kina 
Verdensøkonomien har de seneste år været præget af inflation, stigende renter og usikkerhed, som har gjort forbrugerne mere tilbageholdende med at investere i ny teknologi. Men billedet er nu ved at vende. Tal, der blev præsenterede på IFA, verdens største messe for forbrugerelektronik, viser, at markedet for forbrugerteknologi igen er i vækst – og særligt […]

Miele går udendørs
Miele klar med både produktnyheder - og en verdensnyhed til terrassen ...

Bosch: Du styrer
Bosch har fokus på, at forbrugeren skal have fred i sindet - gennem styring af sit hjem.


Annonce