20. september 2023  |   Trends

Kan en støvsuger gøre dig lykkelig?

Ny forskning peger på, at fremtidens husholdningsapparater får funktioner og designelementer, som stimulerer vores lykkefølelse. En støvsuger kan nemlig gøre dig lige så glad som en teateroplevelse.

Trends
20. september 2023  |   af Søren Bang Hansen

Hidtil har forskere opdelt forbruget i to hovedgrupper: Oplevelseskøbet er det, der giver dig glæde – hvad enten du forkæler dig selv med en koncertbillet eller en luksusmiddag. Og så det materielle køb, som opfylder et praktisk behov og derfor mere appellerer til din fornuft.

Men ny forskning tyder på, at disse grænser er ved at blive ophævet, så købet af fx husholdningsapparater kan aktivere den samme lykkefølelse som købet af oplevelser.

Lektor Georgios Halkias fra Institut for Afsætningsøkonomi ved CBS har, sammen med professor Flora Kokkinaki og adjunkt Sofia Kousi, gennemført fem delstudier i vesteuropæiske lande. Via kvantitative og kvalitative interviews når forskerne frem til deres overraskende konklusion, som er publiceret i det internationale tidsskrift Psychology & Marketing.

Forbrugere køber glæde

Som de tre forskere skriver, vil forbrugerne gerne føle glæde, og den tilstand kan opnås via produkter, der skiller sig ud og skaber et særligt bånd til køberen. Det kan fx være en støvsuger i et særligt design.

– Vi spurgte folk, hvilke køb, de kunne huske, og hvad der havde gjort dem glade. Svarene overraskede os, for vi har hidtil haft en funktionel tilgang til hverdagsprodukter som støvsugere, kaffekopper og t-shirts. Men nu køber vi ikke længere kun af praktiske grunde. Og selv en støvsuger med et monogram kan frembringe glæde, fortæller Georgios Halkias og uddyber:

– Brugen af unikke eller ukonventionelle designs eller livlige farver, klistermærker, personlige badges og citatprint kan øge glæden ved produktet. Selve ideen kender vi jo allerede fra varer til børn, hvor en tandbørste kan være udformet som en girafs hals for at gøre det sjovt for barnet at bruge den.

Han understreger, at ikke mindst marketingfolk skal være opmærksomme på, at materielle køb i stigende grad handler om at føle glæde:

– Grænserne mellem køb af oplevelser og materielle varer bliver mere flydende. Kedelige produkter vil ændre sig og blive mere personlige.

forbrugeradfærd | markedsføring | megatrends
Del på

Tilmeld dig automatisk advisering om nyheder fra Hvidvare-Nyt - klik her
Læs også....
Nyt til dit køkken: Nu kommer “dampskuffen”
Årets IFA-messe bød på noget så sjældent som en ny produktkategori - endda fra tre forskellige producenter.

Liebherr: Nye løsninger til køl og frys – også under åben himmel
Liebherrs motto på IFA 2025 i Berlin var “Moments to savour” – øjeblikke, hvor friske råvarer og perfekt tempererede drikkevarer skaber glæde og nydelse. Temperaturer, holdbarhed og kvalitet var også i centrum, da APPLiA talte med Jonas Haubjerg Grøn, salgsdirektør for MDA hos Witt A/S. “Vores køleskabe tjener sig selv ind. BioFresh-skufferne holder temperaturen tæt […]

Tyskland: Forbrugerne venter
Kampagner og rabatter virker. Den tyske forbruger venter til det rette produkt er på markedet til rette pris.

TCL skruer op for ambitionerne i Europa
På årets IFA-messe i Berlin var kinesiske TCL blandt de virksomheder, der trak mange blikke. Elektronikgiganten, som allerede har markeret sig som en af verdens største tv-producenter, præsenterede en række nyheder og løftede sløret for sine langsigtede ambitioner på det europæiske marked. En del af strategien handler om synlighed: TCL har sikret sig sponsorater af […]

Hisense på bolden
Kinesiske Hisense vil være verdens bedste på skærmkvalitet - ikke for de få, men for alle.

Siemens markerer 100 år med ovne – og sætter retning på IFA
Berlin – På årets IFA-messe indledte Siemens fejringen af et særligt jubilæum: I 2026 er det 100 år siden, virksomheden lancerede sin første elektriske ovn. På pressemødet blev ovnen derfor sat i fokus, men samtidig præsenterede Siemens tre temaer, der skal kendetegne deres produkter de kommende år: Intelligent, Individuel og Initiativ. Intelligent: Ovn med AI […]

Samsung: Når hjemmet kender dig bedre end du selv gør 
Hvis du følte, at AI blev nævnt meget på Samsungs pressemøde ved IFA 2025, så havde du ret. Hele 91 gange røg forkortelsen over talerstolen. Og det var ikke uden grund: Alt i Samsungs nye vision “AI Home: Future Living, Now” kredser om kunstig intelligens i hjemmet – ikke som fremtidsmusik, men som en del […]

AEG: Pizza til nyt niveau
Pizza på rekordtid og en digital højre hånd i køkkenet var de store nyheder hos AEG/Electrolux

Verdensmarkedet for forbrugerteknologi vokser igen – båret af Kina 
Verdensøkonomien har de seneste år været præget af inflation, stigende renter og usikkerhed, som har gjort forbrugerne mere tilbageholdende med at investere i ny teknologi. Men billedet er nu ved at vende. Tal, der blev præsenterede på IFA, verdens største messe for forbrugerelektronik, viser, at markedet for forbrugerteknologi igen er i vækst – og særligt […]

Miele går udendørs
Miele klar med både produktnyheder - og en verdensnyhed til terrassen ...

Bosch: Du styrer
Bosch har fokus på, at forbrugeren skal have fred i sindet - gennem styring af sit hjem.