Hvordan kan det være, at nogle produkter pludselig bliver trendy? Kan succesen forudsiges – og hvad bliver det næste store? Vi spurgte fremtidsforsker Anne-Marie Dahl fra Futuria.
Hvordan går det til, at bestemte produkter pludselig får kæmpe succes?
– Det er ofte et udslag af såkaldte ”wild cards”, der rykker rundt på vores bevidsthed. Senest fik vi Ukraine-krigen, som gjorde det akut at spare på strømmen. Så køber man måske en airfryer, som jeg selv har gjort. Strejke, død og ulykke kan let få noget til at poppe meget kraftigt op.
Under corona kunne vi ikke komme på café, men så købte vi en espressomaskine eller sodavandsmaskine – og fik fornemmelsen af at være på café alligevel.
Med Sodastream kan der også være en generationseffekt. Hjemme hos bedstemor havde de sådan en, så når den dukker op igen, er den pludselig ”retronice”.
En anden faktor er trendspotting. Det kan fx være en influencer, der lægger noget op. Eller en, der viser noget i et madprogram, som vi så pludselig ikke kan leve uden.
Men det kræver, at en virksomhed satser og siger: Vi prøver lige en runde her. Det er jo ikke sådan, at en kunde ud af det blå går ind i butikken og spørger efter en Sodastream. Det starter med en analyse fra virksomheden, der måske så får en influencer til at vise produktet frem. Og så kan man være heldig, at det ruller.

Kan sådan noget forudsiges?
– Mange virksomheder prøver jo at læse, hvad der trender i tiden, og hvad man kunne ride med på. Som fremtidsforsker beskæftiger jeg mig mest med megatrends, der rækker 10-20 år ud, men de kan i høj grad bruges konkret. For eksempel er vi gået fra et rationelt til et mere følelsesbaseret forbrug. Så drop de tekniske specifikationer. Vi gider ikke de lange forklaringer.
Individualisering er også en megatrend. Vi ender måske med cirka samme køleskab, men har en følelse af, at vi gør noget individuelt.
Og så er der selvfølgelig digitaliseringen, hvor tingene bliver smarte og opkoblede.
En afgørende megatrend er bæredygtighed. Vi får større opmærksomhed på, at det er vigtigt ikke at svine kloden til.

Tre “raketter”
Flere af de produkter, Anne-Marie Dahl nævner, er allerede ”lettet”, viser salgstal fra GfK:
• Airfryers: Her er salget eksploderet fra ca. 31.000 styk i 2017 til 129.000 i 2022. Det største ryk skete i 2022, hvor der blev solgt 74 % flere airfryers end året før.
• Luftrensere: Salget er mere end fordoblet siden 2018 – fra 12.802 til 26.345 styk i 2022.
• Espressomaskiner: Har taget store markedsdele fra filtermaskinerne. I 2022 stod de for 74 % af salget (målt i værdi) – mod kun 57 % i 2017.
Hvad bliver det næste store?
– Vi har fået et kæmpe chok med Ukraine, og oplevet hvor følsomme vi er over for energipriser. Den bevidsthed vil vare nogle år, også selv om elpriserne er mere stabile. Det lægger sig også op ad klimadelen, hvor der jo er en megatrend, som kan bære det videre.
Alle former for renselsesprodukter vil også stå stærkt. Efter corona vil vi værne om os selv og familien. Luftrensere er mest udbredt offentlige steder, men der kan sagtens komme en trend, hvor vi bruger dem hjemme i privaten. Det samme gælder rensning af vand. Især når der kommer en sag som med PFAS, og vi får en fornemmelse af, at vi skal rense det farlige væk.
Nu kommer foråret, og vi vil se flere produkter, der kan tages med ud i haven. Alt udegrej, der kan give en illusion om det gode Toscana-liv, det tror jeg på.
For nogle år siden var jeg på fremtidsmuseum i Rio De Janeiro. Der var en madprinter, hvor man kunne printe fx en banan, der smagte af bøf. Det var en prototype, men den hepper jeg på. Så køber du dine ekstrakter og kan optimere dem med præcis de vitaminer, du har brug for, og den smag du foretrækker. Samtidig kommer det sjove og kreative ind: selvskabelsen og det individuelle mig.
På den helt korte bane vil jeg bare sige, at det bliver pink til sommer. Der kommer nemlig en ny Barbiefilm! Uanset om du er mand, kvinde, tyk eller tynd, så er vi alle det samme, når vi har pink på. Og så kan det da være, vi skal have os en pink airfryer?

