Kampagner og rabatter virker. Den tyske forbruger venter til det rette produkt er på markedet til rette pris.
Det flyver ikke lige nu, det tyske marked for salg af tekniske forbrugsgoder.
Den samlede udvikling i afsætningen er ganske vist positiv – år til dato – med 0,5%. Væksten skyldes nærmest udelukkende et klart øget salg af laptops og PC’er. Windows 10 er under lukning – og forbrugerne må købe nye produkter for at sikre fortsat service.
Afsætningen af laptops og PC’er er derfor steget med over 10%.
De øvrige markeder er lidt op og ned. Hårde hvidevarer er faldet 3% i forhold til sidste år, små elektriske husholdningsapparater er steget med 3%.
Mindre købsparate
Tallene kom frem lørdag den 6. september 2025, da NIQ havde inviteret til morgenbriefing på IFA-messen i Berlin.
Generelt er den tyske forbruger mindre købsparat end tidligere, når det gælder varige teknologiske forbrugsprodukter.
Over sommeren er købsviljen faldet med 10% i forhold til året før – og det generelle forbrugeroptimisme er nede med 23%.
“Det er kampagner og rabatter, der lige nu driver salget”, konkluderede Alexander Dehmel, chef-analytiker hos analysehuset NIQ. “Forbrugeren venter, til det rette produkt er på markedet til den rette pris”.
Værdien af kampagner og rabatter er steget med 3% siden 2022 – og de øvrige slag-argumenter for køb som “features, design og varemærke” er tilsvarende trængt i baggrunden.
Salget af “refurbished”, altså istandsatte brugte produkter, spiller i dag en rolle i afsætningen. Ca 11% af smart phones er nu gensalg af “refurbished” modeller.
Kigger on-line først
2/3 af tyske forbrugere er nu online på et eller andet tidspunkt i forbindelse med købsprocessen. 43% søger produktinformation udelukkende on-line, mens 37% søger produktinformation udelukkende off-line. En del mixer de to søgeformer.
Det endelig salgssted er dog temmelig stabilt. 32% køber rent on-line, mens 13% køber rent off-line. Flertallet kombinerer søgning on-line med køb off-line.
Interessant er, at off-line kunder er hurtigere med købet end deres on-line kolleger. 36% af off-line kunder produktet allerede samme dag mod kun 25% af on-line kunderne.
Sociale medier er naturligvis vigtige for købsbeslutningen. Her taber gode gamle Facebook indflydelse og er nede med 14% i forhold til 2020. I dag er Instagram, TikTok og YouTube dominerende, når kunder søger produktinformation på sociale medier.
Udviklingen er generationsbestemt: den ældre generation søger fortsat på Facebook, mens alle andre søger på de øvrige sociale medier.
Den efterfølgende paneldebat bekræftede det markedsbillede, NIQ tegnede.
“Anbefalinger spiller en afgørende rolle for produktkøb. Enten off-line eller on-line. Med ChatGPT ser vi, at kunderne er i dag er blevet mere snu og ved langt mere om produkterne”, lød det.
Læs også....
Årets IFA-messe bød på noget så sjældent som en ny produktkategori - endda fra tre forskellige producenter.
Liebherrs motto på IFA 2025 i Berlin var “Moments to savour” – øjeblikke, hvor friske råvarer og perfekt tempererede drikkevarer skaber glæde og nydelse. Temperaturer, holdbarhed og kvalitet var også i centrum, da APPLiA talte med Jonas Haubjerg Grøn, salgsdirektør for MDA hos Witt A/S. “Vores køleskabe tjener sig selv ind. BioFresh-skufferne holder temperaturen tæt […]
På årets IFA-messe i Berlin var kinesiske TCL blandt de virksomheder, der trak mange blikke. Elektronikgiganten, som allerede har markeret sig som en af verdens største tv-producenter, præsenterede en række nyheder og løftede sløret for sine langsigtede ambitioner på det europæiske marked. En del af strategien handler om synlighed: TCL har sikret sig sponsorater af […]
Kinesiske Hisense vil være verdens bedste på skærmkvalitet - ikke for de få, men for alle.
Berlin – På årets IFA-messe indledte Siemens fejringen af et særligt jubilæum: I 2026 er det 100 år siden, virksomheden lancerede sin første elektriske ovn. På pressemødet blev ovnen derfor sat i fokus, men samtidig præsenterede Siemens tre temaer, der skal kendetegne deres produkter de kommende år: Intelligent, Individuel og Initiativ. Intelligent: Ovn med AI […]
Hvis du følte, at AI blev nævnt meget på Samsungs pressemøde ved IFA 2025, så havde du ret. Hele 91 gange røg forkortelsen over talerstolen. Og det var ikke uden grund: Alt i Samsungs nye vision “AI Home: Future Living, Now” kredser om kunstig intelligens i hjemmet – ikke som fremtidsmusik, men som en del […]
Pizza på rekordtid og en digital højre hånd i køkkenet var de store nyheder hos AEG/Electrolux
Verdensøkonomien har de seneste år været præget af inflation, stigende renter og usikkerhed, som har gjort forbrugerne mere tilbageholdende med at investere i ny teknologi. Men billedet er nu ved at vende. Tal, der blev præsenterede på IFA, verdens største messe for forbrugerelektronik, viser, at markedet for forbrugerteknologi igen er i vækst – og særligt […]
Bosch har fokus på, at forbrugeren skal have fred i sindet - gennem styring af sit hjem.