Læs også....
Hos Electrolux er der fart på udviklingen. Nye produkter, nye markeder og nye måder at arbejde på. For Country Coordinator Anders Hounsgaard handler det om at skabe resultater gennem stærke relationer – og gennem produkter, der skiller sig ud. ”Vi er sat i verden for at vinde markedsandele – og for at gøre det med […]
Da Michael Bilde Jensen i 2011 tiltrådte som Commercial Director i GRAM A/S, trådte han ind i et stykke dansk industrihistorie. GRAM, med rødder helt tilbage til 1901 i Vojens, har i mere end et århundrede været synonym med køl og frys i de danske hjem – og i dag er virksomheden stadig et af […]
Vi møder Ulrika Theander og Henrik Jarl på SMEGs nordiske hovedkontor i det centrale Malmø. Engagementet og stoltheden mærkes med det samme – både hos dem og blandt medarbejderne omkring dem. Her er mål, værdier og kultur ikke noget, der blot står på en plakat på væggen, men noget, der leves hver dag. ”Da jeg […]
Elektronikbranchen får fra tid til anden kritik i offentligheden. Branchen bliver ofte beskyldt for at producere varer, der ikke holder længe nok – og som går i stykker lige efter, at garantien udløber. Samtidig bliver producenter og importører sat i bås med den “brug og smid væk”-kultur, som præger samfundet. Men ifølge Brian Asmussen, formand […]
“Elektronikmarkedet er detailhandlens svar på Formel 1 – det går sindssygt stærkt,” siger Peder Stedal, administrerende direktør for Elgiganten Danmark. Han har været en del af kæden i knap 30 år og har arbejdet i mange forskellige roller – både i Danmark og i udlandet. Den lange tilknytning giver ham et indgående kendskab til Elgigantens […]
“For os er bæredygtighed først og fremmest, at vores produkter holder – og at vi tilbyder service, så de kan holde endnu længere,” fortæller Claus Larsen, administrerende direktør for Miele Danmark, da vi møder ham i virksomhedens hovedkontor i Glostrup.Miele-butikken i Glostrup summer af aktivitet. Her kommer både forhandlere og private kunder, der ofte på […]
Morten Liengaard har tilbragt næsten tre årtier i BSH – og faktisk hele sit arbejdsliv i hvidevarebranchen. Han begyndte som elev hos Miele i 1994 og kom i 1996 til Bosch/Siemens’ hvidevaredel, der siden blev til BSH Hvidevarer. Fra de første år som salgsassistent og siden logistikprojekter i München til dagens rolle som administrerende direktør […]
Nordiske flag og skilte på svensk, norsk og dansk ved alle skriveborde er det første, der møder os, da vi træder ind hos Thermex i Hjørring. Man fornemmer med det samme en virksomhed, der favner hele Norden. Her møder vi Kristian Skands Ydesen, som fortæller om en rejse, der begyndte helt tilbage i 1958. Dengang […]
Hos EICO i Brønderslev mærker man straks en særlig energi. “Umage” er et ord, adm. direktør Michael Jacobsen har brugt ofte gennem de sidste 10 år i spidsen – det afspejler den kultur, han og de 40 medarbejdere har skabt. Her er service ikke blot en afdeling, men et fælles mindset: Når en kunde køber […]
APPLiA markerer direktørskifte med en reception torsdag den 9. oktober 15-17. Stedet er Restaurant Snekken, Roskilde Havn.
Electrolux har fået ny repræsentant i APPLiA Danmarks bestyrelse.

